خبرگزاری کار ایران

خاتمی در گفت‌وگو با ایلنا:

اصلاح‌طلبان با ظرفیت خود حریف ردصلاحیت‌ها و احزاب پادگانی می‌شوند

نائب رئیس مجلس ششم تاکید کرد: تمام برنامه‌ریزی اصلاح‌طلبان متوجه ظرفیت‌های خودشان است. معتقدیم اگر اصلاح‌طلبان از ظرفیت‌های خود استفاده کنند‏، حتی اگر شورای نگهبان تمامی چهره‌های اصلی‌شان را هم در انتخابات رد صلاحیت کند٬ باز پیروزی از آن اصلاح‌طلبان است.

سیدمحمدرضا خاتمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در پاسخ به این سوال که آیا دولت یازدهم توانسته است فضای امنیتی پیش از انتخابات سال ۹۲ را درهم بشکند؟ گفت: فضای سیاسی کشور نسبت به زمانی که آقای روحانی بر مسند کار نبود‏، بسیار تفاوت کرده است.

وی ادامه داد: فضا نسبت به قبل از انتخابات سال ۹۲‏، بسیار باز‌تر و بهتر شده است. البته هنوز برخی جریان‌های سیاسی می‌خواهند با فضای موجود سیاسی مقابله کنند و نگذارند این مسیر آنچنان که شایسته جمهوری اسلامی است پیش برود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه هرچه به زمان انتخابات نزدیک می‌شویم، بر اساس تجربه‌های قبلی فضای کشور پرنشاط‌تر و باز‌تر می‌شود، اظهار داشت: خوشبختانه هم‌اینک در کشور سخت‌گیری‌هایی که قبلا نسبت به احزاب و فعالان سیاسی وجود نداشت‏، وجود ندارد و فضای رسانه‌ای ما تا حدی بهتر از قبل است٬ اما نمی‌توان منکر این شد‏ کسانی که این وضعیت را نمی‌پسندند به دنبال آن هستند تا با سناریوهایی فضای کشور تحت تاثیر قرار دهند.

خاتمی در مورد سخنان رییس جمهور اظهار داشت: فکر می‌کنم هشداری که آقای روحانی در مراسم افتتاحیه نمایشگاه مطبوعات بیان کردند دال بر این نظر است که دولت تمام تلاش و توان خویش را به کار خواهد بست تا مانع از بداخلاقی‌ها و سوءاستفاده‌ها شود.

وی در پاسخ به این سوال که راهبرد اصلاح‌طلبان برای انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی در اسفندماه چیست؟ ابراز داشت: اصلاح‌طلبان تجربه‌ای در سال ۹۲ دارند و آن‏، اینکه در بسته‌ترین فضای ممکن به تاکتیک‌هایی رو بیاورند که نتیجه انتخابات را به نفع خویش تغییر دهند که در انتخابات سال ۹۲ منجر به پیروزی آقای روحانی شد٬ مسلما آنها امروز نیز از‌‌ همان تجارب قبلی خویش استفاده می‌کنند.

نماینده مردم تهران در مجلس ششم با بیان اینکه برنامه اصلاح‌طلبان در انتخابات آینده دلبسته به این نیستند که شورای نگهبان فضای انتخابات را کمی باز‌تر کند یا نیروهایی که حق دخالت در انتخابات را ندارند‏ به این امر مبادرت نکنند، ابراز داشت: تمام برنامه‌ریزی اصلاح‌طلبان متوجه ظرفیت‌های خودشان است. معتقدیم اگر اصلاح‌طلبان از ظرفیت‌های خود استفاده کنند‏، حتی اگر شورای نگهبان تمامی چهره‌های اصلی‌شان را هم در انتخابات رد صلاحیت کند و اگر احزاب پادگانی بخواهند در انتخابات دخالت کنند باز پیروزی از آن اصلاح‌طلبان است.

خاتمی با بیان اینکه تمامی راهبرد اصلاح‌طلبان در اتحاد خلاصه می‌شود، یادآور شد: اصلاح‌طلبان در سایه اتحاد خود و اینکه درون خود هیچ رقابتی نباشد و دچار چند دستگی نشوند، می‌توانند به نتایج و خواسته‌های حداقلی دست یابند.

وی با یادآوری اقدامات اصلاح‌طلبان در دو سال گذشته بیان کرد: خوشبختانه با برنامه‌ریزی‌هایی که در طول دو سال گذشته در داخل کشور صورت گرفته، این فضا در درون جامعه اصلاح‌طلبی شکل گرفته است. البته این به معنای آن نیست که اصلاح‌طلبان با یکدیگر اختلاف سلیقه یا اختلاف نظر نداشته باشند اما آنها به این نتیجه رسیده‌اند که دور یک میز بنشینند و با یکدیگر گفت‌وگو کنند تا به یک وحدت و انسجام دست یابند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: ان‌شاءالله در این چارچوب، اصلاح‌طلبان در انتخابات بعدی مجلس حضوری فعال و پرشور خواهند داشت. فکر می‌کنم با توجه به وضعیتی که در کشور می‌بینیم و روحیه‌ای که در مردم وجود دارد و بینش و بصیرتی که مردم نسبت به جریان‌های سیاسی در سال‌های گذشته به دست آورده‌اند٬ تقریبا مطمئنم انتخابات به نفع اصلاح‌طلبان رقم خواهد خورد.

خاتمی در پاسخ به این سوال که آیا گفت‌وگویی با شورای نگهبان یا چهره‌های شاخص در نظام برای مسئله تائید صلاحیت‌ها صورت گرفته است؟ عنوان کرد: یکی از بناهای اصلاح‌طلبان در چارچوب تعامل است. اینکه می‌گویم به اقدامات خارج از محدوده اصلاح‌طلبان دل نبسته‌ایم به معنای انفعال نیست‏.

وی با بیان اینکه ما حتما چه با شخصیت‌های بزرگی که در درون نظام وجود دارند و چه شخصیت‌های اصلاح‌طلبی که می‌توانند این اقدامات را انجام دهند‏، رایزنی‌ها و گفت‌وگوهایی را خواهیم داشت، تاکید کرد: در این رایزنی‌ها می‌خواهیم طرف مقابل را به این نتیجه برسانیم که امنیت و توسعه کشور بستگی به یک انتخابات پرشور و رقابتی دارد. اگر بخواهند تجربه‌های گذشته را تکرار کنند، آنها باید جوابگو باشند زیرا اقتدار کشور وابسته به پشتوانه مردمی است.

نائب رئیس مجلس ششم اضافه کرد: اگر خدایی ناکرده اقدامی بکنیم که این پشتوانه مردمی آسیب ببیند٬ آنگاه می‌بینیم که در برابر مطامع و زورگویی‌ها و زیاد‌ه‌خواهی‌های خارجی مظلوم و مجبور به تسلیم خواهیم شد و این مورد پسند و مطلوب هیچ فرد و جناحی در کشور نیست.

کد خبر : ۳۲۲۰۲۹