خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشور در گفت‌وگو با ایلنا:

دلواپسان نگران از بین رفتن انحصارها هستند / حرکت به سوی اقتصاد رقابتی با قراردادهای جدید

ما در سفر به ایتالیا و فرانسه فهمیدیم که مخالفان برجام از چه چیزی می‌ترسیدند و برای چه نگران بودند زیرا آنها می‌دانستند اگر توافق هسته‌ای حاصل شود، رابطه دیگر کشورها در چه سطحی با ایران آغاز خواهد شد. از سوی دیگر درب‌های اقتصاد کشور به اقتصاد جهانی و رقابتی گشوده خواهد شد و انحصار از دست دلواپسان بیرون خواهد آمد.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در خصوص شبهه‌هایی که نسبت به سفر اروپایی رئیس‌جمهور ایجاد شده و مواردی که نسبت در نظر گرفته نشدن منافع ملی مطرح می‌شود، گفت: ما در این سفر چیزی به جز تکریم و احترام ندیدیم. کسانی که در گذشته حتی حاضر نبودند پاسخ ایمیل‌های ما را بدهند در این سفر، مدیران ارشد همان شرکت‌ها در صف دیدار با مقامات ما بودند.

محمود اسلامیان ادامه داد: ما در  سفر به ایتالیا و فرانسه فهمیدیم که مخالفان برجام از چه چیزی می‌ترسیدند و برای چه نگران بودند زیرا آنها می‌دانستند اگر توافق هسته‌ای حاصل شود، رابطه دیگر کشورها در چه سطحی با ایران آغاز خواهد شد. از سوی دیگر درب‌های اقتصاد کشور به اقتصاد جهانی و رقابتی گشوده خواهد شد و انحصار از دست دلواپسان بیرون خواهد آمد.

وی با اشاره به جمعیت بیکاران کشور گفت: 7 میلیون بیکاری که امروز ما در کشور داریم رقم کمی نیست و سبب شده علاوه بر مشکلات اقتصادی، مسائل بغرنج فرهنگی و اجتماعی به وجود بیاید. به طور کلی اقتصاد ما در شرایط بدی بود اما امیدواریم انجام این سفر و گسترش مناسبات سبب شود که اندکی از این مشکلات حل شود و کشور از رکود خارج شود.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشور با اشاره به میزان ذخایر ارزی کشور،  گفت: ما در کتاب مقدس خود داستان یوسف پیامبر را داریم که در آن صریحا اشاره شده که ایشان در  7 سال پر باران اقدام به ذخیره سازی گندم کرد تا برای 7 سال سخت از آن استفاده کند اما آیا ما از این پیامبر بزرگوار درس گرفتیم؟ آیا آن زمان که نفت را 140 دلاری را می‌فروختیم برای نفت 20 دلاری امروز ذخیره ارزی ایجاد کردیم؟ متاسفانه ما از قرآن درس نگرفتیم و امروز به جایی رسیده‌ایم که صندوق ذخیره ارزی ما خالی است در حالی که عربستان 800میلیارد دلار و قطر 400 میلیارد دلار ذخیره ارزی دارد.

اسلامیان در پایان افزود: کسانی که به این قراردادها و به این تعاملات بین‌المللی خرده می‌گیرند بهتر است سال‌های گذشته را به یاد بیاورند و این را در نظر داشته باشند که اگر کشور تحریم نشده بود همین مقدار اندک از دلارهای ما که در خارج بلوکه شده، دیگر وجود خارجی نداشت و دولت قبل آن را نیز صرف واردات می‌کرد.

کد خبر : ۳۴۳۳۸۴