خبرگزاری کار ایران

درخواست جامعه باستان‌شناسی از قوه قضائیه؛

به مدیریت مخرب «بقایی» در سازمان میراث فرهنگی رسیدگی کنید

asdasd
کد خبر : ۲۸۳۳۹۱

جامعه باستان شناسی ایران بیانیه‌ای را در مورد بازداشت حمید بقایی، رئیس پیشین سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور منتشر کرد و در آن خواستار رسیدگی قوه قضاییه به تخلفات و صدمات جبران ناپذیر وی به این سازمان شدند.

به گزارش ایلنا، متن این بیانیه به این شرح است: «انتشار خبر بازداشت آقای حمید بقایی (رئیس پیشین سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری) که به خاطر تخلفات مالی و اداری در زمان مدیریت­شان بر دستگاه‌های دولتی رخ داده، برای اصحاب میراث فرهنگی بسیار توجه ­برانگیز است.

ایشان برای مدتی طولانی سمت قائم­‌مقامی و سپس ریاست «سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری» را بر عهده داشته­‌اند که متأسفانه در این مدت صدماتِ جبران‌ناپذیری به پیکره این سازمان و به تبعِ آن به میراث فرهنگی و تاریخی این سرزمین وارد آمده است. به دلایل مختلف، گستردگی و عمق این آسیب‌ها کمتر در رسانه‌های عمومی مطرح شده و به اطلاع عموم رسیده است.

سازمان میراث فرهنگی که اساساً سازمانی علمی و فرهنگی است، طی دوره ریاست ایشان و آقای مشایی به یکی از سیاسی­ترین نهادهای دولتی بدل شد. مدیران کل استانی و سایر سمت­های کلیدی و حساس مدیریتی این سازمان، بدون توجه به کارآمدی­ها و توانایی­های تخصصی در زمینۀ میراث فرهنگی و باستان­شناسی منصوب می‌شدند که پیامدهای ناگواری برای کشور به بار آورده است.

بودجه اندک سازمان میراث فرهنگی که به زحمت کفاف مسؤولیت‌های سنگینی که برعهدۀ این سازمان است را می‌دهد در برنامه‌های پر زرق و برق و بی‌فایده حیف و میل شد. با این حال، سوء مدیریت آقای بقایی تنها به این موارد ختم نشد. یکی از تصمیم­ها و اقدامات عجیب و مخرب او که البته هنوز رمزگشایی نشده است، چندپاره­ک ردن و انتقالِ معاونت­‌ها و بخش­های مهمی از سازمان مذکور از تهران به چند شهر و شهرستان بود. طی این اقدامِ غیرکارشناسانه و مخرب، سازمان میراث فرهنگی به دستور ایشان مثله شد و هر قسمت آن به شهری تبعید گردید. در چهارچوب این اقدام بود که شیرازة سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از هم گسیخت، مدارک و اسناد ارزشمند ملّی که با هزینه میلیاردها تومان بودجه بیت­‌المال و صرفِ عمر شمار زیادی از کارشناسان، متخصصان و دانشمندان این حوزه تهیه شده بود آسیب دید. همچنین لطمه ­های جبران­ناپذیری به بدنة کارشناسی این سازمان وارد آمد که جبران آن سال­ها ممکن است به طول انجامد.

از زمانی که آقای بقایی این سازمان را ترک کرده­اند چند سال می­گذرد، ولی در این مدت هیچ اقدامی برای رسیدگی به تخلفات مدیریتی و به­ویژه تصمیم­ها و اقدامات مخرب و نادرست ایشان صورت نگرفته است. نه تنها دستگاه­های نظارتی، خبری دربارۀ رسیدگی به کارنامه مخرب مدیریتی حمید بقایی منتشر نکرده­‌اند، بلکه مدیریت جدید سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیز به رغم درخواست­های مکرر کارشناسان و اهالی این حوزه از ارائۀ گزارشی دربارۀ تخلفات او عملاً اجتناب کرده است. 

«جامعه باستان­شناسی ایران» انتظار دارد قوای سه­ گانۀ کشور، به­ ویژه دستگاه محترم قضایی کشور و مجلس محترم شورای اسلامی، به تخلف­ها و سوء­مدیریت­هایی که در دورة مسؤولیت آقای بقایی در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری -بخصوص در پژوهشگاه میراث فرهنگی و در رابطه با باستان­شناسی- به بار آمده است، رسیدگی عاجل نمایند. اهالی میراث فرهنگی، باستان شناسان و پژوهشگران این حوزه انتظار دارند دستگاه قضایی کشور رسیدگی به تخلفات آقای بقایی را تنها محدود و معطوف به تخلفات مالی ایشان ننماید و آسیب­های جبران­ ناپذیری را که به حوزه میراث فرهنگی و باستان­شناسی کشور وارد شده نیز با دقت نظر مورد رسیدگی قرار داده و نتیجه را به اطلاع عموم مردم، کارشناسان و فعالان این حوزه برساند. بی­‌شک این امر نه تنها موجب جلب اعتماد و تقویت روحیۀ جمعی به منظور محافظت از سرمایه­‌ها و دارایی­‌های فرهنگی کشور خواهد شد، بلکه در آینده نیز از وقوع چنین رویدادهای ناگوار و مخربی پیشگیری خواهد نمود.»

 

 

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز