خبرگزاری کار ایران

ایلنا بررسی می‌کند؛

مروری بر تیم‌های حاضر در لیگ برتر؛ درباره 16 رویا

فصل جدید فوتبال ایران از فردا به صورت رسمی آغاز خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ورزشی ایلنا، فصل جدید فوتبال ایران از فردا به صورت رسمی آغاز خواهد شد تا دوباره با شروع بازی‌های لیگ، هیاهو در فوتبال ایران به اوج خود برسد.

لیگ برتر شانزدهم نیز همانند روال چند سال گذشته با حضور شانزده تیم برگزار خواهد شد. استقلال خوزستان قهرمان فصل پیش، به عنوان مدافع عنوان قهرمانی در لیگ حضور خواهد داشت و تیم‌های پیکان، ماشین‌سازی تبریز و صنعت‌نفت آبادان نیز به عنوان سه تیم تازه صعود کرده به لیگ برتر در این فصل به میدان خواهند رفت.

در آستانه شروع فصل جدید لیگ برتر، در این مطلب نگاهی خواهیم داشت به شانزده تیم حاضر در جدول مسابقات.

استقلال خوزستان

استقلال خوزستان؛ مدافع عنوان قهرمانی

در شروع فصل گذشته لیگ برتر، قطعاً کمتر کسی می‌توانست پیش‌بینی کند که در انتهای فصل استقلال خوزستانی قهرمان لیگ شود که فصل پیش از آن تا آستانه سقوط رفته بود. اما با این حال عبدالله ویسی و شاگردان بی‌ادعای او با حفظ یک روند ثابت و به واسطه داشتن دروازه‌بان و خط دفاعی مستحکم توانستند در انتهای فصل به لطف تفاضل گل بهتر فاتح لیگ پانزدهم شوند تا یکی کاری غیرممکن را ممکن کرده باشند. در این فصل اما استقلال خوزستان ویسیرا روی نیمکت خود ندارد و چند بازیکن کلیدی این تیم نیز از مع آبی‌پوشان جدا شده‌اند. اما با این حال باز هم استقلال خوزستان به عنوان مدافع عنوان قهرمانی قطعاً در شروع لیگ به عنوان مدعی اصلی شناخته خواهد شد.

پرسپولیس

پرسپولیس؛ نایب قهرمان با چهره‌ای متفاوت

سرخپوشان تهرانی فصل گذشته با وجود بازی‌های زیبا و تهاجمی که ارائه دادند، به دلیل ضعف در خظ دفاعی و دروازه در هفته پایانی رقابت را به حریف خوزستانی خود واگذار کردند و قهرمانی را تنها به دلیل تفاضل کمتر نسبت به استقلال خوزستان از دست دادند. بعد از پایان فصل اما برانکو بلافاصله برای ترمیم تیم خود دست به کار شد و توانست در نقل و انتقالا تا حدود زیادی ضعف‌های فصل گذشته تیم خود را جبران کند تا پرسپولیس لیگ شانزدهم از نظر مهره تیمی به مراتب بالانس‌تر از تیم فصل گذشته خود باشد. برانکو که تیمش در این فصل چهارده تغییر را در ترکیب کلی خود داشته است، به خوبی از سطح بالای توقع هواداران باخبر است و می‌داند بعد از بازی‌های تهاجمی فصل گذشته، در این فصل هواداران پرشور و متعصب پرسپولیس به چیزی جز قهرمانی راضی نخواهند شد.

