خبرگزاری کار ایران

به سفارش اشپیگل «مردی به نام اوه» را باید خواند/ کسی که از این رمان خوشش نیاید، بهتر است هیچ کتابی نخواند

رمان‌های «مردی به نام اوه» و «هواخواه» داستان‌های تازه چاپ حاضر در فهرست پرفروش‌های دهه سوم شهریورماه هستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، فهرست کتاب‌های پرفروش کتابفروشی‌ها و برخی شهرکتاب‌های تهران از 20 شهریورماه تا 25 شهریورماه و در آخرین روزهای تابستان 95 چندان تغییراتی نسبت به هفته‌های گذشته ندارد.

«مردی به نام اوه» نوشته فردریک بَکمن که به عنوان پرفروش‌ترین رمان این روزهای سوئد شناخته می‌شود. روزنامه «اشپیگل» درباره‌ این کتاب نوشته: «کسی که از این رمان خوشش نیاید، بهتر است اصلاً هیچ کتابی نخواند». نشرنون اولین ترجمه این رمان را به قلم فرناز تیمورازف در ایران منتشر کرده است. کتاب به بیش از ۳۰ زبان ترجمه و منتشر شده است.

فردریک بَکمن، وبلاگ‌نویس سوئدی‌ست که رتبه اول پرفروش‌های سوئد و نیویورک تایمز را از آن خود کرده و فیلم برگرفته از کتاب با همین نام در ۲۰۱۶ در سینماهای جهان اکران شد.

در «مردی به نام اُوه» نویسنده با وجود ارائه دیالوگ‌هایی طنزآمیز، حقایق تلخی را آشکار می‌کند، حقایقی که شاید بخشی از وجود تمام انسان‌ها و جوامع را دربرمی‌گیرد؛ «این روزها مردم فقط کامپیوتر دارند و دستگاه اسپرسو. جامعه‌ای که در آن هیچکس نمی‌تواند به طریقی منطقی با دست بنویسد و قهوه دم کند، به کجا می‌رود؟ به کجا؟ اصلاً به کجا می‌رویم اگر هر کس اتومبیلش را هرجا که عشقش می‌کشد، پارک کند؟ و به کجا می‌رویم اگر مردم یک روز دیگر سر کار نروند، تنها به این دلیل که خودشان را کشته‌اند؟»

شخصیت دوم کتاب زنی ایرانی به نام پروانه است که اُوه علی‌رغم میلش مجبور به اعتراف است که او، برخلاف بقیه آدمها «خیلی هم خنگ نیست!» بکمن شخصیت‌ها را به خوبی شکل داده، آنها را همانطور که باید باشند، ساخته و پرداخته و اختلاف و تلفیق فرهنگ‌ها را به زیبایی بیان کرده است.

اُوه میلیون‌ها خواننده و بیننده را شیفته‌ خود کرده. نثر کتاب بسیار ساده و روان است و خواندنش لذت‌بخش همراه با مفاهیم عمیقی که از چشم‌های تیزبین و ذهن‌های منتقد هرگز پنهان نمی‌ماند.

رمان «هواخواه» نوشته‌ ویت تان نوین نویسنده آمریکایی-ویتنامی با ترجمه فرانک معنوی که جایزه‌ی پولیتزر سال ۲۰۱۶ و چندین جایزه ادبی دیگر مثل جایزه بهترین رمان تخیلی، جایزه ادگار، جایزه سنتر و مدال کارنیج و و جایزه آسیایی آمریکایی در ادبیات داستانی از انجمن کتابداران آسیایی‌امریکایی را نیز از آن خود کرده و ترجمه کامران جمالی از رمان «شهر فرنگ» از گونتر گراس آلمانی که به نوعی روایتی اتوبیوگرافیک از زندگی شخصی این نویسنده جنجالی سال‌های اخیر به شمار می‌رود و درواقع گفت‌وگوهای خیالی هشت فرزند یک مرد از چهار همسر درباره پدرشان است؛  داستان‌های تازه چاپ حاضر در فهرست پرفروش‌های دهه سوم شهریورماه هستند.

رمان‌های «پروژه رزی» نوشته گریم سیمسون نویسنده، فیلمنامه‌نویس و نمایشنامه‌نویس استرالیایی متولد نیوزیلند که در سال 2012 جایزه ویکتورین استرالیا را در بخش اثر منتشر نشده به خود اختصاص داد و  پس از انتشار نیز به یک اثر پرفروش بین‌المللی تبدیل شد و «آخرین شاهدان» که تجربیات کودکانی است که شاهد جنگ جهانی دوم بوده‌اند شامل روایتی از سوتلانا الکسیویچ برنده نوبل ادبیات؛ هم دیگر آثار تازه چاپ پرفروش در سومین هفته شهریورماه هستند.

 سه رمان «دفتر یادداشت قرمز» آنتوان لورِن، نویسنده، روزنامه‌نگار، فیلمنامه‌نویس و کلکسیونر عتیقه فرانسوی که به نوعی روایتی از تجربیات شخصی نویسنده از زمانی که دستیار یک فروشنده عتیقه بوده و امتیاز ساخت فیلمی از روی آن به تلویزیون فرانسه واگذار شده، «چیزهای تیز» از گیلیان فلین و «شاه، بی‌بی، سرباز» ولادی‍م‍ی‍ر ولادی‍م‍ی‍رووی‍چ‌ ناباکوف هم جزو داستان‌های پرمخاطب این هفته بودند.

ترجمه پیمان خاکسار از رمان «هیاهوی زمان» جولین بارنز، نویسنده مشهور انگلیسی که در سال ۲۰۱۶ منتشر شده و چاپ ششم تازه‌ترین اثر جی.کی‌. رولینگ از مجموعه داستان‌های هری‌ پاتر نیز هنوز خواهان دارند.

همچنین ترجمه عبدالله کوثری از رمان «حکومت نظامی» اثر خوسه دونوسو، روایت داستانی لنا اندرشون سوئدی از یک عشق مخرب یا‌‌ همان «تصرف عدوانی؛ داستانی درباره عشق» و رمان روسی «یادداشت‌های شیطان» به قلم لیانید آندری‌یف و با ترجمه و تصحیح حمیدرضا آتش‌برآب نیز خریداران خود را دارند.

 رمان «پس از تو» نوشته جو جو مویز نویسنده و روزنامه‌نگار انگلیسی به گفته ناشر این نویسنده در ادامه رمان «من پیش از تو» خلق شده است و رمان «من پیش از تو» هم دیگر داستان‌های خارجی هستند که چند ماه است جایگاه خوبی در فهرست فروش دارند.

اولین اثر کتایون سنگستانی با نام «جلبک»، رمان «کافه خیابان گوته» حمیدرضا شاه‌آبادی، مجموعه شعر «مستغلات» سروده هانری میشو با ترجمه بیژن الهی هنوز خریدار دارند.

 آخرین اثر هنری هنریک ایبسن با نام «وقتی ما مردگان سر برداریم» که به نوعی تقابل مرگ و زندگی را روی صحنه می‌برد و چاپ پانزدهم نمایشنامه «مرگ فروشنده» از آرتور میلر که یکی از المان‌های اصلی در فیلم «فروشنده» اصغر فرهادی است و همزمان با اکران این فیلم  دوباره مورد توجه قرار گرفته هم آثار نمایشی خارجی پرخواننده در این هفته معرفی شد.

«درباره‌ عشق» نوشته استاندال که بنا به نوشته پشت جلد کتاب تفسیر پیچیده‌ترین نوع عاطفه‌ بشری یا عشق احساس‌مدار است و نویسنده  برای رده‌بندی انواع گوناگون عشق ـ پرشور، تنانه، خودخواهانه و... ـ هفت مرحله‌ای را بازشناسی می‌کند که عاشقان در حین آن با جادوی احساس درمی‌افتند نیز اثری روانکاوانه در لیست پرفروش‌های هفته سوم شهریورماه است.

«کاوشی در خصوص فهم بشری» از دیوید هیوم با ترجمه کاوه لاجوردی که در 1748 منتشر شده و در کنار تاملات دکارت و نقد عقل محض کانت- از تاثیرگذارترین متون فلسفه مدرن شناخته می‌شود هم چراغ حوزه فلسفه را در لیست پرفروش‌های این هفته روشن نگاه داشته است.

بر اساس این گزارش ناشرانی چون بیدگل، چشمه، مرکز ، افق، قطره و ثالث بیشترین آثار را در فهرست این‌ هفته‌ پرفروش‌‌ترین کتاب‌های کتابفروشی‌های تهران داشته‌اند.

کتاب‌های پرفروش هفته سوم شهریورماه

 

ردیف عنوان کتاب نام نویسنده/ مترجم ناشر قیمت (تومان) درباره کتاب
1 مردی به نام اوه فردریک بَکمن/ فرناز تیمورازف  نشر نون 23000 پرفروش‌ترین رمان این روزهای سوئد
2 هواخواه ویت تان نوین/ فرانک معنوی میلکان 25000 برنده جایزه‌ی پولیتزر سال ۲۰۱۶
3 کافه خیابان گوته حمیدرضا شاه‌آبادی افق 13500 روایت یک انتقام‌گیری عاشقانه
4 بوطیقای گسست، سینمای اصغر فرهادی مازیار اسلامی چشمه 11000 بررسی سینمای اصغر فرهادی
5 درباره‌ عشق استاندال/ گلاره جمشیدی قطره 11900 تفسیر پیچیده‌ترین نوع عاطفه‌ بشری یا عشق احساس‌مدار
6 کاوشی در خصوص فهم بشری دیوید هیوم/ کاوه لاجوردی مرکز 14800 این اثر در کنار تاملات دکارت و نقد عقل محض کانت- از تاثیرگذارترین متون فلسفه مدرن شناخته می‌شود
7 شهر فرنگ گونتر گراس/ کامران جمالی چشمه 20000 گفت‌وگوهای خیالی هشت فرزند یک مرد از چهار همسر درباره پدرشان
8 پروژه رزی گرام سیمسیون/ مهدی نسرین مرکز 22500

داستانی درباره شخصیتی به‌نام دون که پروژه ازدواجش را با یک پرسشنامه 16 صفحه‌ای تدارک می‌بیند

9 هری پاتر و فرزند نفرین شده جی. کی. رولینگ/ ویدا اسلامیه کتابسرای تندیس 19000

هشتمین قسمت از مجموعه داستان‌های هری پاتر نوشته جی.کی.رولینگ

10 هیاهوی زمان جولیان بارنز/ پیمان خاکسار چشمه 14000 داستانی براساس زندگی دمیتری شاستاکوویچ، آهنگساز مشهور روس، و رابطه او با حکومت شوروی در دوران استالین و خروشچف
کد خبر : ۴۱۰۶۸۷