خبرگزاری کار ایران

در دیدار با سفیر آفریقای جنوبی عنوان شد؛

دعوت میرمحمدی از اتباع آفریقای جنوبی برای بازدید از شهر تاریخی یزد

asdasd
کد خبر : ۱۷۴۵۷۵

سفیر آفریقای جنوبی نیز به سابقه سفر آیت الله هاشمی رفسنجانی – رییس جمهور وقت ایران – به این کشور اشاره نمود و از ایجاد زمینه سفر رییس جمهور آفریقای جنوبی به ایران خبر داد.

استاندار یزد گفت: امیدوارم بتوانیم با بررسی های لازم در زمینه های همکاری دو جانبه توسط مدیران استان، تفاهم نامه های موثری برای همکاری های متقابل میان استان یزد و آفریقای جنوبی به امضاء برسانیم.

به گزارش ایلنا از یزد، سید محمد میرمحمدی عصر یکشنبه ۱۸ خردادماه در دیدار با سفیر کشور آفریقای جنوبی در ایران و هیئت همراه، ابراز امیدواری کرد که حضور سفیر این کشور در ایران و این ملاقات، پایه های همکاری دو کشور را تقویت کند و موجبات توسعه همکاریهای فی مابین را فراهم آورد.


استاندار یزد، روابط دو کشور را روابطی دیرینه و متعلق به قبل از انقلاب اسلامی دانست و گفت: دو کشور پیش از انقلاب به دلایل شرایط سیاسی حاکم بر هر دو رژِیم آفریقای جنوبی و ایران، مناسبات خوبی با هم داشتند، منتهی بعد از انقلاب اسلامی، به دلیل وجود رژِیم تبعیض نژادی در آفریقای جنوبی، رابطه ایران با این کشور قطع شد اما خوشبختانه پس از اتمام ۲۷ سال زندان نلسون ماندلای فقید و برقراری حکومت ملی در آفریقای جنوبی در سال ۱۹۹۴ میلادی، روابط دو کشور مجدداً برقرار شد و در سطح سفارت این روابط تداوم یافت.


وی ادامه داد: به نظر ما دو ملت از ویژگیهای مشترکی برخوردار هستند چرا که اگر مردم در آفریقای جنوبی از تبعیض نژادی رنج می بردند، مردم ایران از اختلاف طبقاتی در رنج بودند و حکومتهای سابق دو کشور نیز، حکومتهای مستبدی بودند و این در صورتیست که هر دو کشور از منابع غنی برخوردار بوده و مردمانشان می توانسنند از سطح زندگی مرفه و مناسبی برخوردار باشند.


میرمحمدی سپس با اشاره به رهبری انقلاب در هر دو کشور خاطر نشان ساخت: خوشبختانه با پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری حضرت امام خمینی(ره) و پیروزی نلسون ماندلای فقید در آفریقای جنوبی که در واقع پیروزی مردم دو کشور بود، شرایط مناسبی در هر دو کشور حاکم شد و این مشترکات زمینه های خوبی برای توسعه همکاری ها و علاقه مندی مردم و دولت دو کشور برای گسترش مناسبات فی مابین فراهم نمود.


عالی ترین مقام اجرایی استان یزد، رویکرد دولت تدبیر و امید در شرایط موجود را بر اساس تقویت مناسبات بین المللی دانست و تاکید کرد: علیرغم تحریم های آمریکا، دولت تلاش دارد که مناسبات خود را با کشورهای مختلف تقویت کند و در این شرایط مناسب، زمینه های همکاری با آفریقای جنوبی بیش از پیش فراهم است، گرچه حجم روابط اقتصادی ما با آفریقای جنوبی در حد مطلوب نیست اما با توجه به امکانات متعدد دو کشور چه در زمینه های معادن، صنعت، فناوری و گردشگری میتوان حجم روابط اقتصادی به مراتب بالاتر از میزان فعلی را در آینده شاهد بود.


استاندار یزد همچنین استان یزد را یکی از استان های پهناور ایران دانست که از معادن متنوع سنگ آهن، سنگ های زینتی، سرب و روی و خاک های نادر برخوردار است و افزود که در زمینه کشاورزی نیز با توجه به کم آبی در استان، از تکنیک های موثری استفاده شده و تولیدات کیفی بالایی در بخش کشاوزی موجود است که به بعضی کشورها صادر می شود و میتواند زمینه مبادلات بازرگانی با آفریقای جنوبی نیز باشد.


وی خاطر نشان ساخت: در سطح ملی، نفت و فراورده های نفتی و گاز و پتروشیمی زمینه خوبی برای آفریقای جنوبی است و امکان گسترش روابط در این زمینه ها بین دو کشور فراهم است.


میرمحمدی سپس با اشاره به وجود صنایع نساجی، کاشی و سرامیک، فولاد و موارد مختلف صنعتی، اعم از صنایع دستی و صنایع پیشرفته، در استان، این موارد را زمینه هایی دانست که می تواند مورد توجه طرفین قرار گیرد.


این مقام عالی اجرایی استان، وجود نقاط دیدنی و گردشگری در استان یزد را از ظرفیت های سرشار موجود دانست و گفت: هم در زمینه تاریخی و هم در هنر معماری و نقاشی و هم طراحی، و هم زیبایی ها و تنوع اقلیم طبیعی، برای گردشگران جاذبه های بسیار بالایی در استان یزد وجود دارد و بسیاری از بناهای تاریخی که به عنوان میراثفرهنگی ما تلقی می شود بازگو کننده فرهنگ، ادب، مذهب، اخلاق و آداب و سنن این سرزمین است و حکایت از عقلانیت و اخلاق مداری مردم این استان دارد.


استاندار یزد سپس به سابقه همکاریهایی دو کشور در بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و توافقات فیمابین در یازدهمین نشست کمیسیون مشترک و همچنین مصوباتی که در سفر معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران به آفریقای جنوبی صورت گرفته اشاره کرد و ابراز امیدواری نمود تا این موارد به نزدیکی بیشتر دو کشور و روابط مستحکم تر بدل شود.


وی ادامه داد: اتاق بازرگانی، صنعت، معدن و کشاورزی ایران و شعبه آن در استان یزد، آمادگی دارند که با بخش خصوصی آفریقای جنوبی همکاری داشته باشند و هیئت هایی را برای بررسی عمیق تر زمینه های همکاری و سرمایه گذاری مبادله کنند و امیدوارم در این ملاقات و در اولین قدم بتوان کمیته مشترک بین اتاق بازرگانی صنعت و معدن و کشاورزی یزد با همتایش در آفریقای جنوبی ایجاد نمود.


میرمحمدی سپس با اشاره به مجموعه روابط بازرگانی، تجاری و صنعتی ایران با کشورهای مختلف خاطر نشان ساخت: فکر می کنیم در این زمینه ها این آمادگی وجود دارد که با آفریقای جنوبی همکاری قابل توجه ای داشته باشیم.


استاندار یزد سپس با تاکید بر نقش اساسی سفرا در تحکیم و گسترش مناسبات دو کشور به نقش مثبت آقای " وایت هد " سفیر آفریقای جنوبی در ایران اشاره کرد و ابراز امیدواری نمود که حضور وی در ایران باعثگسترش مناسبات و تحکیم روابط بین دو کشور شود.


وی سپس بیستمین سالگرد پیروزی انقلاب آفریقای جنوبی علیه نظام تبعیض نژادی را تبریک گفت و آرزو نمود که سفر آتی وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی و هیئت سی نفره اتاق بازرگانی این کشور به ایران، سفر موفقی باشد و تاکید کرد که مدیران استان نیز بررسی های لازم را در زمینه های همکاری دو جانبه خواهند داشت تا بتوانند تفاهم نامه های موثری بین طرفین برای همکاری متقابل دو کشور به امضاء برسانند.


میرمحمدی سیاست دولت تدبیر و امید را ایجاد فضای باز جهت توسعه بخش خصوصی ذکر کرد و بر حمایت دولت از بخش خصوصی و عدم دخالت در امور مربوط به این بخش، تاکید کرد.
وی ابراز امیدواری نمود تا رییس جمهور آفریقای جنوبی در آینده نزدیک با سفر به ایران، با ظرفیت ها و پتانسیل های این کشور آشنا شود و زمینه های توسعه مناسبات بیش از پیش فراهم گردد.


میرمحمدی در پایان آرزو نمود تا سفیر آفریقای جنوبی در سفر به یزد اوقات خوشی را گذرانده باشد و خاطرات خوب خود را از این سفر به هم میهنان خود نیز منتقل کند و زمینه مسافرت آنها به یزد را فراهم آورد.


آقای " وایت هد " سفیر آفریقای جنوبی در ایران نیز، ضمن ابراز خوشحالی از سفر به یزد، یزدی ها را مردمی بسیار فعال و کوشا نامید و با اشاره به نقاط مشترک دو کشور ایران و آفریقای جنوبی گفت: امام خمینی و نلسون ماندلا به همراه انقلاب های دو کشور، نقاط مشترک ما هستند.
وی سپس از سفر هفته آینده وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی به ایران و همچنین سفر آتی یک هیئت تجاری ۳۰ نفره این کشور به میهنمان خبر داد و ابراز امیدواری نمود تا این هیئت، از یزد نیز بازدید کند.


سفیر آفریقای جنوبی سپس به سابقه سفر آیت الله هاشمی رفسنجانی – رییس جمهور وقت ایران – به این کشور اشاره نمود و از ایجاد زمینه سفر رییس جمهور آفریقای جنوبی به ایران خبر داد.
وی در پایان از مهمان نوازی و محبت مردم و مسئولین استان یزد قدردانی کرد.


گفتنی است استاندار یزد را در این ملاقات معاون برنامه ریزی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار، مدیرکل دفتر امور اقتصادی استانداری، روسای سازمان های صنعت، معدن و تجارت، میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و جهاد کشاوری و شهردار یزد همراهی می کردند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز