خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت به ایلنا خبر داد:

نرخ خوراک پتروشیمی‌ها امشب اعلام می‌شود

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: نرخ خوراک امشب نهایی و اعلام خواهد شد.

مجتبی خسروتاج قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفت وگویی کوتاه با خبرنگار ایلنا در خصوص تعیین نرخ خوراک پتروشیمی ها گفت: نرخ خوراک امشب نهایی و اعلام خواهد شد.

وی افزود: در جلسه ای که شامگاه امشب برگزار می شود جزئیات اعلام و در اختیار رسانه ها قرار خواهد گرفت.

به گزارش ایلنا، اواخر اسفندماه سال گذشته قانون «الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت» به تایید شورای نگهبان رسید و توسط رئیس جمهور ابلاغ شد. براساس جزء 4 بند الف مادۀ 1 این قانون، مقرر شد فرمول قیمت گذاری نرخ خوراک گاز پتروشیمی‌ها با توجه به برخی از معیارها به دولت واگذار شود و آئین نامه و سایر ضوابط مربوطه توسط وزارتخانه‌های نفت، صنعت، معدن و تجارت و امور اقتصادی و دارایی حداکثر ظرف مدت 6 ماه پس از ابلاغ این قانون تهیه شده و به تصویب هیئت وزیران برسد. با این وجود، با توجه به اثرات تعیین تکلیف سریع‌تر این موضوع در تسهیل سرمایه­‌گذاری در بخش پتروشیمی و همچنین نوسانات شاخص بورس، کمیته ثبات بازار سرمایه هیئت دولت در اواسط بهمن 93 مصوب کرد که وزارتخانه‌های نفت، صنعت و معدن و تجارت و امور اقتصادی و دارایی حداکثر ظرف مدت دو ماه پس از ابلاغ قانون مذکور نسبت به تعیین نرخ خوراک گاز و خوراک مایع تحویلی به واحدهای پتروشیمی و همچنین تهیه آیین نامه اجرایی آن اقدام کنند.

بر اساس این گزرش، اخیرا  وزیر نفت در کنفرانس مطبوعاتی خود درباره موضوع تعیین قیمت خوراک پتروشیمی گفت: من معتقدم گذاشتن قیمت دراز مدت و فیکس کردن آن عاقلانه نیست چون قیمت‌ها تغییر می‌کند. در قانون جدید مقررات مالی دولت اختیار درباره قیمت خوراک به دولت داده شده است و ما هنوز درباره آن بحثی نکرده‌ایم و به همین دلیل همان قیمت‌های پارسال برقرار است؛ اما کلا معتقدم زندگی باید بدون رانت باشد. متاسفانه در کشور ما از این موارد وجود دارد و برای گرفتن رانت فشار می‌آورند و این فشار بیشتر از طرف خصولتی‌ها وارد می‌شود تا خصوصی‌ها اما نظر شخصی من این است که تعهداتی به دوش دولت نگذاریم که تا 15 سال دچار مشکل شویم و بگویند رانت طولانی‌مدت اختصاص داده‌ایم. می‌گویند عربستان و قطر گاز ارزان می‌دهند اما عربستان  و قطر به چه کسی گاز ارزان داده است، اگر یک میلیون متر مکعب گاز ارزان خریدید، بیایید از ما گاز ارزان‌تر بخرید.  

وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در مراسم افتتاحیه نهمین نمایشگاه ایران پلاست در مهرماه 93 گفته بود: باید با همکاری وزارت نفت، نرخ خوراک پتروشیمی‌ها به شکل طولانی مدت مشخص شود. امیدواریم فرمول مناسبی با توجه به قیمت کشورهای همسایه برای خوراک داشته باشیم و در این صورت پایین دستی هم رشد خواهد کرد.

کد خبر : ۲۷۲۷۷۱