خبرگزاری کار ایران

مدیرکل بهزیستی استان یزد:

60 درصد از آسیب‌های اجتماعی بدلیل اعتیاد رخ می‌دهد

asdasd
کد خبر : ۳۹۲۰۸۶

مدیرکل بهزیستی یزد گفت: 60 درصد از پرونده آسیب‌های اجتماعی بدلیل اعتیاد رخ می‌دهد.

به گزارش ایلنا، «جلیل عفتی» گفت: رویکرد سازمان بهزیستی پیشگیری است و با ابزار و دانشی که در اختیار دارد می‌تواند خدمات تخصصی به مردم ارائه کند، هرچند از توان مردمی یعنی همکاری بخش خصوصی هم برای پیشگیری از معلولیت‌ها و آسیب‌های اجتماعی بهره می‌بریم.

وی افزود: در آسیب‌های اجتماعی فرآیندهای آسیب، شناسایی می‌شوند تا برنامه لازم برای پیشگیری آن‌ها تدوین شود و در نهایت هم اگر فردی دچار آسیب شد، بهزیستی با امکاناتی که دارد سعی می‌کند این آسیب، موارد خطر دیگری را برای فرد به همراه نیاورد.

عفتی تصریح کرد: در سال 90 شمار مراجعه‌کنندگان به مرکز کاهش طلاق بهزیستی یزد 1856 مورد، در سال91 در این مرکز 2246 مورد، در سال 92 3323 مورد، در سال 93 نیز 2415 مورد و طی 9 ماهه نخست پارسال هم 2743 پرونده در مرکز تحکیم خانواده به ثبت رسیده که در مجموع 43.5 درصد از پرونده زوج‌های متقاضی طلاق به صلح و سازش و بازگشت مجدد به زندگی مشترک انجامیده است.

وی اظهار کرد: علل درخواست طلاق عمدتاً ناراحتی از رفتارهای یکدیگر، دخالت اطرافیان، اعتیاد و خیانت بوده است و ما اعتقاد داریم همه این مسائل مربوط به عدم شناخت درست زوجین از یکدیگر و ضعف آموزش مهارت‌های زندگی به این افراد بوده است به نحوی‌که به دلیل ضعف در مهارت حل مسأله، در یک تصمیم شتابزده برای طلاق اقدام می‌کنند.

مدیرکل بهزیستی استان گفت: نباید فراموش شود که طلاق می‌تواند منشاء بسیاری از آسیب‌های اجتماعی باشد به طوری‌که علاوه بر این که طلاق می‌تواند به علت اعتیاد روی دهد و اعتیاد نیز می‌تواند به علت طلاق اتفاق بیفتد. البته مشاهده شده است که در 60 درصد پرونده‌های آسیب‌های اجتماعی با موضوعات مختلف رد پای اعتیاد وجود دارد.

وی در ادامه به موضوع دخالت والدین در زندگی زوجین اشاره کرد و گفت: والدین، حساسیت‌هایی نسبت به زندگی فرزندان خود دارند، بنابر این زوجین باید مهارت مدیریت این حساسیت را نیز در خود داشته باشند. همچنین در برخی موارد حتی والدین نمی‌دانند چه عکس‌العملی در برابر مشکلات زوجین نشان دهند، از این‌رو مشاهده می‌شود که امروزه این دخالت‌ها و دلسوزی‌های بیش از حد، به آمارهای بالایی از طلاق در جامعه منجر می‌شود.

وی گفت: ما معتقدیم شکل‌گیری شخصیت انسان، ترتیب خاصی دارد و باید شرایط و رفتارهای مناسب برای مراقبت هر دوره سنی در نظر گرفته شود و اتفاقات غیرطبیعی، احتمال نقص در زندگی افراد در دوره‌های بعد را افزایش می‌دهد.

عفتی افزود: به‌عنوان مثال، آثار عادت‌های بد تغذیه‌ای در کودکی، در بزرگسالی نیز نمایان می‌شود بنابراین به نیازهای عاطفی در کودکی باید توجه شود، در غیر این صورت امکان رفتار و برخوردهای ناصحیح در دوران بزرگسالی افزایش می‌یابد.

مدیر کل بهزیستی استان یزد یادآور شد: بیشتر مشکلات در این حوزه از نبود مهارت حل مسأله و مهارت ارتباطی است که بخشی از آن به تربیت خانوادگی برمی‌گردد، هرچند بحث آموزش و انجام مهارت‌های زندگی در نظام آموزشی هم به ویژه در استان یزد به شدت ضعف دارد و بارها و بارها این موضوع را با آموزش و پرورش مطرح کردیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز