خبرگزاری کار ایران

مجری طرح توسعه پایدار پارس جنوبی عنوان کرد:

نیاز به 5.6 میلیارد یورو اعتبار برای توسعه پایدار در پارس جنوبی

احمدی اظهار داشت: طرح جامع توسعه پایدار مطالعاتی برای برنامه پنجساله طراحی شده و نزدیک به 5.6 میلیارد یورو اعتبار برای اجرای پروژه‌های لازم الاجرا نیاز خواهد داشت.

علی محمد احمدی مجری طرح توسعه پایدار پارس جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره برنامه های طرح توسعه پایدار در پارس جنوبی و ماهیت آن گفت: مطالعه و بررسی چگونگی به صفرسانی آلایندگی گازهای فلر پالایشگاه‌ها، پتروشیمی‌ها و سایر صنایع مستقر در منطقه با هدف تولید و مصرف مسئولانه انرژی پاک که بر تحقق تولید و مصرف مسئولانه و اقدام برای آب و هوا تاکید دارد از جمله اهدافی است که ما در طرح توسعه پایدار دنبال می‌کنیم.

وی بازیافت گازهای فلر منطقه و تبدیل آنها به انواع اشکال انرژی قابل انتقال و مصرف محلی انرژی با هدف جلوگیری از هدررفت انرژی تجدیدناپذیر را از دیگر اهداف طرح توسعه پایدار برشمرد و افزود:  مطالعه، بررسی و اجرای پروژه‌های لازم برای جمع‌آوری پساب‌های صنعتی پالایشگاه‌ها و... منطقه و تصفیه آنها تا دستیابی به تامین آب کشاورزی و صنعتی مورد نیاز توسعه منطقه با هدف کمک به تامین آب آشامیدنی سالم و بهداشتی در منطقه و جلوگیری از آلودگی آب دریا و از بین رفتن شرایط زندگی در زیر و روی آب و توسعه فضای سبز منطقه، کاهش انتشار گازهای گلخانه‌آی دی‌اکسید کربن از دیگر اهداف این طرح است.

احمدی مطالعه، بررسی و اجرای پروژه‌های لازم جهت جمع‌آوری پسماندهای جامد پالایشگاه‌ها و... منطقه و تبدیل آنها به انرژی‌های قابل مصرف در محل یا انتقال و یا جمع‌آوری، فروش و انتقال کنترل شده آنها از منطقه با هدف پاکسازی محیط منطقه را یکی دیگر از اهداف یاد شده برشمرد و توضیح داد: این پروژه‌ها شامل گرد و غبارزدایی از فرآیند تولید گوگرد منطقه و جلوگیری از انتقال DSO به عنوان محصول جانبی و آلوده‌کننده پالایشگاه‌های گازی و تبدیل آن به مواد باارزش غیرآلاینده نیز می‌شود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: مطالعه، بررسی و اجرای پروژه‌هایی که به پایداری جامعه شهری منطقه عسلویه و مناطق اطراف آن کمک‌های موثری را ارائه نمایند، از دیگر برنامه های عملیاتی ما در این طرح است ضمن اینکه مطالعه، بررسی و اجرای پروژه‌های آموزشی با کیفیت تکمیلی را نیز دنبال می کنیم.

مجری طرح توسعه پایدار پارس جنوبی در ادامه درباره فعالیت های طرح در سال جاری و آینده نزدیک اظهار داشت: طرح جامع توسعه پایدار مطالعاتی برای برنامه پنجساله آن طراحی شده است که بر ضروری‌ترین اقدامات برای دستیابی به منطقه پاک در عسلویه متمرکز است و نزدیک به 5.6 میلیارد یورو اعتبار برای اجرای پروژه‌های لازم الاجرا نیاز خواهد داشت.

وی ادامه داد: اولین برنامه در دست اجرای طرح دستیابی به اولین پالایشگاه پاک گازی کشور در این منطقه یعنی پالایشگاه دوم (فازهای 2 و 3) است که در صورت همراهی لازم سایر ذینفعان طی دو سال آینده انجام می‌شود که در حال حاضر منتظر اعلام کمیسیون مناقصات شرکت ملی نفت ایران برای انتخاب برنده آن هستیم.

احمدی تاکید کرد: این پروژه برای اولین بار در ایران انجام می‌شود و طرح در پی انتقال تکنولوژی آن جهت اجرای پروژه‌های آتی از طریق بکارگیری نیروها و توان داخل است که به همین منظور هر یک از برندگان در قالب کنسرسیومی که ساماندهی شده‌اند، اقدام خواهند کرد.

وی در ادامه با بیان اینکه در راستای اجرای اصل پنجاهم قانون اساسی تحقق آرمان‌های 17گانه سازمان ملل متحد، تاکنون اقداماتی از جمله تصویب طرح جامع توسعه پایدار پارس جنوبی مشتمل بر کلیه پروژه‌ها و فازهای طرح در هیأت مدیره شرکت ملی نفت انجام شده است، اظهار داشت: تصویب اجرا شدن اولین پروژه فاز یکم طرح جامع «بازیافت و مصرف گاز فلر پالایشگاه دوم (فازهای 2و3) با منابع داخلی شرکت ملی نفت ایران نیز از دیگر اقدامات است.

مجری طرح توسعه پایدار پارس جنوبی تهیه اسناد و مدارک مطالعاتی و فنی و پیگیری فرآیند تصویب پروژه اصلاح (Revamping) پالایشگاه دوم و تهیه اسناد و مدارک مطالعاتی و فنی و پیگیری فرآیند تصویب اجرای پروژه DSO برای 5 پالایشگاه گازی را از دیگر اقدامات عنوان کرد.

وی افزود: تهیه اسناد و مدارک مطالعاتی و فنی و پیگیری فرآیند پروژه تصفیه پساب پالایشگاه دوم، تهیه اسناد و مدارک مطالعاتی و فنی و پیگیری فرآیند پروژه سولفور کوب (شمش گوگردی) پالایشگاه سوم، تهیه اسناد و مدارک مطالعاتی و فنی و پیگیری فرآیند تصویب جهت اجرای پروژه بازیافت و مصرف گاز فلر در پالایشگاه هفتم (فازهای 17 و 18)، امضا موافقت‌نامه با کنسرسیوم‌ها و شرکت‌های مختلف متقاضی سرمایه‌گذاری و هماهنگی با دانشگاه‌ها از دیگر اقداماتی است که در راستای این هدف انجام شده است.

                         

 

کد خبر : ۳۷۸۰۴۴