خبرگزاری کار ایران

مدیرحفاظت و بهره‌برداری آب منطقه‌ای یزد خبر داد:

یزد؛ کم بارش‌ترین استان کشور

asdasd
کد خبر : ۵۷۷۷۱۶

مدیرحفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای یزد گفت: در سال آبی جاری، استان یزد کم بارش‌ترین استان در سطح کشور بوده است.

به گزارش ایلنا، محمدرضا حکیمی در نشست شورای حفاظت از منابع آب شهرستان یزد با اشاره به وضعیت بارندگی در استان یزد گفت: متوسط بارندگی استان در سال آبی جاری (از مهر تاکنون) 1.8 میلیمتر بوده و  استان یزد کمترین میزان بارندگی را در سطح کشور داشته است.

 وی افزود: بیشترین میزان بارندگی در سطح استان مربوط به ده بالا با 8.2 میلیمتر بارندگی است.

این مقام مسئول با بیان این مطلب که دشت یزد- اردکان یکی از حیاتی‌ترین دشت‌های استان است، اظهار داشت: مناطق مهم تامین آب شرب، در این دشت قرار دارد از جمله چاه‌های چرخاب و منطقه یزدگرد، این دشت در حال حاضر بدلیل افت سطح آب، تغییر کیفیت و پدیده نشست زمین به عنوان دشت ممنوعه بحرانی به شمار می رود.

 حکیمی عمده‌ترین مشکل در منطقه را حفر چاه‌های غیرمجاز در محیط های محصور و گلخانه ای عنوان کرد و گفت: برای مقابله با این مشکل لازم است اکیپ ویژه ای شامل نماینده آب منطقه ای یزد، نماینده دادستان و نماینده فرمانداری تشکیل و به طور مستمر از واحدهای مذکور بازدید و نسبت به شناسایی چاه‌های غیرمجاز اقدام کنند.

وی ادامه داد: این اکیپ در حوزه شهرستان اشکذر تشکیل و شروع به کار کرده که تاکنون 19حلقه چاه  غیرمجاز شناسایی شده که 13 حلقه از این چاهها پر و مسلوب‌المنفعه و 4 حلقه نیز پلمپ شده اند و موضوع جبران خسارت وارده آبخوان در دستور کار شرکت آب منطقه ای یزد قرار دارد.

مدیر حفاظت وبهره برداری شرکت آب منطقه ای یزد در مورد خاموشی زمستانه چاه‌های کشاورزی گفت: با توجه به نتایج خوب اجرای  این طرح در سال گذشته و صرفه جوئی 44 میلیون متر مکعب آب در سال جاری نیز  این طرح به مدت 45 روز در حال اجرا است که این اقدام فرهنگ سازی و زمینه تحویل حجمی آب را ایجاد می کند.

حکیمی در پایان تاکید کرد: در شهرستان هایی از استان که شورای حفاظت از منابع آب فعال تر بوده، اقدامات حفاظتی بهتر انجام شده است.

شبکه آبیاری فضای سبز از شبکه آب شرب جدا شود

رئیس اداره منابع آب حوزه مرکزی شرکت آب منطقه‌ای یزد در ادامه نشست اظهار داشت: تشکیل اکیپ شناسایی، بازدید گلخانه‌ها و نواحی صنعتی که دارای  چاه غیرمجاز هستند، نصب کنتور هوشمند و تحویل آب به صورت حجمی و مدیریت مصرف آب توسط کشاورزان بهترین اقدام حفاظتی از منابع آب بوده است.

عباس دهقان افزود: باتوجه به اهمیت و کمبود آب شرب باید شبکه آبیاری فضای سبز از شبکه آب شرب جدا شود.

 وی در پایان تأکید کرد: 384 انشعاب  آب شرب که در آبیاری فضای سبز استفاده می‌شود باید قطع شود چرا که در شش ماهه نخست سال جاری حدود 2 میلیون متر مکعب آب مصرف شده، همچنین 66 انشعاب در شهرستان زارچ که حدود 163 هزار متر مکعب مصرف داشته است باید از شبکه آبیاری فضای سبز جدا شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز