خبرگزاری کار ایران

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در یزد:

خودسانسوری باید از دانشگاه ها دور شود

asdasd
کد خبر : ۱۷۸۲۸۰

این چهره برجسته دانشگاهی با بیان اینکه دولت تدبیر و امید با ۲۰ هزار میلیارد بدهی دولت قبل به بخش خصوصی کار خود را آغاز کرد، افزود: با روی کار آمدن دولت تدبیر امید، نشاط اجتماعی به جامعه برگشت و برای اینکه این فضا حفظ شود و ارتقا پیدا کند باید تلاش کنیم…

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: خودسانسوری باید از دانشگاه ها دور شود و استقلال به دانشگاه ها بازگردد.

به گزارش ایلنا از یزد، دکتر محمد رضا عارف عصر روز چهارشنبه ۲۸ خردادماه با حضور در دانشگاه یزد، در جمع معاونان این دانشگاه، رئیس دانشگاه آزاد یزد، رئیس بنیاد نخبگان یزد و اعضای انجمن اسلامی استادان و جمعی از دانشگاهیان استان به سخنرانی پرداخت.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در این مراسم با تأکید بر نگاه کلان کشور در استفاده هرچه بهتر از توانمندی‌های نخبگان گفت: تنها راه ارتقای شاخص ها و بهبود کیفیت، توجه به نیروی انسانی نخبه کشور است. وی با دفاع از تجاری سازی تحقیقات، ایجاد " منطقه آزاد علم و فنآوری " را بهترین راهکار برای شناسایی نخبگان کشور و استفاده بهینه از توانمندی های ارزنده آنان توصیف کرد.

وی با اشاره به برنامه ریزی های انجام گرفته برای راه اندازی منطقه آزاد علم و فناوری در دو استان یزد و سمنان گفت: بدون هیچگونه تعصب، استان یزد در این منطقه ویژه دیده شده است، چراکه دارای توانمندی است و پیشرفت سریع دانشگاهی به ویژه رشته های پزشکی در این استان نشان دهنده توانمندی و ظرفیت بالای استان یزد است و با توسعه خوبی که دانشگاه های استان یزد داشته اند و نیروهای برجسته و کیفی که در اختیار دارند باید در تبدیل علم به ثروت ملی تلاش کنند.

عضو مجمع تشخیص با اشاره به اینکه شرایط جدید کشور توقعات و سرمایه های اجتماعی جدید را خلق کرده است، گفت: دولت و نخبگان وظیفه دارند این سرمایه جدید که ایجاد شده است را حفظ کنند، نقد گذشته لازم است ولی مچ گیری ها می تواند زمان را از ما بگیرد و نتیجه ای در بر نداشته باشد لذا باید با نگاه به آینده حرکت کنیم، ضمن اینکه اختلاف نظر برای پیشرفت لازم است به شرطی که اصول را رها نکنیم و دو جناح اصلاح طلب و اصول گرا هم در تاکتیک ها با یکدیگر اختلاف نظر دارند و نه در اصول و اعتقاد و نباید فراموش کرد که انقلاب با دو بعد جمهوریت و اسلامیت به پیروزی رسید و باید همیشه این روند حفظ شود.

وی اظهار داشت: سفرهای استانی که تاکنون انجام داده ام با هدف سیاسی نبوده و این جلسه هم یک جلسه دانشگاهی خواهد بود و در همه دانشگاه ها که تا کنون حضور داشتم مشاهده می شود دغدغه های دانشگاهی عمدتا یکسان است لذا برای مواردی همچون آزمون دکترا و آیین نامه ارتقای اعضای هیات علمی دانشگاه ها بزودی تصمیمات سامان دهنده ای اتخاذ خواهد شد.

اصلی ترین سرمایه کشور نیروی انسانی است

محمد رضا عارف از نیروی انسانی به عنوان مزیت اصلی کشور یاد کرد و گفت: به اشتباه فکر می شد مزیت کشور ما نفت است در حالی که ارزش روز کلیه ظرفیت های زیر زمینی کشور ۳ میلیارد بشکه نفت است که از تولید ناخالص برخی کشور ها کمتر است و این بخوبی نشانگر آن است که ما از مزیت اصلی که نیروی انسانی است غافل بودیم، سند چشم انداز هم مبتنی بر همین نگاه و بر اساس توسعه علم و فناوری شکل گرفت و الان چیزی که به عنوان چالش می تواند مطرح شود وضعیت تولید مقالات آی اس آی در کشور است که با افزایش کمی و رکود کیفی مواجه است؛ باید در نظر داشت که این افزایش آمار در تولید مقالات علمی چقدر از واردات را کاهش داده است؟ چقدر از آن باعثافزایش صادرات و افزایش ثروت ملی شده است؟ که به نظر می رسد روند، روند مطلوبی نبوده است.

وی گفت: در یک بازه زمانی نیاز به افزایش کمی تعداد مقالات بود و برنامه ریزی ها هم در همین راستا انجام شد ولی به خوبی مهار نشد و امروز کیفیت مقالات ما نگران کننده است با این وجود جهت گیری ها به سمت توسعه علم و فناوری تغییر کرده است و در صورتی که با این جهت گیری به پیش برویم شاخص های اقتصادی ما نیز تعدیل خواهند شد.

این چهره برجسته دانشگاهی با بیان اینکه دولت تدبیر و امید با ۲۰ هزار میلیارد بدهی دولت قبل به بخش خصوصی کار خود را آغاز کرد، افزود: با روی کار آمدن دولت تدبیر امید، نشاط اجتماعی به جامعه برگشت و برای اینکه این فضا حفظ شود و ارتقا پیدا کند باید تلاش کنیم و همت ما در بنیاد غیر سیاسی امید هم همین موضوع است و دانشگاه ها هم باید بدانند که توسعه علم در فضای بسته ممکن نیست، به همفکری نیاز دارد و ممکن است آرای مخالف هم وجود داشته باشد لذا باید با ایجاد محیطی امن از خودسانسوری پرهیز شود و استقلال به دانشگاه ها برگردد.

در ابتدای این دیدار نیز، تعدادی از حاضران به بیان دیدگاه های خود پرداختند و " بی برنامگی "، " نگاه نادرست و غیر تخصصی به رشته‌های علوم انسانی و علوم اجتماعی "، پذیرش بی رویه دانشجو به ویژه در مقاطع تحصیلات تکمیلی "، " انحراف از مسیر اصلی رسیدن به چشم انداز توسعه علمی کشور "، " افت شدید کیفیت فعالیت های علمی و آموزشی " و " بی تفاوتی نسبت به مسایل سیاسی کشور " را عمده ترین مسایلی عنوان کردند که در سالیان اخیر گریبانگیر دانشگاه های کشور شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز