خبرگزاری کار ایران

گزارش خبری ایلنا؛

حذف آزمون تیزهوشان در دوره دوم متوسطه/ ۲۴۰۰ دانش‌آموز بدون آزمون وارد مدارس تیزهوشان می‌شوند

براساس بخشنامه وزارت آموزش و پرورش، آزمون تیزهوشان در دوره دوم متوسطه در حالی حذف شده است که روسای انجمن اولیا و مربیان نمونه دولتی، نتیجه این اقدام را کاهش شانس دانش‌آموزان نمونه‌ دولتی برای ورود به مدارس تیزهوشان عنوان کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، براساس بخشنامۀ رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان، تمامی دانش‌آموزان پایۀ نهم مدارس استعدادهای درخشان  در تهران که معدل کل سالانۀ هر دو پایۀ هفتم و هشتم آن‌ها در خرداد، ۱۷ و بالا‌تر از آن باشد، بدون شرکت در آزمون ورودی، در پایۀ دهم این مدارس ادامۀ تحصیل می‌‏دهند.

بخشنامه آموزش و پرورش: آزمون تیزهوشان برای ورود به پایۀ دهم حذف شد

بند دیگری از این بخشنامه می‌گوید؛ گروهی از دانش‌آموزان پایۀ نهم مدارس استعدادهای درخشان که معدل کل سالانۀ آنان در خرداد، در یکی از پایه‌های هفتم یا هشتم ۱۷ و بالا‌تر از آن و در پایۀ دیگر (هفتم یا هشتم) بین ۱۶ تا ۹۹ .۱۶ باشد، در صورت تأیید در شورای دبیران مدرسه و تصویب در شورای مدرسۀ محل تحصیل فعلی خود، پس از صدور مجوز ادارۀ استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان استان، بدون شرکت در آزمون ورودی دبیرستان‌های دورۀ دوم استعدادهای درخشان، مجاز به ادامۀ تحصیل در پایۀ دهم این مدارس خواهند بود.

اعتراض روسای انجمن اولیا و مربیان به حذف آزمون تیزهوشان/بخشنامه لغو شود

این بخشنامه در حالی ابلاغ شده است که رؤسای انجمن اولیا و مربیان مدارس نمونه دولتی به آن اعتراض کرده‌اند؛ چرا که آن‌ها بر این باور هستند؛ پیش از این، آزمون ورودی به مدارس تیزهوشان در دو مقطع راهنمایی و دبیرستان برگزار می‌شد، اما با بخشنامه جدید، تیزهوشان مشغول به تحصیل در مدارس استعدادهای درخشان، با معدل ۱۷، بدون آزمون وارد دوره دوم دبیرستان می‌شوند.

به گفته رؤسای انجمن اولیا و مربیان مدارس نمونه دولتی، آن‌ها در نامه خود به مدیرکل آموزش و پرورش، تقاضای لغو این بخشنامه را به دلیل ناعادلانه و غیرمنطقی بودن آن مطرح کرده ‏اند، چرا که با تصمیم جدید مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان، عملاً دانش ‏آموزانی که در مدارس نمونه دولتی تحصیل می‌‏کنند، شانس کمی برای ورود به مدارس تیزهوشان دارند.

آموزش و پرورش شهر تهران: ۲۴۰۰ دانش‌آموز، بدون آزمون وارد مدارس تیزهوشان می‌شوند

اسفندیار چهاربند؛ مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، با اعلام حذف آزمون تیزهوشان در شهر تهران در پایه نهم برای ورود به پایه دهم اظهار داشت: براساس بخشنامه آموزش و پرورش شرط ورود دانش آموزان متوسطه اول (پایه نهم) به دوره دوم (پایه دهم) از مدارس استعداهای درخشان معدل ۱۷ در پایه هفتم و هشتم است. بنابراین تمام دانش‌آموزانی که معدل ۱۷ دارند؛ می‌توانند، در پایه دهم مدارس استعداد درخشان ثبت نام کنند.

مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران ادامه داد: در تهران ۲۴۰۰ دانش‌آموز در پایه نهم در مدارس استعداد درخشان داریم و این ۲۴۰۰ دانش‌آموزان شرایط ورود (معدل ۱۷ به بالا) را دارند. همچنین در پایه دهم ۲۱۰۰ دانش‌آموز در این مدارس مشغول به تحصیل هستند که ۳۰۰ دانش‌آموز هم کمتر از افراد واجد شرایط است که این ظرفیت پایه دهم، به دانش‌آموزان پایه نهم در مدارس تیزهوشان اختصاص یافته است.

وی با تاکید بر اینکه اساسا آزمونی که هر سال برای ورود به پایه دهم (پایه اول متوسطه قدیم) برگزار می‌شد، آزمون تکمیل ظرفیت بود نه آزمون عمومی، خاطرنشان کرد: آزمون عمومی برای ورود دانش‌آموزان به مدارس تیزهوشانة آزمون پایه هفتم است که همه حق شرکت دارند؛ اما آزمون پایه دهم به شرطی است که ظرفیتی بعد از ورود دانش‌آموزان پایه نهم به دهم باقی بماند که در حال حاضر همچین ظرفیتی در تهران وجود ندارد و آزمونی هم برگزار نخواهد شد.

چهاربند همچنین درباره در خواست روسای انجمن اولیا و مربیان مدارس نمونه دولتی از وی برای لغو بخشنامه حذف آزمون مدارس تیزهوشان گفت: خیر اینطور نیست، آن‌ها تقاضا دارند که نمونه دولتی‌ها هم در آزمون شرکت کنند و به مدارس تیزهوشان راه یابند، اما چون آزمون تکمیل ظرفیت اساسا آزمونی است که بستگی به ظرفیت پایه نهم دارد و مثل آزمون پایه هفتم عمومی نیست، بنابراین آن‌هایی که براساس ضابطه و قانون حق دارند با شرط معدل وارد شوند؛ باید ورود پیدا کنند و اگر ظرفیتی باقی ماند، دانش آموزان سایر مدارس بیایند؛ در نتیجه در حال حاضر ظرفیتی نداریم و در ‌‌نهایت آزمونی هم برای سایر دانش‌آموزان در تهران نخواهیم داشت.

واکنش وزیر آموزش و پرورش: حذف آزمون خلاف سند تحول بنیادین نیست

علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش همچنین در واکنش به این موضوع اعلام کرده بود که حذف آزمون تیزهوشان در شهر تهران مخالف سند تحول نیست. فانی این را هم گفته بود که جلسه‌ای دربارهٔ این موضوع در هفته‌های آتی تشکیل و ابعاد مختلف بررسی خواهد شد.

کد خبر : ۳۵۲۶۵۴