خبرگزاری کار ایران

طبیبیان در گفتگو با ایلنا :

سیستم بودجه‌ای دولت فشار مالیاتی زیادی را بر اقتصاد وارد می‌کند/ مالیات بر ارزش افزوده، تخریب کننده تولید و ظالمانه است

طبیبیان گفت: متاسفانه سیستم بودجه‌ای دولت سبب شده فشار زیادی از طریق اخذ مالیات بر اقتصاد کشور وارد شود .

سید کامل‌ تقوی‌نژاد، رئیس سازمان امور مالیاتی در آخرین نشست خبری خود با اشاره به میزان فرار مالیاتی در کشور گفت: سالانه 30 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در کشور اتفاق می‌افتد که با جلوگیری از این اتفاق می‌توان میزان وابستگی اقتصاد ایران به نفت را کاهش داد و درآمد نفت را صرف اشتغال کرد.

محمد طبیبیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به این پرسش که مهم‌ترین دلیل فرار مالیاتی در کشور چیست؟ ، اظهار داشت: فرار مالیاتی تیغی دو لبه است و عوامل گوناگونی باعث این معضل شده است.

این کارشناس ارشد اقتصادی خاطر نشان کرد: در گذشته، دولت‌ها به هر ترتیبی و با هر عنوانی از مردم باج و خراج می گرفتند اما امروز اخذ مالیات به نظام سیاست گذاری اقتصادی مبدل شده است.

وی با بیان اینکه سیستم مالیاتی کشور در شرایط فعلی سیستمی قوی که مناسب با اقتصادی پرتحرک باشد، نیست، افزود: متاسفانه این اشکالات درحوزه مالیات به دلیل قوانین گذشته و عدم ساماندهی است که فشار زیادی را به بخش شفاف اقتصاد وارد می کند.

طبیبیان با اشاره به اخذ مالیات برارزش افزوده تصریح کرد: مالیات بر ارزش افزوده به فعالیت‌های شفاف اقتصادی فشاری مضاعف وارد کرده است و این نوع از مالیات نه تنها تخریب کننده بخش تولید است بلکه سیستمی ناکارآمد و ظالمانه محسوب می شود.

این کارشناس ارشد اقتصادی تصریح کرد: متاسفانه سیستم بودجه‌ای دولت سبب شده فشار زیادی از طریق اخذ مالیات بر اقتصاد کشور وارد شود .

با توجه به اینکه ثروت قابل ملاحظه‌ای از منابع کشور در اختیار تشکیلات متعددی است که اصولا مالیات نمی‌دهند بنا براین تلاش برای اخذ مالیات بیشتر به بخش‌های مولد اقتصاد منتقل می‌شود.

طبیبیان افزود: سیستم مالیاتی در ایران تنها برای فعالیت‌هایی است که شفافیت زیادی دارند اما متاسفانه با وجود اقتصاد ضعیف و بحران زده کشور بودجه‌های کلانی برای بخش‌های بی‌ربط هزینه می‌شود که ظرفیت صرفه‌جویی از طریق حذف یا کاهش آنها زیاد است.

وی با تاکید براینکه نیازمند اصلاح بودجه در خصوص هزینه‌های اضافی و ناکارآمد در دولت هستیم، گفت: ردیف‌های اضافی فراوانی در بودجه دولت تعریف شده و تشکیلات موازی زیادی هم وجود دارند که عملا کارایی چندانی ندارند اما برایشان بودجه زیادی تعریف شده است.

طبیبیان افزود: نباید منابع مورد مردم برای فعالیت اقتصادی را از طریق مالیات اخذ کرد و صرف هزینه تشکیلاتی کرد که چندان کارایی برای جامعه و اقتصاد ندارند.

طبیبیان افزود: در سوئد کل مالیات را برای خدمات رفاهی مردم به نحو مؤثر هزینه می‌کنند و مردم نیز از پرداخت مالیات رضایت دارند و این پول در جهت عمران و آموزش و پرورش خرج می‌شود، اما در سیستم ناکارآمد ایران این گونه نیست.

وی گفت: این در حالی است که سیستم آموزش و پرورش ایران به شدت نیازمند منابع مالی است و بسیاری از مدارس فاقد فضا وحتی ادوات ورزشی هستند و برخی از مدارس نیز وسائل گرمایشی مناسبی ندارند و در واقع این منابع به تشکیلاتی تزریق می‌شود که در واقع کارایی کافی ندارند.

این کارشناس ارشد اقتصادی در خاتمه گفت: دولت نیازمند بازنگری اساسی در هزینه‌های بودجه‌ای و سپس در قوانین و روش ها و سازمانها و تشکیلات مدیریتی است.

کد خبر : ۴۰۴۱۷۵