خبرگزاری کار ایران

ادامه هفته بیستم لیگ برتر؛

مرگ و زندگی در قعر جدول / فینال زودهنگام در اهواز / ارتش سرخ به مرزبان رسید

asdasd
کد خبر : ۲۵۱۳۱۸

دیدارهای باقیمانده این هفته برای همه تیم‌ها اهمیت زیادی دارد و این موضوع باعثشده هفته بیستم از حساس‌ترین هفته‌های لیگ برتر به حساب بیاید.

هفته بیستم رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران فردا پنج‌شنبه، جمعه و شنبه با برگزاری ۶ دیدار به پایان می‌رسد. رقابت‌های این هفته یکشنبه(۱۹ بهمن) با دیدار تیم‌های نفت تهران و سایپا در ورزشگاه تختی تهران آغاز شد. دیداری که با برتری ۳ بر یک شاگردان منصوریان به پایان رسید تا نفت با یک بازی بیشتر از فولاد خوزستان، صدرنشین فعلی لیگ برتر شود. استقلال هم در یک بازی پرحرف و حدیثپیکان را با گل دقیقه ۹۵ سجاد شهباززاده شکست داد، تا هم‌امتیاز با فولاد و به دلیل تفاضل گل کمتر پایین‌تر از این تیم، در رده سوم قرار بگیرد. شهباززاده هم با این گل، ۱۱ گله شد تا در یک قدمی ادینیو در جدول گلزنان لیگ برتر، همچنان جایگاه دوم را حفظ کند.

۶ بازی باقیمانده از هفته بیستم، هرکدام حساسیت‌های خاص خودرا دارد. به عبارت دیگر دیدارهای باقیمانده این هفته برای همه تیم‌ها اهمیت زیادی دارد و این موضوع باعثشده هفته بیستم از حساس‌ترین هفته‌های لیگ برتر به حساب بیاید. به احتمال زیاد در پایان بیستمین بازی تیم‌های لیگ، جدول رده‌بندی هم دستخوش تغییر و تحولات زیادی می‌شود.

ملوان – راه‌آهن
لوکوموتیو‌رانان در بندر مه‌آلود
قوی سپید انزلی با شاهکار تاریخی مازیار زارع، پرسپولیس بحران‌زده را در تهران شکست داد تا کورسوی امید بقا در لیگ برتر در آسمان ابری انزلی دیده شود. ملوانان با ورود فیروز کریمی به این تیم‌، در ۳ بازی گذشته یک پیروزی و ۲ تساوی کسب کردند و این آمار در مقایسه با عملکرد ۲ مربی پیشین این فصل ملوان قابل توجه است. نصرت ایراندوست و مویسیلوویچ روی هم ۱۰ امتیاز در ۱۶ بازی برای این تیم به دست ‌آوردند که ۸ امتیاز حاصل عملکرد ایراندوست و ۲ امتیاز نتیجه کار مویسیلوویچ در انزلی بود. حالا کریمی در ۳ هفته، ‌ با کسب ۵ امتیاز، نیمی از امتیازات ملوان را در ۱۶ هفته گذشته برای تیم قعرنشین لیگ برتر به ارمغان آورده است. ملوانان پس از پیروزی روحیه بخش برابر پرسپولیس، فردا در انزلی به دیدار راه‌آهنی می‌روند که تنها یک امتیاز از آنان بیشتر اندوخته و یک پله بالاتر از قوی سپید در رده پانزدهم ایستاده است اما حال و روز چندان خوشی ندارد. باشگاه راه‌آهن دیروز با حکم دادگاه رسیدگی به جرائم بابک زنجانی و از آنجا که بخشی از دارایی‌های وی محسوب می‌شود، به وزارت نفت واگذار شد تا لوکوموتیورانان با مقصدی ناشناخته به هوای مه‌آلود بندر برسند. آینده مبهمی که درانتظار را‌ه‌‌آهن است، بدون شک بر روحیه مجموعه این باشگاه تاثیر منفی می‌گذارد. از سوی دیگر علی لطیفی، سرمربی موقت راه‌آهن چند روز پیش در سوگ از دست دادن پدرش نشست و عملاً راه‌آهن این هفته از وجود او بی‌بهره بود. حالا تیم دوست‌داشتنی و قدیمی ایران برای نبرد مرگ و زندگی باید در انزلی به مصاف ملوانی برود که با شوک فیروز کریمی، قلبش دوباره به تپش افتاده و به چیزی غیر از ۳ امتیاز این دیدار نمی‌اندیشد. شاگردان لطیفی در ۵ بازی گذشته متحمل شکست شده‌اند و هنوز امتیازی در نیم‌فصل دشت نکرده‌اند. بدتر اینکه راه‌آهنی‌ها از هفته سیزدهم که ۲ بریک سایپا را شکست دادند، موفق به گلزنی نشده‌اند. با این اوصاف، شکست برابر ملوان، ضربتی دیگر بر پیکر لوکوموتیو‌رانان می‌زند و بدون شک آن‌ها را به ته دره می‌‌فرستد. به این ترتیب باید گفت مصاف ملوان و راه‌آهن، جدال برای بقاست.

گسترش فولاد – نفت مسجد سلیمان
فرار بزرگ
مصاف شاگردان کمالوند و مکوندی در تبریز، دیدار برای فرار از منطقه خطر به حساب می‌آید. نفت مسجدسلیمان و گسترش فولاد به ترتیب با ۱۸ و ۱۷ امتیاز رتبه‌های سیزدهم و چهاردهم جدول را به خود اختصاص داده‌اند. با نگاهی به قعر جدول لیگ برتر فاصله یک امتیازی تیم‌های سیزدهم تا شانزدهم، نکته قابل توجهی به نظر می‌رسد. این دوتیم بالاتر از راه‌آهن و ملوان که آن‌ها هم به ترتیب ۱۶ و ۱۵ امتیاز اندوخته‌اند و اتفاقاً آن‌ها هم این هفته در انزلی به مصاف هم می‌روند، قرار دارند. جالب‌تر اینکه، ‌ پیکان و استقلال خوزستان هم که تیم‌هی یازدهم و دوازدهم جدول لیگ‌ برترند، به ترتیب ۲۰ و ۱۹ امتیاز دارند. به این ترتیب پیروزی هریک از دوتیم به معنی فرار بزرگ از منطقه خطر به حساب می‌آید. مسجد سلیمانی‌ها پس از استعفای ناگهانی بهروز مکوندی در هفته هجدهم، با ابقای وی هفته گذشته صبای قم را با تک گل فرزاد محمدی شکست دادند تا به رتبه سیزدهم برسند و حالا برای ادامه روند رو به رشد خود باید در تبریز به مصاف گسترش فولادی بروند که روی ۳ امتیاز این دیدار حساب ویژه‌ای بازی کرده‌اند. شاگردان کمالوند، ‌ هنوز در نیم‌فصل دوم مزه پیروزی را نچشید‌ه‌اند. آن‌ها پس از شکست سنگین ۴ بر یک در اصفهان، مقابل سپاهان، هفته بعد هم ۳ بر ۲ مغلوب سایپا شدند تا بحران تبریزی‌ها را در هفته‌های اخیر تکمیل کنند. گسترش فولاد برای سر و سامان دادن به اوضاع خود، هفته گذشته با انگیزه بالا به مصاف پیکان رفت و با تک گل مگنو باتیستا در خانه حریف هم پیش افتاد اما سعید دقیقی این گل را پاسخ داد تا ‌آبی‌پوشان تبریزی به یک امتیاز از این دیدار بسنده کنند. محمد ابراهیمی هم با اخراج در بازی گذشته، این هفته نمی‌تواند در جمع شاگردان کمالوند مقابل نفت حضور داشته باشد که این موضوع هم مشکلاتی را برای تبریزی‌ها بوجود می‌آورد.

پدیده – پرسپولیس
درخشان در مرز ۶‌تایی شدن!‌
پدیده در حالی این هفته میزبان پرسپولیس بحران‌زده است که هفته گذشته با شکست تراکتورسازی در تبریز دست بکار بزرگی زد و با کسب ۳ امتیاز این دیدار در رده نهم جدول بالاتر از پرسپولیس ایستاد. مشهدی‌ها هنوز در نیم‌فصل دوم شکستی را تجربه نکرده‌اند و با روحیه بالایی که از تبریز به دست آوردند، چشم به ۳ امتیاز بازی خانگی برابر سرخپوشان دارند. با وجود این، مرزبان خوب می‌داند کار مشکلی برابر پرسپولیس زخم‌خورده دارد. پدیده در این دیدار از وجود اکبر صادقی و محمد نژاد مهدی محروم است. شاید در این بازی غیبت صادقی، هافبک شوتزن مشهدی‌ها بیش از هرزمان دیگری به چشم بیاید. پس از محمدرضا خرسندنیا که ابتدای فصل به استقلال پیوست، غلامرضا عنایتی هم در نقل و انتقلات نیم‌فصل به جمع آبی‌پوشان پایتخت اضافه شد اما نمایش پدیده مقابل تراکتور نشان داد این تیم مشکل چندانی برای گلزنی ندارد و می‌‌توانند با اتکا به حضور بهادر نسیم‌اف، میلاد غریبی و یونس شاکری برای هرتیمی بویژه در خانه خطرناک باشد. به نظر می‌رسد پدیده که در ابتدای فصل چندهفته‌ای در صدر جدول قرار داشت، به روزهای خوبش نزدیک می‌شود و پرسپولیس در بدترین زمان ممکن باید به مصاف این تیم برود. سرخپوشان هفته گذشته در یک بازی دراماتیک و تاریخی مغلوب هنرنمایی مازیار زارع شدند تا در حسرت کسب امتیاز در نیم فصل بمانند. پرسپولیس با این شکست و با احتساب پیروزی ذوب‌آهن برابر این تیم در نیمه‌نهایی جام حذفی، در مجموع متحمل ۵ باخت پیاپی شد و شکست برابر پدیده به معنی ششمین باخت پیاپی این تیم با حمید درخشان است. شاید بدبین‌ترین هوادار این تیم هم پس از فتح دربی در هفته پایانی نیم‌فصل گمان نمی کرد، پرسپولیس هفته‌ها در حسرت یک امتیاز بماند. درخشان هم بهتر از هرکسی می‌داند شکست در مشهد، امضای سند اخراج وی به شمار می‌آید. سرخپوشان حالا با بازگشت محمد نوری، چشم به ساق‌های کاپیتان دوخته‌اند تا شاید او گره کور پرسپولیس را بازکند. قطعاً شاگردان درخشان با حضور نوری، تیمی متفاوت‌تر از دیدار پیشین خواهند بود. از سوی دیگر بازگشت پیام صادقیان می‌تواند بهترین خبر برای درخشان و هواداران پرسپولیس باشد. پیام در شرایطی حیاتی به ترکیب تیم‌اش اضافه می‌شود. بازیکنی که می‌تواند در یک لحظه همه معادلات و پیش‌بینی‌ها را به هم بریزد و نقش منجی پرسپولیس را بازی کند. حالا سرخ‌ها بیش از هرزمان دیگری نیاز به ۳ امتیاز این دیدار دارند. پیروزی برابر پدیده آ‌ماده می‌تواند غرور جریحه‌دار شده سرخ‌ها را التیام بخشد. و یک‌بار دیگر موقتاً درخشان را نجات دهد. پرسپولیس پس از مصاف با پدیده هم بازی‌هایی دشواری پیش‌رو دارد. آن‌ها در هفته بیست و یکم باید به دیدار صبا در آ‌زادی بروند و یک هفته بعد در تبریز به مصاف تراکتورسازی بروند. به این ترتیب پرسپولیس محکوم به کسب ۳ امتیاز این دیدار است.

صبا – تراکتورسازی
تراکتور بدون راننده در سراشیبی
خبر برکناری رسول خطیبی، روزهای گذشته مثل بمب در تبریز صدا کرد. شکست سنگین برابر پدیده کار دست رسول داد و کاسه صبر مسئولان تراکتورسازی را سرریز کرد. سرخپوشان تبریز که با قهرمانی نیم‌ فصل، مدعی جدی قهرمانی لیگ برتر به حساب می‌آمدند، در تعطیلات نیم‌فصل با جذب ‌آندرانیک تیموریان، به قول خطیبی مدعی قهرمانی لیگ قهرمانان ‌آسیا هم شدند اما در نیم‌فصل دوم، ورق برگشت. تیم خطیبی در ۴ دیدار گذشته، یک پیروزی، یک تساوی و ۲ شکست در کارنامه خود ثبت کرد تا ناموفق‌ترین تیم بین ۵ مدعی قهرمانی لیگ برتر نام بگیرد. شکست از فولاد در اهواز و تنبیه عجیب ۳ بازیکن تراکتور نشان داد خطیبی علی‌رغم داشتن ارزش‌های فنی هنوز برای سمت سرمربیگیری کمی جوان است. هیات مدیره باشگاه پس از برکناری خطیبی قادر رحیم‌زاده، دستیار وی را به عنوان سرمربی موقت معرفی کرد اما اخبار ضد و نقیضی هم از حضور دوباره الیویرا در تبریز به گوش می‌رسد. به هرحال تراکتورسازان در قم به دنبال جبران شکست‌ هفته گذشته‌اند. آن‌ها برای عقب نیفتادن از کورس قهرمانی، به ۳ امتیاز این دیدار نیاز دارند. در مقابل، صبا هم از تیم‌های ناکام نیم‌فصل دوم به شمار می‌آید. آن‌ها ۲ تساوی و ۲ شکست در نیم‌فصل به دست آوردند تا موقعیت نسبتاً خوبی که در جدول داشتند، به خطر بیفتد. شاگردان تارتار هفته گذشته در مسجد سلیمان تن به شکست یک بر صفر دادند و تیم مکوندی را از بحران خارج کرد. صبا برای جبران این شکست می‌خواهد از موقعیت بحرانی تراکتور نهایت استفاده را ببرد و نخستین ۳ امتیاز نیم‌فصل را دشت کند. صبایی‌ها با این پیروزی و با توجه به شکست سایپا در این هفته می‌توانند دست‌کم یک پله در جدول با لا بیایند و شاید این ‌آغازی دوباره برای قمی‌ها باشد. تیمی که در آخرین دیدار نیم‌فصل نخست، ‌ فولاد مدعی را در اهواز یک بر صفر شکست داد، هرچند روی نیمکت‌ مربیگری‌اش دچار تغییر و تحول شده اما توانایی شکست هرتیمی را دارد. صبایی‌ها دیدار رفت را هم با حساب ۴ بر ۲ به تراکتور واگذار کردند و به بازی برگشت به چشم دیدار انتقامی نگاه می‌کنند. باید منتظر جمعه ماند و دید چهارمین حضور تارتار روی نیمکت صبا چه نتیجه‌ای برای این تیم دارد.

فولاد – سپاهان
بازگشت فرکی به اهواز در فینال زودهنگام
حساس‌ترین دیدار هفته بیستم جمعه در اهواز بین تیم‌های مدعی فولاد خوزستان و سپاهان اصفهان برگزار می‌شود. فولاد که این‌ روز‌ها در خانه و خارج از خانه برای ۳ امتیاز به میدان می‌رود، قطعاً هدفی غیر از پیروزی در این دیدار ندارد. شاگردان اسکوچیچ با ۴ پیروزی پیاپی، ‌ موفق‌ترین تیم نیم‌فصل دوم به شمار می‌آیند. آن‌ها هفته گذشته، دربی خوزستان را به راحتی مقابل استقلال با پیروزی پشت سرگذاشتند تا خود را به عنوان مدعی اصلی قهرمانی لیگ برتر معرفی کنند. لئوناردو مساریچ با کارت قرمزی که در دقایق پایانی آن دیدار گرفت، تنها غایب سرخپوشان اهوازی در هفته بیستم است و شاید غیبت این مدافع کروات که استحکام خاصی به خط دفاعی فولاد بخشیده، مقابل مهاجمان فرصت‌طلب سپاهان پاشنه آ‌شیل تیم اسکوچیچ باشد. به یقین فولاد سعی می‌کند بازی را به زمین زردهای نصف‌جهان بکشد. اضافه شدن محسن مسلمان و محمدقاضی در نیم‌فصل، قدرت تهاجمی فولاد را بیشتر کرده و الویس نانگ هم این روزها برای فولاد خوش می‌درخشد. حضور اسماعیل شریفات پشت مهاجمان این تیم می‌تواند برگ برنده اهوازی‌ها باشد. شریفات مهره‌ای ریزنقش، تکنیکی و سرعتی است. بازیکنی که در لحظات حساس، نقش مهمی برای تیم‌اش بازی می‌کند. سپاهان هم هفته گذشته از پس تیم ۱۰ نفره نفت برنیامد و با تساوی یک بر یک در اصفهان مقابل شاگردان منصوریان متوقف شد. این نتیجه باعثشد شاگردان فرکی جای خود را در جدول دودستی تقدیم استقلال کنند و حالا برای جبران کار سختی در اهواز دارند. بازگشت حسین فرکی به اهواز و رویارویی او با شاگردان فصل گذشته‌اش، از نکات جالب این دیدار است. او که سال گذشته با فولاد به قهرمانی لیگ برتر رسید حالا باید مانع از تکرار این عنوان برای تیم سابقش باشد. او می‌داند بازی تدافعی در اهواز چه عواقبی دارد و قطعاً سپاهان با اتکا به مهر‌ه‌هایی مانند وریا غفوری و احسان حاج‌صفی در چپ و راست، بازی محتاطانه و نسبتاً‌ هجومی را به نمایش می‌گذارد. محمد علی‌احمدی و لوسیانو پریرا غایبان این هفته سپاهان‌ هستند و شایدغیبت مهاجم برزیلی، روی کار هجومی این تیم تاثیرگذار باشد اما سپاهانی با حسین پاپی، مهدی شریفی و محمدرضا خلعتبری، بویژه در ضدحملات می‌توانند صحنه‌های خطرناکی روی دروازه علیرضا سلیمی خلق کنند. دیدار فولاد و سپاهان را باید بازی ۶ امتیازی این هفته نامید، چراکه هرتیمی با پیروزی در این دیدار می‌تواند گام بلندی به سوی قهرمانی در چهاردهمین لیگ برتر بردارد.

ذوب‌آهن - استقلال خوزستان
گواردیولای وطنی در کوره ذوب‌آهن
ذوبی‌ها در ادامه روند رو به رشد خود، این هفته در فولادشهر پذیرای استقلال خوزستان‌اند. گل‌محمدی سرمربی موفق ذوب‌آهن که تیمی درحال سقوط را تبدیل به یک مدعی رده‌های بالای جدول کرده، به چیزی غیر از پیروزی و کسب ۳ امتیاز این دیدار رضایت نمی‌دهد. ذوب‌آهن برخلاف استقلال که هفته گذشته ۳ برصفر دربی خوزستان را به فولاد واگذار کرد، با همین نتیجه راه‌آهن را شکست داد تا انگیزه بالای نایب‌قهرمان پیشین آسیا برای رسیدن به رتبه‌های بالای جدول به خوبی نمایان شود. اضافه شدن کاوه رضایی به خط حمله ذوب‌آهن و قرار گرفتن او کنار مسعود حسن‌زاده، توان گلزنی ذوبی‌ها را دوبرابر کرده است. از طرف دیگر، قاسم حدادی‌فر که هفته گذشته برابر راه‌آهن ستاره تیم‌اش بود، ‌ در آمادگی آرمانی به سر می‌برد و این خبر خوبی برای هواداران تیمی است که مدت‌ها در هراس سقوط به دسته پایین‌تر، نتایج تیم‌شان را دنبال می‌کردند. حالا ذوب‌آهن نه تنها خیالش برای ماندن در لیگ راحت شده، بلکه با حضور در رده ششم جدول نیم‌نگاهی به رتبه‌های بالاتر هم دارد. هرچند گل‌محمدی در کنفرانس خبری پس از دیدار با راه‌آهن تاکید کرد قهرمانی در جام حذفی برای این تیم مهم است و به رتبه لیگ برتر اهمیت چندانی نمی‌دهد اما بدون شک ذوب‌آهن می‌تواند با برتری در این دیدار خود را به صدرنشینان نزدیک‌تر کند. در طرف مقابل استقلال خوزستان پس از نمایش خیره‌کننده برابر هم‌نام تهرانی‌اش و تساوی ۴ بر ۴ با این تیم در هفته هفدهم، در دیدار بعدی نفت مدعی را هم در تهران متوقف کرد تا با روحیه خوبی به مصاف فولاد در دربی خوزستان برود اما اخراج موسی کولیبالی در دقیقه ۵ تمام آرزوهای ویسی را برباد داد و استقلال خوزستان در پایان بازی متحمل شکست سنگین ۳ بر صفر شد. ‌آبی‌های اهواز که وضعیت چندان مطلوبی هم در جدول ندارند، برای کسب امتیاز به اصفهان می‌روند. گواردیولای وطنی هم احتمالاً تیمش را با آرایشی دفاعی به زمین می‌فرستد و دل به ضد حملات می‌بندد تا با فرصت طلبی مهدی مومنی و ضربات سر سیدمهدی سیدصالحی دروازه ذوب‌آهن تهدید شود. سوت پایان این دیدار مشخص می‌کند که ذوب‌آهن خود را به رده‌های بالاتر نزدیک می‌کند یا استقلال خوزستان از یک بازی سخت، امتیاز می‌گیرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز