خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر صنعت در گفت‌وگو با ایلنا:

بانک‌ها فقط 29 درصد از منابع خود را به صنعت اختصاص می‌دهند/ پرداخت تسهیلات باید فعالیت اصلی بانک‌ها باشد

صالحی‌نیا گفت: بانک‌ها باید 40 درصد از منابع خود را به دادن تسهیلات به واحدهای صنعتی اختصاص دهند اما اکنون این رقم 29 درصد است.

معاون صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در مورد آخرین وضعیت واحدهای صنعتی غیرفعال که قرار بود به آنها تسهیلات پرداخت شود اظهار داشت: از فروردین ماه بنا به دستور معاون اول رئیس جمهور کار شناسایی این واحدها آغاز شد و از 5 هزار و 700 واحد شناسایی شده، پرونده 300 واحد هم اکنون در بانک‌ها مطرح است.

صالحی‌نیا ادامه داد: متاسفانه الان فضایی به وجود آمده که برخی رسانه‌ها فقط واحدهای تعطیل شده را می‌بینند اما این سوال را مطرح نمی‌کنند که کارخانه‌هایی که در حال حاضر مشغول به کار هستند در چه وضعیتی قرار دارند؟

وی ادامه داد: به طور حتم این کارخانه‌ها نیز به تسهیلات و کمک بانک‌ها نیاز دارند. بانک‌ها باید 40 درصد از منابع خود را به پرداخت تسهیلات به واحدهای صنعتی اختصاص دهند اما اکنون این رقم  29 درصد است و ما تلاش می‌کنیم این عدد بیشتر شود.

صالحی‌نیا تصریح کرد: واحدهای تولیدی همزمان با ارزش پول، تسهیلات دریافت نکرده‌اند به طور مثال واحدی که چهار سال پیش یک میلیارد تومان تسهیلات دریافت کرده اکنون باید 2 میلیارد بگیرد اما به آن یک میلیارد و دویست پرداخت می‌شود و ما این را ضعف سیستم بانکی می‌دانیم.

صالحی‌نیا تصریح کرد: در واقع  بانک کاری غیر از پرداخت تسهیلات ندارد.

وی افزود: تعطیلی واحدهای صنعتی فراز و فرود دارد به طور مثال الان کارخانه‌های کبریت‌سازی تعطیل شده‌اند زیرا دیگر ماهیت اقتصادی ندارند. ما یک زمانی 250 واحد کارخانه تولید ماکارونی‌ داشتیم اما الان 10 واحد داریم که به اندازه 500 واحد آن زمان فعالیت دارند. یا واحدهای ریخته‌گری کوره‌ای که تعداد آنها 3 هزار واحد بوده که امروز 2700 واحد آن دیگر وجود ندارد در واقع نباید باشد، زیرا تکنولوژی این حوزه پیشرفته‌تر شده و استانداردهای زیست محیطی بالاتر رفته است. پس تعطیلی برخی از این واحدها اجتناب‌ناپذیر است.

وی افزود: این تعطیلی به معنای شکست و مشکل برای صنعت کشور نیست بلکه شرایط ایجاب می‌کند که این واحدها تعطیل شوند و به سمت صنعت دیگری بروند و باید متحول شود.

وی افزود: در حوزه فرهنگ هم همینطور است امسال نسبت به 10 سال پیش چاپ کتاب کمتر شده زیرا اینترنت گسترش پیدا کرده و کتاب‌های دیجیتالی به بازار آمده است.

وی در پایان تصریح کرد: این حرکت‌ها بیشتر احساسی هستند و فقط فریاد می‌زنند که فلان واحد تعطیل شده است اما بررسی نمی‌کنند که چرا تعطیل شده‌اند؟ در حالیکه تعطیلی سالیانه 5 تا 10 درصد از واحدهای صنعتی امری طبیعی است.

کد خبر : ۳۹۳۴۷۶