استقلال-منصوریان

استقلال تهران؛ منصوریان و سالی پر از چالش‌های سخت

استقلال فصل گذشته علیرغم شروع بسیار خوبی که در لیگ داشت، رفته رفته درگیر مسائل حاشیه‌ای شد و در انتهای فصل با از دست دادن اختلاف امتیازی زیادی که با رقبا از جمله پرسپولیس داشت، نه تنها قهرمان نشد بلکه در جدول لیگ در رتبه‌ای پایین‌تر از رقیب سنتی خود نیز قرار گرفت. بعد از اتمام لیگ نیز امید استقلالی‌ها به فتح جام حذفی بود که آن جام نیز در ضربات پنالتی از دست مظلومی و شاگردانش پرید تا فصل بد استقلال در خرمشهر به پایان برسد. بعد از پایان لیگ اما منصوریان هدایت استقلال را برعهده گرفت و بعد از حضور او در راس کادرفنی، این تیم تغییرات زیادی را در ترکیب خود داشت. تغییراتی که همگی باعث امیدواری هواداران این تیم برای کسب نتایج خوب و جبران ناکامی چند سال اخیر شده است. با این حال منصوریان در اولین فصل حضور خود در تیم محبوبش قطعاً کار سختی پیش رو خواهد داشت. سالی پر از چالش‌های دشوار و باید دید آیا علیمنصور می‌تواند از این آزمون سخت سربلند بیرون بیاید یا نه.

تراکتورسازی

تراکتورسازی تبریز؛ دلخوشی قلعه‌نویی به حضور ستاره‌های باتجربه

سرخپوشان تبریزی فصل پیش دو نیم فصل متفاوت را سپری کردند. نیم فصل اول با حضور تونی اولیویرا با نتایج بدی همراه بود. اما در نیمه دوم لیگ این تیم با حضور امیر قلعه‌نویی احیا شد. به نحوی که در هفته‌های پایانی لیگ حتی این شانس را داشت تا سهمیه آسیا را کسب کند. ضمن اینکه این تیم در لیگ قهرمانان نیز با حضور قلعه‌نویی برای نخستین بار از گروه خود صعود کرد. بعد از اتمام لیگ اما تراکتور ابتدا شاهد تغییرات مدیرتی بود و سپس با تمدید شدن قرارداد قلعه‌نویی، حضور بازیکنان ستاره و نامدار در جمع تبریزی‌ها آغاز شد. محمد نوری، محسن بنگر، محمد ابراهیمی، جاسم کرار و ادینیهو همگی بازیکنان مطرحی بودند که در نقل و انتقالات راهی تبریز و تراکتورسازی شدند تا با حضور این بازیکنان، تراکتور یکی از بهترین تیم‌های تاریخ خود را در اختیار داشته باشد. موضوعی که سطح توقع هواداران این تیم را بالا برده و این تیم را جزو مدعیان الی قهرمانی لیگ شانزدهم قرار داده است.

نفت تهران

نفت تهران؛ در جستجوی روزهای خوب با علی دایی

زردپوشان تهرانی بعد از اینکه در دو فصل گذشته با علیرضا منصوریان در لیگ به میدان رفتند، این فصل بعد از تغییرات در مالکیت تیم و واگذاری امتیاز این باشگاه به یک شرکت خصوصی، علی دایی را به عنوان سرمربی جدید در اختیار خواهند داشت. دایی که فصل پیش در صبای قم نتایج متوسطی را کسب کرد، این بار در نفت و با در اختیار داشتن بازیکنان باتجربه‌تر دنبال این خواهد بود که در قامت تیمی مدعی همانند دو سال پیش ظاهر شود. تیمی که توانست حتی تا جمع هشت تیم نهایی لیگ قهرمانان هم صعود کند. نفت با توجه به شروع دیرهنگام در پیش فصل، کار سختی در شروع لیگ خواهد داشت و در صورتی که بتواند جایگاه پنجمی خود در فصل پیش را تکرار کند قطعاً دستاورد بزرگی را کسب کرده است.

ذوب آهن

ذوب‌آهن اصفهان؛ کار دشوار یحیی در فصل جدید

سبزپوشان اصفهانی که به تازگی قهرمان سوپرجام شده‌اند، لیگ فصل قبل را بعد از افت بدهنگام در اواخر فصل در رده ششم تمام کردند. شاگردان یحیی گل‌محمدی اگرچه در انتهای فصل قهرمان جام حذفی شدند و سپس سوپرجام را فتح کردند، اما در لیگ جدید به دنبال جایگاهی بهتر از فصل گذشته خواهند بود. ذوبی‌ها در فصل جدید چند بازیکن تاثیرگذار سال قبل خود مانند مسعود حسن‌زاده و کاوه رضایی را از دست داده‌اند و به جا آنها بازیکنان جوان و گمنامی را جایگزین کرده‌اند. از طرف دیگر بزرگترین قاسم حدادی‌فر هافبک طراح این تیم نیز با پارگی رباط صلیبی مواجه شد تا کلیدی‌ترین بازیکن ذوب‌آهن در آستانه شروع لیگ از ترکیب تیم یحیی بیرون بماند. اتفاقی که می‌تواند اثری جبران ناپذیر روی روند بازی تیم یکدست ذوب‌آهن به جای بگذارد.

صبای قم

صبای قم؛ هر سال دریغ از پارسال

قمی‌ها این فصل هم لیگ را از نقطه‌ای شروع می‌کنند که فصل پیش در آن قرار داشتند. این تیم که صمد مرفاوی را این فصل به عنوان سرمربی جدید خود روی نیمکت دارد، درست مانند سال قبل به دلیل مشکلات مالکیتی و نامعلوم بودن وضعیت واگذاری این تیم، تمرینات خود را خیلی دیر آغاز کردند و تا قبل از شروع تمرینات بازیکنان زیادی را از دست دادند. با توجه به این مساله نمی‌توان در این فصل هم از صبا انتظار زیادی داشت و بدون شک حضور در میانه جدول مانند چند فصل اخیر، می‌تواند نتیجه‌ای خوب برای این تیم قلمداد شود.

سایپا

سایپا؛ فرکی معجزه می‌کند؟

نارنجی‌پوشان در حال حاضر جزو بی‌حاشیه‌ترین و آماده‌ترین تیم‌های لیگ محسوب می‌شوند. بعد از برکنار مجید جلالی و انتخاب حسین فرکی به عنوان سرمربی جدید سایپا این تیم توانست مهره‌های خوبی را جذب کند، ضمن اینکه برخی از مهره‌های کلیدی این تیم مانند مهدی ترابی نیز حفظ شدند تا سایپا با شرایطی آرمانی در انتظار شروع لیگ باشد. حسین فرکی که در کارنامه خود دو قهرمانی با سپاهان و فولاد را دارد، در حالی هدایت سایپا را برعهده دارد که این تیم بدون ادعا شرایط خوبی برای شگفتی‌سازی در لیگ شانزدهم دارد و باید دید آیا فرکی می‌تواند در سایپا هم معجزه کند یا خیر.

گسترش فولاد تبریز

گسترش فولاد تبریز؛ پرمهره در حد یک مدعی

تیم تحت هدایت فراز کمالوند در این فصل از نظر داشتن بازیکنان نامدار در ترکیب خود، جزو بهترین‌های لیگ محسوب می‌شود. گسترش که فصل پیش در رده نهم جدول لیگ را تمام کرد. در نقل و انتقالات جزو تیمهای فعال و موفق بود و توانست بازیکنان خوبی مانند خسوس، خلعتبری و لوسیانو پریرا را جذب کند تا به لطف داشتن این بازیکنان در زمره تیم‌های قرار بگیرد که حداقل جزو مدعیان کسب سهمیه محسوب می‌شوند. فراز کمالوند نیز بعد از تغییراتی که در تیم خود داده است، بدون ترید به دنبال کسب سهمیه خواهد بود و به خوبی می‌داند نتیجه‌ای کمتر از آن، برای او شکست تلقی خواهد شد.

پدیده - سیاه جامگان

پدیده مشهد؛ متوسط رو به بالا یا پایین؟

رضا مهاجری و شاگردانش در فصل گذشته تیمی متوسط بودند و در رده دهم جدول قرار گرفتند. اما بعد از تغییراتی که این تیم برای فصل پیش رو داشته است، شاید این امکان برای پدیده فراهم باشد که بتواند جایگاهی بهتر را در پایان لیگ شانزدهم کسب کند. هرچند که حتی تکرار رتبه فصل پیش نیز برای مهاجری و تیمش نتیجه بدی نخواهد بود و کسی از این تیم توقع چیزی بیشتر از آن را نخواهد داشت. پدیده فصل پیش در بازی‌ مقابل تیم‌های بزرگ حریفی سرسخت برای رقبا بود و در این فصل نیز به واسطه حضور بازیکنان باتجربه مانند شهاب گردان و مهرداد کفشگری در این تیم، قطعاً پدیده چیزی کمتر از گذشته نخواهد بود.

سپاهان

سپاهان اصفهان؛ زردپوشان به دنبال اعاده حیثیت

فصل گذشته بدترین سال حضور سپاهان در تمام ادوار لیگ برتر رقم خورد. سالی پر از حاشیه و نتایج بد که جایگاه یازدهمی را برای قهرمان لیگ چهاردهم در پی داشت و این تیم روزهای سخت و پرحاشیه‌ای را در لیگ سپری کرد. بعد از اتمام لیگ فصل پیش اما مدیران این تیم متمول اصفهانی اما بلافاصله عبدالله ویسی را به عنوان سرمربی در اختیار گرفتند و حالا با حضور سرمربی تیم قهرمان فصل گذشته در راس کادرفنی سپاهان، هواداران این تیم دنبال بازگشت به روزهای اوج خواهند بود. سپاهان که تعداد زیادی از بازیکنان فصل پیش خود را نیز از دست داده است، با جوانانی که توسط ویسی جذب شده‌اند، شاید در نگاه اول مدعی قهرمانی نباشد، اما قطعاً در طول لیگ این تیم این توانایی را خواهد داشت که همانند استقلال خوزستان و چراغ خاموش به سمت قهرمانی حرکت کند. با این حال باتوجه به اولین سال حضور ویسی در سپاهان شاید کسب سهمیه و قرار گرفتن در جمع چهار تیم برتر را بتوان نتیجه‌ای خوب برای سپاهان در لیگ شانزدهم قلمداد کرد.

فولاد خوزستان

فولاد خوزستان؛ اتکا به نیروهای بومی

بعد از ناکامی اسکوچیچ در فصل گذشته و قرار گرفتن فولاد در جایگاه نازل دوازدهم، مدیران باشگاه فولاد با عدم تمدید قرارداد سرمربی کروات، سکان هدایت تیم خود را به یکی از مربیان خوشنام و بومی اهواز یعنی نعیم سعداوی سپردند و این امید را دارند تا با حضور او و به واسطه داشتن بازیکنان مستعد و جوان خوزستانیف یکبار دیگر فولاد به روزهای خوب خود در فوتبال ایران بازگردد. البته سرخپوشان اهوازی برای رسیدن به این خواسته روزهای سختی را در لیگ پیش رو دارند، اما کسب یک رتبه تک رقمی و حضور در جمع شش تیم بالای جدول هم می‌تواند نتیجه‌ای عالی برای فولادی محسوب شود که پوست‌اندازی دوباره را آغاز کرده است.

سیاه جامگان

اف سی مشهد؛ رتبه تک رقمی از رویا تا واقعیت

تیم مشهد که فصل گذشته با نام سیاه‌جامگان در لیگ حضور داشت، در واپسین دقایق و به لطف گل دقیقه 89 علی‌عسگر در لیگ ماندنی شد تا به جای آن تیم ریشه‌داری مانند ملوان به دسته یک سقوط کند. مشهدی‌ها که به شکلی دراماتیک در بالترین سطح فوتبال ایران باقی ماندند، بلافاصله بعد از اتمام فصل برای لیگ شانزدهم برنامه‌ریزی کردند و با حفظ فرهاد کاظمی و جذب بازیکنان مورد نیاز او، کار آماده‌سازی تیم خود را شروع کردند تا از این حیث جزو تیم‌هایی باشند که از برنامه‌های خود عقب نیستند. مشهد به لطف قرعه در چهار بازی اول خود میزبان خواهند بود تا شرایط به همه شکل برای شروعی خوب تیم فرهاد کاظمی آماده باشد. تیمی که این فصل طبق گفته مدیرعامل جوان خود به دنبال کسب رتبه تک رقمی در جدول است و باید دید این هدف به واعقتی تبدیل خواهد شد تا چیزی در حد رویا باقی خواهد ماند.

پیکان تهران

پیکان تهران؛ نمی‌خواهند آسانسور لیگ باشند

قهرمان فصل گذشته لیگ یک که با اقتدار به لیگ برتر صعود کرد، با انتخاب مجید جلالی به عنوان سرمربی و جذب بازیکنان باتجربه‌ای مانند رحمان احمدی، امیرحسین صادقی و بهادر عبدی حفظ بازیکنان مستعدی مانند صادق بارانی در تیم خود، این فصل می‌خواهد برخلاف تصور همگان در قامت یک تیم خوب نتیجه کسب کند و برعکس چند دوره اخیر که هربار با صعود به لیگ برتر،‌ دوباره سقوط کرده است، این بار پیکانی نمی‌خواهند آسانسور لیگ باشند. با توجه به حضور مجید جلالی در پیکان و حضور بازیکنان میدان دیده در ترکیب این تیم چیزی کمتر از این از پیکان توقع نمی‌رود و این انتظار وجود دارد که این تیم در پایان لیگ در جمع تیم‌های میانه جدول قرار بگیرد.

4420

ماشین‌سازی تبریز؛ بازگشت پس از بیست سال

قدیمی‌ترین تیم تبریز، فصل گذشته با کسب نایب قهرمانی لیگ دسته یک، موفق شد بعد از بیش از بیست سال غیبت در سطح اول فوتبال ایران به لیگ برتر صعود کند تا به این ترتیب تبریز این فصل سه نماینده در لیگ برتر داشته باشد. ماشین‌سازی که هدایت آن برعهده رسول خطیبی است، بعد از قطعی شدن حضورش در لیگ برتر بلافاصله برای تقویت تیم خود اقدام کرد و بازیکنان زیادی را برای حضور موفق در لیگ برتر جذب کرد. به نحوی که این تیم پر رفت و آمدترین تیم فصل نقل و انتقالات بود. تبریزی‌ها البته در این زمینه خیلی هم موفق عل کردند و توانستند بازیکنان نامداری مانند آندرانیک تیموریان، پیم صادقیان و سامان نریمان جهان را جذب کنند. ضمن اینکه فرناندز گلر فصل گذشته دیپورتیو لاکرونیا اسپانیا که در لالیگا حضور داشت نیز به عنوان یک خرید بزرگ به ماشین‌سازی پیوست تا خطیبی با جذب این بازیکنان نشان دهد که هدف بزرگی را در اولین فصل حضور دوباره ماشین‌سازی در لیگ برتر پیگیری می‌کند. هدفی که شاید کسب سهمیه آسیا باشد.

صنعت نفت آبادان

صنعت‌نفت آبادان؛ کار سخت برزیل برای بقا

برزیل فوتبال ایران نیز مانند ماشین‌سازی عد از چند سال غیبت توانست جواز حضور در لیگ برتر را کسب کند. آبادانی‌ها که همیشه جای خالی انها در لیگ برتر به چشم آمده است، این بار هم اما باز مانند گذشته برای باقی ماندن در جمع شانزده تیم برتر فوتبال ایران کار سختی را پیش رو دارند. نادر دست‌نشان سرمربی باتجربه این تیم به خوبی می‌داند هواداران صنعت‌نفت توقع کسب سهمیه یا حضور در بالای جدول را از او شاگردانش ندارند، اما هواداران پرشور آبادانی تحمل این را نیز نخواهند داشت که ببنید تیم محبوشان در خطر سقوط به لیگ یک قرار دارد و از همین رو اصلی‌ترین هدف نفتی‌ها برای فصل جدید قطعاً بقا در لیگ برتر خواهد بود.

 

کد خبر : ۳۹۳۷۴۲