خبرگزاری کار ایران

واکنش دبیر انجمن برنج به افزایش قیمت‌ها:

سازمان‌های نظارتی در خوابند

دبیر انجمن برنج کشور گفت: انتظار بر این بود که با ورود برنج جدید قیمت این محصول در بازار کاهش پیدا کند اما مشاهده می‌شود که قیمت همچنان بالاست.

جمیل علیزاده شایق -دبیر انجمن برنج کشور- در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، میزان تولید برنج در سال جاری را از لحاظ کمی و کیفی بسیار مناسب ارزیابی و کف تولیدات را دو میلیون ۲۰۰ هزار تن اعلام کرد.

شایق در ادامه در پاسخ به این سوال که قیمت برنج با توجه به عرضه محصول جدید در چه وضعیتی قرار دارد، بیان داشت: قیمت برنج در ایام عید دچار افزایش قابل توجهی شد.در فروردین قیمت برنج با وجود هشدارهایی که انجمن برنج داده بود روند افزایشی پیدا کرد و اراده‌ای برای ریشه‌یابی و جلوگیری از افزایش قیمت وجود نداشت و به همین خاطر شاهد رشد غیر عادی قیمت این محصول در بازار بوده‌ایم؛ یعنی ۵۰ درصد به قیمت برنج افزوده شد که در چند سال اخیر بی سابقه بوده است.حتی از دولت درخواست کردیم که نظارت کند اما گوش شنوایی نبود.

او افزود: طبق معمول هر سال باید در مرداد و شهریور شاهد کاهش قیمت باشیم؛ اما متاسفانه در این دوماه نیز قیمت‌ها ۵۰ درصد رشد داشته است؛ البته در مناطقی که این محصولات کشت می‌شود قیمت ثابت بوده است اما در دیگر شهرهای بزرگ افزایش داشته است.در تهران هر کسی برای خودش قیمت تعیین می‌کند و کسی هم زورش به آنها نمی‌رسد، سازمان‌های نظارتی در خواب هستند و به نظر می‌رسد عده‌ای از این افزایش قیمت سود می‌برند چرا که مردم را به سمت برنج‌های وارداتی سوق می‌دهند.

شایق تاکید کرد: طبق آمار فائو قیمت جهانی برنج‌های صادراتی از سال ۲۰۱۵ روند کاهشی داشته است؛ بنابراین نرخ جهانی برنج‌های صادراتی کاهش یافته است؛ اما وقتی در تهران عرضه می‌شود گرانتر به فروش می‌رسد .

او در واکنش به اعلام وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر اینکه تا سال ۹۹ میزان تولید برنج در استان‌های غیر شمالی به صفر خواهد رسید بیان داشت: این بیشتر شبیه به یک جوک است؛ چرا که با توجه به افزایش تولید در سال جاری سطح زیر کشت برنج در ۱۴ استانی که وزارت جهاد کشاورزی ممنوع کرد ، افزایش نیز یافته است. چه راهی برای جلوگیری از این کار دارند؟

شایق ادامه داد: یکی از مسئولان این وزارتخانه می‌گوید در سال گذشته ۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تن برنج تولید شده است و امسال نیز این عدد به ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن رسیده است؛ یعنی با توجه به ادعای این وزارتخانه مبنی بر اینکه در مقابل کشت برنج در این ۱۴ استان ایستادگی کرده است پس افزایش ۲۵ درصدی تولید برنج چگونه حاصل شده است؟وزارت جهاد کشاورزی با شرایطی که از عدم حمایت از ارقام پرمحصول بوجود آمده است چگونه با اعمال ممنوعیت در ۱۴ استان موفق به افزایش ۲۵ درصدی تولید شده است؟

شایق تاکید کرد: متاسفانه وزارت جهاد کشاورزی که باید حامی تولید باشد مسئول تنظیم بازار هم شده است که برخی سیاست‌ها باعث می‌شود تولید داخلی ضرر کند؛ از طرفی دیگر، سازمان‌های زیادی با عنوان نظارت داریم که می‌توان به سازمان تعزیرات حکومتی ، سازمان حمایت مصرف کنندگان و سازمان‌های متنوع بازرسی اشاره کرد اما معلوم نیست تلاش‌های آنها در کجا باید کارساز باشد.

کد خبر : ۴۱۲۷۳۰