خبرگزاری کار ایران

گزارش میدانی ایلنا از توریست های خارجی در ایران؛

فکر می‌کردیم ایرانیان همانند عرب‌ها لباس می‌پوشند / بناهای تاریخی ایران را احیا کنید

asdasd
کد خبر : ۱۹۱۸۱۰

ایران با قدمت بیش از ۲۵۰۰ سال یکی از قدیمی ترین سرزمین های این کره خاکی به شمار می آید و تاریخ ایران برای بسیاری از مردم جهان آشنا بوده است اما متاسفانه با توجه به سیاست های غلط از سوی دولت های گذشته و همچنین تبلیغات ضد ایران و ایرانی از سوی رسانه های غربی، نسل های جدید یا ایران را نمی شناسند و یا از ایران به عنوان یک کشور عقب افتاده یاد می کنند.

ایران با قدمت بیش از ۲۵۰۰ سال یکی از قدیمی‌ترین سرزمین‌های این کره خاکی به شمار می‌آید و تاریخ ایران برای بسیاری از مردم جهان آشنا بوده است اما متاسفانه با توجه به سیاست‌های غلط از سوی دولت‌های گذشته و همچنین تبلیغات ضد ایران و ایرانی از سوی رسانه‌های غربی، نسل‌های جدید یا ایران را نمی‌شناسند و یا از ایران به عنوان یک کشور عقب افتاده یاد می‌کنند. امروزه بسیاری از جوانان اروپایی و آمریکایی تصور می‌کنند که در ایران مردان و زنان همانند کشور‌های عربی لباس می‌پوشند و متاسفانه‌‌ همان طور که پیش‌تر آورده شد در خصوص خصوصیات و فرهنگ مردم ایران از سوی دولت‌های گذشته اقدامی اساسی صورت نگرفته است.
همچنین علاوه بر این مهم کشور ایران داری سواحل زیبایی است که در شمال و جنوب واقع شده ولی متاسفانه سواحل ایران یا در اختیار بندر‌ها است و یا در اختیار برخی ارگان‌های دیگر البته در این میان بخش‌هایی نیز وجود دارد که توریست‌ها نیز بتوانند از آن استفاده کنند اما‌‌ همان طور که همگان اطلاع دارند امکانات رفاهی در سواحل ایران جدای جزیره کیش از امکانات رفاهی که اصل اول برای پذیرای توریست‌های ایرانی و خارجی است محروم است و یا اگر هم باشد بسیار محدود.
برت، اهل کشور هلند است. او برای اولین بار راهی ایران شده است و در خصوص ایران می‌گوید، ایران کشور زیبایی است و من جدای برخی از مسائل این کشور را دوست دارم. ایران داری بنا‌های تاریخی بسیاری همانند پاسارگاد و تخت جمشید است که دلیل اصلی سفر من دیدن این دو منطقه و مجموعه بوده است اما متاسفانه زمانی که وارد محوطه اصلی این دو بنای تاریخی شدم، دیدم که این دو بنا‌‌ رها شده و تنها در ابتدای ورودی شخصی برای دریافت بلیط حضور دارد. درصورتی که ایران بتواند بناهای تارخی خود را احیا کند بطور حتم توریست‌های بسیاری به ایران خواهند آمد.
الیزا، او نیز همانند برت اهل کشور هلند است و برای اولین بار به ایران آمده است از او نیز دلیل حضور در ایران و اینکه چرا ایران را برای سفر انتخاب کرده‌اند جویا شدیم و او در این خصوص به ما می‌گوید که چند سالی است که در خصوص ایران مطالعه کرده است و دوست داشته است تا شیراز را از نزدیک ببیند. وی می‌گوید متاسفانه نسل جدید کشور هلند اطلاعاتی در خصوص ایران ندارند و یا اگر هم نام ایران را شنیده‌اند تفکر مثبتی برای آنان ایجاد نکرده است که بخواهند راهی ایران شوند.
او می‌گوید: پیش از اینکه در خصوص ایران اطلاعاتی داشته باشم و مطالعه کنم فکر می‌کردم در ایران زنان ایرانی صورت‌های خود را با کاور می‌پوشانند و مردان لباس‌های بلند همانند عرب‌ها به تن می‌کنند اما زمانی که مطالعه خود را آغاز کردم و عکس‌های شهر‌های بزرگ را دیدم متوجه شدم که ایران با کشور‌های عربی فرق‌های بسیاری دارد البته در نوع پوشش لباس و حتی نحوه زندگی مردم، با این همه در زمان برگشت خود به کشورم تلاش دارم نمایشگاهی از عکس‌های ایران برگزار کنم تا افراد بیشتری را بتوانم با نام و فرهنگ ایران آشنا کنم.
می‌تی، اهل کشور لهستان است، با او در اصفهان دیدار داشتیم او برای بار دوم بود که به همراه همسر خود راهی ایران شده بود. از او دلیل سفرش را جویا شدیم و او به ما گفت که ایران بسیار زیبا است اما نمی‌دانم چرا ایرانی‌ها تمایل ندارند بیشتر کشور خود را به جهانیان معرفی کنند. وی که ۴۰ سال پیش برای اولین بار به ایران آمده بود؛ او از تغییرات این سال‌ها به ما می‌گوید که ایران به نسبت دیگر کشور‌ها رشد خوبی داشته است. براساس تبلیغاتی که از ایران می‌شد فکر می‌کردیم ایران با توجه به اتفاق‌هایی که در ان رخ داده است تبدیل به یک کشور عقب افتاده شده باشد اما امروز با چشمان خود اصفهان را دیدم که شکوه و زیبایی خود را حفظ کرده است اما فکر می‌کنم باز هم می‌توانند زمینه‌های شکوفایی این شهر را همانند شیراز، همدان و تبریز افزایش دهند.
او بیان می‌دارد که در کشورش مردم زیادی اطلاع از تاریخ و نام ایران ندارد و همین امر موجب شده است که توریست‌های کمتری از کشورش راهی ایران شوند و امیدوار است طی سالهای آینده مردمان بیشتری از کشور لهستان به ایران سفر کنند.
آلیس، بر خلاف می‌تی، شوهرش بار اول است که راهی ایران شده است از او هم همانند دیگران دلیل سفرش را جویا شدیم و در پاسخ البته با لبخند می‌گوید که ایران بسیار زیبا است و من دوست دارم باز هم به ایران بیایم و بیشتر با مردم و فرهنگ ایرانیان اشنا شوم. او اصفهان و شیراز را دو شهر زیبا می‌داند و البته می‌گوید که همدان نیز بسیار با شکوه است و دوست دارد بار دیگر این شهر‌ها را ببیند و زمان بیشتری را در ایران سپری کند.
می‌نه، اهل کشور فرانسه است، او نیز همانند دیگر توریست‌ها ایران را زیبا خواند و بیان داشت که مسئولان کشور ایران باید به بناهای تاریخی ایران توجه بیشتری داشته باشند. او که کرمانشاه را دیده است به ما می‌گوید این شهر در نوع خود بسیار زیبا است و مردمان بسیار خوبی دارد اما زمانی که در محوطه‌های تاریخی این شهر قدم می‌زنیم می‌بینیم که بنای‌های تاریخی رو به تخریب و خرابی است و من امیدوارم باردیگر که به ایران می‌آیم بنا‌های ایرانی احیا شده باشد.
می‌نه که به سواحل جنوبی ایران هم رفته است در این خصوص می‌گوید سواحل ایران هم زیبا است و در طی ۱۵ روزی که در ایران مانده است بندرعباس، بوشهر و جزیره کیش را نیز دیده است اما به گفته وی بهتر است که فضا را برای استفاده توریست‌های دیگر کشور‌ها نیز محیا شود البته ما می‌دانیم که ایران یک کشور مسلمان است و توقع نداریم که بنادری همانند دیگری کشور‌ها داشته باشد اما می‌توانند حداقل امکانات را برای گردشگران خارجی فراهم کنند.
حال با توجه به گفته‌های این توریست‌های اروپایی امیدواریم باز هم شاهد حضور گردشگران خارجی در ایران باشیم و البته مسئولان به جای شعار‌ها و بیان حرف‌های قشنگ در زمینه توسعه گردشگری بناهای تاریخی را احیا کنند و همچنین تیلیغات و معرفی ایران را به بهترین نحو ممکن در دستور کار قرار دهند تا دیگر اروپاییان فکر نکنند که ایرانیان همانند عرب‌ها لباس می‌پوشند.


محسن بیدی؛
روزنامه نگار

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز