خبرگزاری کار ایران

فانی در پیش خطبه‌های نماز جمعه:

"رتبه‌بندی فرهنگیان" در سال ۹۵ ادامه می‌یابد/ فعالیت ۵ هزار مدرسه با کمتر از ۵ دانش‌آموز

asdasd
کد خبر : ۳۶۸۲۸۱

وزیر آموزش و پرورش ضمن اشاره به اینکه با وجود تمام محدودیت‌ها و تنگناهای مالی دولت، سال گذشته در بعد رفاهی و معیشتی برای ایجاد انگیزه بیشتر در معلمان با حمایت رئیس جمهور، طرح رتبه بندی اجرا شد، افزود: ادامه این طرح در سال 95 اجرا می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش امروز (17 اردیبهشت) در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران، همزمان با هفته معلم با اشاره به اینکه هزینه کردن در آموزش و پرورش سرمایه‌گذاری است و این جمله تأکید رهبر معظم انقلاب و رئیس‌جمهور است، اظهار داشت: مشارکت همه به ویژه نهادهای دینی و مذهبی مانند مساجد و کانون‌های مذهبی و محلی در کمک به برنامه‌های مدارس نیاز است.

وی با بیان این مطلب که خیران مدرسه ساز پس از پیروزی انقلاب اسلامی روزانه به طور متوسط ۷ کلاس درس ساخته‌اند به گونه‌ای که از بین ۵۰۰ هزار کلاس درس موجود در کشور بیش از ۱۰۰ هزار کلاس درس توسط خیران ساخته شده است، افزود: حدود سه میلیون دانش آموز در این مدارس مشغول به تحصیل هستند.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد:  آموزش و پرورش در دولت تدبیر و امید با استفاده از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب، راهبردهای رئیس جمهور و برنامه‌های ارائه شده به مجلس، تلاش کرده است از اقدامات شتاب‌زده و آزمایشی که مشکلاتی را برای خانواده‌ها و معلمان ایجاد می‌کند، پرهیز کند.

فانی با تاکید بر اینکه هیچ برنامه و طرحی را تا زمانی که به صورت آزمایشی اجرا نشد و نقاط ضعف آن را برطرف نکردیم، در سطح ملی اجرایی نشد، گفت: امروز اعلام می‌کنیم که در طول سه سال گذشته هیچ طرح عجولانه و بدون فراهم ساختن زمینه‌ها عملیاتی نشده است.

وزیر آموزش و پرورش با اعلام اینکه در سراسر کشور بیش از ۱۰۵ هزار مدرسه با مشارکت یک میلیون معلم داریم، گفت: ۱۳ میلیون دانش آموز در این مدارس تحصیل می‌کنند.

اجرای مرحله دوم رتبه بندی در سال 95

وی ضمن اشاره به اینکه با وجود تمام محدودیت‌ها و تنگناهای مالی دولت، سال گذشته در بعد رفاهی و معیشتی برای ایجاد انگیزه بیشتر در معلمان با حمایت رئیس جمهور، طرح رتبه بندی اجرا شد، افزود: ادامه این طرح در سال 95 اجرا می شود و امیدواریم با اجرای این طرح بخشی از دغدغه‌های معیشتی معلمان کمتر شود البته این اقدام در مقایسه با تلاش‌های معلمان در فرایند تعلیم و تربیت اندک است.

فانی در ادامه خاطرنشان کرد: ۶۰۰ دارالقرآن در سراسر کشور احیا شد و تلاش کردیم تا کیفیت مدارس قرآنی را افزایش دهیم. همچنین با مشارکت ۷ میلیون دانش اموز طرح ملی حفظ قرآن و مشارکت ۶میلیون دانش آموز طرح انس با ائمه اجرایی شد.

وزیر‌ آموزش و پرورش با بیان اینکه با حضور روحانیون و معلمان واجد شرایط در بیش از ۵۵ هزار مدرسه کشور نماز جماعت برگزار می‌شود، عنوان کرد: با توجه به رسالت خطیب آموزش وپرورش به عنوان یک دستگاه فرهنگ‌ساز در انتقاد ارزش‌های انقلاب اسلامی و ادامه راه شهدا، ۶۰۰ هزار دانش‌آموز را به اردوهای راهیان نور با رعایت سلامت آن‌ها اعزام کردیم.

فانی با اشاره به توجه آموزش و پرورش به سلامت دانش آموزان و حمایت از آنها در برابر آسیب‌های اجتماعی تصریح کرد: ۵۰۰ هزار اردوی علمی و فرهنگی در مدارس کشور برگزار شد همچنین برای سه میلیون دانش‌آموز پرونده الکترونیک مشاوره صادر شده است.

وی ادامه داد: در بعد آموزش علمی، پژوهشی و مهارتی شاهد بودیم که دو میلیون دانش آموز در اجرای پروژه‌های علمی مشارکت داشتند و تعداد پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی به بیش از ۵۰۰ باب افزایش یافت. همچنین ۶۴ پژوهشسرا به آزمایشگاه نانو مجهز شدند و فناوری‌های نوین در این مراکز رو به توسعه است.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه فضای مجازی و محتوای کنترل نشده آن یکی از دغدغه‌های جدی خانواده‌ها است، بیان کرد: برای درامان ماندن دانش‌آموزان از این فضا شبکه ملی مدارس را توسعه داده و شبکه اجتماعی ویژه دانش آموزان با محتوای هدفمند و بومی تولید کرده‌ایم.

فانی با اشاره به اینکه اجرایی شدن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش می‌تواند به تحول این نهاد کمک کند، گفت: همواره یکی از خواسته‌ها و مطالبات مسئولان ارشد نظام و مردم از آموزش و پرورش اجرای سند تحول بنیادین بوده است، در همین راستا با ایجاد شورای راهبری سند تحول شاهد اجرایی شدن برنامه‌های زیرنظام‌های اصلی سند هستیم و تصمیم گرفته شده است تا در طول برنامه ششم توسعه تمام برنامه‌های آموزش و پرورش مبتنی بر این سند مهم و راهبردی باشد.

وی تصریح کرد: در این راستا تغییرات متناسب با سند تحول بنیادین تا پایه نهم اعمال شده و از ابتدای سال تحصیلی ۹۵-۹۶ پایه دهم براساس این سند در مدارس کشور استقرار خواهد یافت. همچنین بعد از حدود ۷۰ سال اساسنامه مدارس عشایری کشور به منظور ایجاد فرصت‌های ویژه برای توانمند سازی فرزندان عشایر ایران اسلامی نهایی و تصویب شد.

شناسایی 70 هزار دانش‌آموز لازم التعلیم/فعالیت 5 هزار مدرسه با کمتر از 5 دانش آموز

وزیر آموزش و پرورش گفت: افزایش نرخ پوشش نوآموزان پیش دبستانی به بیش از ۵۶ درصد و رسیدگی به دانش‌آموزان مناطق محروم، مرزی و دو زبانه در دوره پیش دبستانی از اقداماتی است که صورت گرفت. یکی از سیاست‌های آموزش و پرورش توسعه عدالت آموزشی است و اعتقاد داریم که تمام دانش آموزان ایران اسلامی در دور‌ترین نقاط کشور باید براساس اصل ۳۰ قانون اساسی از نعمت تحصیل برخوردار شوند.

فانی بیان کرد: درسال گذشته ۱۱۰ مدرسه در کشور فقط با یک دانش آموز فعالیت کردند و این نشان می‌دهد دولت و نظام جمهوری اسلامی به دنبال انسداد مبادی بی‌سوادی در تلاش است تا دانش آموزان از تحصیل محروم نمانند. در سال جاری بیش از ۷۰ هزار کودک لازم التعلیم از طریق مراجعه به در منازل، شناسایی و جذب مدارس شدند. همچنین حدود ۵ هزار مدرسه در کشور با کمتر از ۵ دانش‌آموز دایر هستند و همه این تلاش‌ها برای این است که دانش آموزان روستایی، ‌عشایری و مناطق محروم از نعمت تحصیل محروم نباشند.

وی اظهار داشت: در حال حاضر بیش از ۴۰۰ هزار دانش آموز در مدارس شبانه روزی مشغول به تحصیل هستند. درصد پوشش تحصیلی در دوره ابتدایی بیش از ۹۸. ۶ درصد، دوره متوسطه اول ۹۴ درصد و دوره متوسطه دوم بیش از ۸۲ درصد است.

برنامه های آموزش و پرورش برای عملیاتی کردن اقتصاد مقاوتی

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به نامگذاری سال به نام اقتصاد مقاوتی اقدام و عمل،  از مهم‌ترین ویژگی‌های اقتصاد مقاومتی مشارکت آحاد جامعه، ‌اقتصاد دانش بنیان و رشد بهره وری، اصلاح الگوی مصرف و ترویج مصرف کالای داخلی، تقویت فرهنگ جهادی، تبیین ابعاد اقتصاد مقاومتی و گفتمان سازی عنوان کرد.

فانی با بیان اینکه آموزش و پرورش در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی از دو منظر وظایفی را بر عهده دارد، افزود: نخست نقش آموزش و پرورش در فرهنگ سازی برای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است چرا که فرهنگ و فرهنگ سازی می‌تواند در تحقق این سیاست‌ها بسیار مؤثر باشد و بخش دوم این است که آموزش و پرورش به عنوان یک دستگاه دولتی از گستردگی منحصر به فردی در سطح کشور برخوردار است و باید تلاش کند در مسیر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی گام بردارد.

وی ادامه داد: در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به تربیت همه جانبه در بعد علمی آموزشی، اعتقادی سیاسی، اجتماعی، هنری و زیبا‌شناختی، اقتصادی و حرفه‌ای، زیستی و بدنی تأکید شده است بنابراین از طریق پیگیری تربیت اقتصادی و حرفه‌ای که دقیقاً یکی از نیازهای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است، تلاش می‌کنیم که دانش آموزان با فرهنگ کار، تولید، تدبیر امر معاش و زندگی اقتصادی با درک موقعیت اقتصادی خود و جامعه آشنا شوند.

وزیر آموزش و پرورش ضمن تاکید بر اینکه نقش آموزش و پرورش در فرهنگ‌سازی اقتصاد مقاومتی بسیار مهم است، خاطرنشان کرد: برای انجام این کار مهم به نظر می‌رسد که آموزش و پرورش نقش کلیدی و منحصر به فرد و ممتازی نسبت به سایر دستگاه‌ها داشته باشد، با توجه به نقش فرهنگ در زندگی مردم و رفتار آن‌ها، آموزش و پرورش مأموریت اصلی خود را فرهنگ سازی در جامعه برای تحقق اقتصاد مقاومتی می‌داند.

فانی در پایان گفت: در جهت پیگیری سیاست‌های اقتصاد مقاومتی می‌توانیم با استفاده از کتاب‌های درسی دانش آموزان، برنامه‌های آموزشی و پرورشی و برگزاری مسابقات، آموزش معلمان و توسعه هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش، آموزش مهارت‌ها به دانش‌آموزان، اصلاح الگوی مصرف و ترویج زندگی ایرانی اسلامی گام‌های لازم را برداریم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز