خبرگزاری کار ایران

در یزد اظهار شد؛

موافقت دکتر کردوانی با انتقال آب به فلات مرکزی برای مصرف شرب

asdasd
کد خبر : ۱۶۶۰۴۹

کردوانی گفت: باید صنایع کم آب خواه در یزد مستقر شود. وی در عین حال گفت: ما مدام از صرفه جویی در مصرف آب دم می زنیم ولی بیش از ۲۰ درصد آب در لوله ها زیر زمین نشت می کند!

دکتر پرویز کردوانی، انتقال آب از سایر نقاط را تنها برای مصرف شرب فلات مرکزی تایید کرد.

به گزارش ایلنا از یزد، این چهره ماندگار علمی کشورمان صبح روز سه شنبه در دانشگاه پیام نور استان یزد با موضوع " راهکارهای بهره برداری بهینه از پتانسیل های مناطق خشک " به سخنرانی پرداخت و گفت: کشورهای جهان در دو گروه مرطوب و خشک قرار می گیرند و گروه خشک به ۴ زیر گروه نیمه خشک، خشک، نیمه بیابان و بیابان طبقه بندی می شوند که ما منتقد نظر سازمان ملل در این مورد هستیم.

وی با بیان اینکه مناطق نیمه خشک ۹ ماه دارای باران، مناطق خشک ۱۰۰ تا ۲۵۰ میلیمتر باران در سال، مناطق نیمه بیابانی ۵۰ تا ۱۰۰ میلیمتر باران در سال و مناطق بیابانی ممکن است چند سال باران نداشته باشند، گفت: یزد یک منطقه نیمه بیابانی است.

کردوانی با بیان اینکه آب باران سالم ترین آب است، گفت: باید از ظرفیت پشت بام ها برای جمع آوری آب پشت بام و بهره وری صحیح از آن اقدام کرد.

وی هرگونه طرح برای ایجاد دریاچه در یزد را برای تغییر آب و هوا ناکارآمد دانست و گفت: علت این موضوع شرایط جغرافیایی یزد و پرفشار بودن منطقه آن است.

کردوانی در این رابطه گفت که با طرح های انتقال آب چه قبل از انقلاب و چه بعد از انقلاب و در دولت های آقایان موسوی، هاشمی، خاتمی، احمدی نژاد و روحانی مخالفت کرده است. وی افزود: این موضوع سیاسی نیست، بلکه پرفشار بودن مناطق مورد نظر موجب تبخیر بیش از حد آب می شود.

وی همچنین گفت: درختکاری اطراف یزد نیز ثمری ندارد چون یزد منطقه ای کم فشار نیست. هوا را می توان تغییر داد ولی تغییر آب و هوا امکان ناپذیر است.

کردوانی با تاکید بر اینکه " آب نیست " گفت: باید با این شرایط خو گرفت و از آب درست استفاده کرد، آمریکایی ها امروز می گویند از بس جنگل و درخت دیدم، خسته شده ایم! و شروع به ساخت خانه در بیابان کرده اند!

وی در بخش دیگری از سخنان خود با مخالفت با ترویج خودروهای برقی گفت: در جایی که برق تولید می شود، آلودگی زیست محیطی ایجاد می شود.

کردوانی گفت: باید صنایع کم آب خواه در یزد مستقر شود. وی در عین حال گفت: ما مدام از صرفه جویی در مصرف آب دم می زنیم ولی بیش از ۲۰ درصد آب در لوله ها زیر زمین نشت می کند!

این چهره ماندگار با بیان اینکه انتقال آب از سایر مناطق برای فلات مرکزی صحیح نیست، در عین حال تامین آب از سایر مناطق را تنها برای مصرف شرب تایید کرد. وی گفت: شرب به معنای خوردن است نه حیاط شستن، باغچه آب دادن، کارواش و…

وی با هشدار نسبت به روند نزولی تامین آب آشامیدنی در آینده، گفت: امیدوارم روزی نرسد که باید ادرار را تصفیه کرد و مصرف کرد!

کردوانی همچنین درباره دریاچه ارومیه گفت: دریاچه ارومیه بعلت حفر حدود ۵۰ هزار حلقه چاه در اطراف آن قابلیت حیات ندارد و تزریق آب به آن تاثیری ندارد. وی افزود: حجم گسترده ای نمک در سطح این دریاچه کاربرد گسترده ای در صنایع دارد و باید از آن بهره گرفت.

در ادامه این مراسم نیز، دکتر حکمت نیا از اساتید رشته برنامه ریزی شهری دانشگاه پیام نور استان یزد به انتقاد از شورای شهر و شهردار یزد پرداخت و گفت: چند نفر از اعضای شورای شهر متخصص حوزه برنامه ریزی شهری هستند؟ البته که این انتقاد به همه ما وارد است که با رای خود این افراد را انتخاب کرده ایم.

وی گفت: شورای شهر و شهردار غیر تخصصی داریم!

حکمت نیابا انتقاد از نحوه ساخت پل شهید باهنر در شهر یزد گفت: در این خصوص اعمال نفوذ شده و به اصطلاح " پل جمع شده است، بطوریکه اگر با اتومبیل و به سرعت به پل برسیم، پرواز خواهیم کرد!

وی گفت: با برش هایی که زده اند چهره شهر را خراب کرده اند.

حکمت نیا همچنین به تقاطع غیرهمسطح شهدای محراب اشاره کرد و گفت: در این پروژه نیز از خبره استفاده نشده است.

استاد برنامه ریزی شهری گفت: ما به فولاد آلیاژی بعنوان کارخانه بزرگ خاورمیانه افتخار می کنیم، ضمن آنکه آب نداریم ولی روی منبع آب زیرزمینی مستقر شده است.

این مراسم باحضور حدود ۲۰۰ دانشجو همراه بود و با پاسخگویی به پرسش های آنان ادامه یافت.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز