خبرگزاری کار ایران

کارگردان نمایش «خاکستر به خاکستر» در گفتگو با ایلنا:

بازیگری در تئاتر ایران هیچ نسبتی با اصول ندارد

حمید رحیمی گفت: بازیگری از تکنیک تهی شده و بعضی بازیگران همه چیز را دور می‌زنند. به همین دلیل شاهد بازی‌های تکراری و فاقد تکنیک هستیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حمید رحیمی با اعلام این مطلب که نمایش «خاکستر به خاکستر» با گروهی 5-6 نفره روی صحنه می‌رود، بیان کرد: عنوان پایان نامه من یوگا و تکنیک‌های بازیگری میخائیل چخوف است و به بررسی این موضوع می‌پردازد که او برای تدوین متد خود از یوگا چه استفاده‌هایی می‌کند. ماجرای توجه چخوف به این تکنیک‌ها هم به دورانی بازمی‌گردد که در جوانی به الکل اعتیاد پیدا کرد و استانیسلاوسکی او را با هیپنوتیزم در مان کرد.

این بازیگر و کارگردان جوان ادامه داد: چخوف سپس با فلسفه عرفان شرقی - هند و چین - آشنا می‌شود ولی پیش از آن بواسطه رودولف اشتاینر با فلسفه شرق اروپا آشنایی پیدا کرده و به نوعی مرید اشتاینر شد. البته استانیسلاوسکی معتقد بود او بهترین شاگردی‌ست که در مکتبش پرورش یافته.

او وجود مواردی مانند هیپنوتیزم و دیگر مسائل مرتبط با روان انسان در نمایش‌نامه «خاکستر به خاکستر» را یکی از دلایل انتخاب نمایش‌نامه هارولد پینتر برای اجرا توصیف کرد و گفت: دومین نکته این بود که نمایش‌نامه یکی از ابزوردترین متن‌های پینتر به حساب می‌آید و به شدت درباره پریشان‌حالی انسان مدرن صحبت می‌کند. بنابراین امکان بیرون کشیدن ژست‌های روانی وجود داشت.

کارگردان نمایش «خاکستر به خاکستر» خاطرنشان کرد: اولین بار که نمایش‌نامه را خواندم هیچ چیز از آن نفهمیدم و یکی از ویژگی‌های اثر پینتر به نظرم این است که هر جلسه در تمرین‌ها یک نکته تازه از متن بیرون می‌آید.

رحیمی با تاکید بر اینکه تمرین‌ها برپایه تکنیک‌های روان‌تنی و تطبیق روان و تن بازیگر بر یکدیگر پیش رفته است؛ درباره رویکرد اجرایی و کارگردانی نمایش «خاکستر به خاکستر» اظهار کرد: در اجرا به سوی پرتو افکنی و دریافت حرکت انتقالی، ژست و تبادل انرژی پیش رفته‌ایم. اتفاقی که در سه بُعد بین بازیگران، بازیگر و صحنه و بازیگر و تماشاگر جریان پیدا می‌کند.

photo_2016-01-01_12-37-09

او افزود: تلاش کردم به مخاطب نیز توجه داشته باشم و ریتم کار طوری باشد که تماشاگر خسته نشود؛ ولی باید به این نکته نیز توجه کنیم که تم پوچی بر محتوا و مضمون متن تنیده است و به نظرم اگر در پایان کار این پرسش برای تماشاگر مطرح شود «خب که چی؟» من به متن ادای دین کرده‌ام.

رحیمی که با ایفای نقش در نمایش «بیوه‌های غمگین سالار جنگ» جایزه بازیگری جشنواره تئاتر فجر را دریافت کرد؛ درباره وضعیت بازیگری سال‌های اخیر در تئاتر توضیح داد: بازیگری‌های امروز - جز اندک موارد - هیچ نسبتی با اصول ندارند. این اواخر اتفاق‌هایی رخ داده که به نظر می‌رسد همه چیز به سوی شومنی و کاهش مطالعه پیش می‌رود.

بازیگر نمایش «مضحکه دزدها» ادامه داد: در دانشگاه‌ها اطلاعات چندانی وجود ندارد و اساتید هم به ندرت به این مقوله توجه می‌کنند. بازیگری از تکنیک تهی شده و بعضی بازیگران همه چیز را دور می‌زنند. به همین دلیل هم شاهد بازی‌های تکراری و فاقد تکنیک هستیم که بیشتر به احساسات گرایش دارد؛ اتفاقی که بسیار خطرناک است.

کارگردان «خاکستر به خاکستر» تصریح کرد: تعداد زیادی از بازیگران بزرگ جهان بعدا به دلیل درگیری احساسی با نقش به بیماری‌های روحی روانی دچار شدند. در شیوه میخائیل چخوف احساسات جایی ندارد و تخیل را پیشنهاد می‌کند؛ این موجب می‌شود امکان فرار از نفس بازیگری برای بازیگر وجود نداشته باشد.

نمایش «خاکستر به خاکستر» نوشته هارولد پینتر و ترجمه رضا دادویی به کارگردانی حمید رحیمی هر شب ساعت 19 در تماشاخانه دراما روی صحنه می‌رود.

حمید رحیمی و مرضیه موسوی بازیگران این نمایش هستند که شب گذشته با حضور گلاب آدینه، محمد امیر یاراحمدی، نورا هاشمی و شیرین بینا افتتاح شد.

عکاس: مهرزاد فتحعلى پور

کد خبر : ۳۳۴۴۳۵