خبرگزاری کار ایران

استاندار یزد:

پس از قضیه مرحوم کردان، بسیاری مدارک خود را جمع کردند

asdasd
کد خبر : ۱۶۲۶۷۰

وی سپس با طرح این سوال که " آیا تمامی آداب و رسوم ما صحیح است؟ " گفت: اگر فرهنگ متفاوتی در کنار فرهنگ متداول ما قرار گرفت، نباید آنرا نفی کنیم بلکه باید از آن برای غنی سازی فرهنگ خود استفاده کنیم.

استاندار یزد گفت: باید ظرفیت خود را در تحمل یکدیگر افزایش دهیم؛ چراکه در تضارب آراء افکار رشد می‌کند.

به گزارش ایلنا از یزد، سید محمد میرمحمدی در سالن حمیدیای استانداری و در نشست هم اندیشی روسای دانشگاه‌های استان، ضمن تبریک فرارسیدن میلاد حضرت زهرا(س) و هفته بزرگداشت مقام زن، هدف از برگزاری این نشست را، بررسی سطح کیفی و کمی دانشگاه‌های استان و هم اندیشی با روسای دانشگاه‌ها جهت ارتقاء جایگاه آموزش عالی در استان یزد ذکر کرد و گفت: در سالهای اخیر، مراکز آموزش عالی استان هم از نظر تعداد جذب دانشجو و مبحثکمیت و هم از نظر سطح معلومات و فراگیری دانشجویان و بحثکیفیت دچار افت شده است.

وی با اشاره به امکانات وسیع آموزشی و پژوهشی در مراکز آموزش عالی استان، مدیران دانشگاه‌های سراسر استان را شایسته‌ترین افراد برای هم اندیشی و بررسی موضوع چگونگی بهره گیری هر چه بهتر از این امکانات دانست و گفت: باید از امکانات تحقیقاتی مراکز آموزش عالی استان استفاده مطلوبی شود و بررسی کنیم که چرا دانشجویان ماکمتر به دنبال این هستند که با ذهن پرسشگر و خلاق خود، گره‌های اجرایی استان را بگشایند و در کار‌ها مشارکت داشته باشند.

میرمحمدی ادامه داد: نباید بحثتحقیق را فقط محدود به مراکز دولتی کنیم، بلکه در این خصوص، بخشهای غیر دولتی نیز باید وارد عرصه تحقیقات و پژوهش شوند و ببینیم که چگونه می‌توانیم به تحقیق سفارشی برسیم؟
استاندار یزد سپس از روسای مراکز آموزش عالی استان خواست تا بحثو هم اندیشی در این جلسه را پیرامون سه موضوع «ارتقاء سطح کمی و کیفی مراکز آموزش عالی استان»، «استفاده و بهره وری حداکثر از امکانات موجود موسسات آموزش عالی استان» و «دستیابی به تحقیقات سفارشی توسط بخش خصوصی و دولتی» متمرکز نمایند.

وی در بخش دیگری از این نشست، نقش مدیریت دانشگاه در پرورش دانشجویان را بسیار اساسی توصیف کرد و خاطر نشان ساخت: مدیران مراکز آموزش عالی باید نیروهایی را پرورش دهند که هر یک بتوانند در میدان عمل و در عرصه اجتماع قدرت مانور بالایی داشته باشند و کشور را رو به جلو حرکت دهند و اینچنین است که مسئولیت مدیران دانشگاه از مسئولیت دیگر مدیران با اهمیت‌تر است.

عالیترین مقام اجرایی کشور با بیان اهمیت نقش دانشگاه در تربیت مدیران آینده کشور خطاب به روسای مراکز آموزش عالی استان گفت: شما نیروهایی را پرورش می‌دهید که مدیران آینده کشورند و تمامی امور صنعتی، بازرگانی، تجاری و همه مبحثفرهنگی و اجتماعی کشور در آینده با تدبیر آن‌ها رقم خواهد خورد و در این راه همه باید به مسئولیت خود عمل کنند.

می‌رمحمدی با بیان اینکه نباید به مسائل نگاه بخشی داشت بلکه باید با نگاهی جامع و کلان به قضایا نگریست تا ذهن مدیران در یک محدوده کوچک گرفتار نشود، افزود: خود را باید از آنچه هستیم‌‌ رها کنیم و به دنبال آنچه باید بشود برویم.
وی نگاه دانشگاه به مسائل را نگاه علمی بر شمرد و ثمر دهی این نگاه را منوط به تمرکز مراکز دانشگاهی در می‌احثپژوهشی بر روی یک یا چند هدف خاص و پرهیز از پراکنده نگری و پرداختن به موضوعات متعدد دانست.

استاندار یزد مسئله اصلی در رابطه با بحثکمیت و کیفیت مراکز آموزش عالی استان را، دستیابی این مراکز به برند خاص خود ذکر کرد و رسیدن به این نقطه را موجب ارتقاء سطح کیفی مراکز آموزش عالی استان و خواست دانشجویان برای ورود به این مراکز دانست و این امر را عامل رشد کمی دانشجویان و متقاضیان ورود به چنین مراکز آموزش عالی برشمرد و راه حل دستیابی به این مهم را بهره گیری از زیر ساخت‌ها، امکانات، لوازم و وسایل، اساتید شایسته و عملکرد کلی دانشگاه ذکر کرد.

می‌رمحمدی حرکت استان یزد بر محور توسعه مراکز آموزش عالی در استان را با توجه به شرایط و موقعیت استان، لازم و منطقی دانست و پایه این امر را برند سازی و جذب هر چه بیشتر دانشجویان از سراسر کشور برشمرد و افزود: هدف ما این است که در استان یزد، در راستای توسعه مراکز آموزش عالی، با در اختیارداشتن دانشجوی کافی و بهره گیری از کیفیت مطلوب حرکت کنیم و اعتقاد ما این است که یکی از محورهای توسعه استان، باید محور توسعه مراکز آموزش عالی باشد.

استاندار یزد سپس به جذب دانشجویان از سراسر کشور در مراکز آموزش عالی استان، با فرهنگ‌ها و باورهای متنوع اشاره نمود و در پاسخ به ابراز نگرانی صورت گرفته مبنی بر تاثیر گذاری فرهنگی دانشجویان بر فضای استان افزود: اگر معتقدیم که استان یزد دارالعباده است و مردمانش متدین، اخلاق مدار، مذهبی و شریف هستند، باید به جذب دانشجویان از سراسر کشوربه عنوان نقطه قوت استان نگریسته شود و دانشجویان نیز به عنوان سفیران فرهنگی، باید از این فضا بهره لازم را بگیرند و این امر نباید موجب نگرانی باشد.
وی افزود: نگرانی از این مبحثاز آنجا سرچشمه می‌گیرد که معمولا این آسیب پذیری در خود ما وجود دارد، منتهی با نوعی فرافکنی، تبعات را متوجه دانشجویان می‌کنیم و خود را مبرای از خطا می‌دانیم.

استاندار یزد در ادامه گفت: بگذارید با حضور دانشجویان در استان یزد، واقعیت آشکار شود چرا که ما یا آنگونه که ادعا می‌شود انسانهایی متدین، مذهبی و خداشناسیم که در این صورت باید با افتخار اعلام کنیم که مردمان خدا‌شناس همواره بر دیگران تاثیر گذار هستند و هرگز از افراد سست ایمان تاثیر نمی‌پذیرند و یا واقعیت چیز دیگری است؟
وی در ادامه این نشست با بیان این نکته که نباید به ظاهر و حرف‌های شیرین دلخوش کنیم، بلکه باید واقعیت‌ها را بپذیریم گفت: اصل بر این است که ما با آن پیشینه غنی تاریخی، دینی و فرهنگی بر دیگران تاثیر گذاریم و نه دیگران بر ما، اما در ‌‌نهایت باید واقعیت‌ها را هر چند هم که تلخ باشند بپذیریم.

وی با مهم توصیف کردن اعتبار مدارک دانشگاهی گفت: پس از افشای موضوع مدرک مرحوم کردان، بسیاری مدارک خود را جمع کردند!

می‌رمحمدی در ادامه از تمامی روسای مراکز آموزش عالی استان خواست تا مواردی را که مانع پیشرفت دانشگاه می‌شود مشخص نموده تا از طریق مدیریت استان با وزرای مربوطه رایزنیهای لازم صورت گیرد وبا رفع مشکلات، طی مسیر پیشرفت دانشگاه‌ها با سرعت انجام و موانع از سر راه برداشته شود چرا که فضای موجود در دولت، به این سمت گرایش دارد.
وی رعایت سلسله مراتب سازمانی را از سوی روسای مراکز آموزش عالی استان در ارتباط با تصمیم گیریهای حوزه آموزش عالی کشور و سیاستهای کلان دولت الزامی دانست اما در عین حال از همه روسای مراکز آموزش عالی استان خواست تا پیشنهادات اصلاحی و تکمیلی خود برای اصلاح قوانین و مقررات حاکم بر این مراکز را به دولت ارائه دهند چرا که ممکن است در تدوین قوانین، برخی زوایای کار مغفول مانده باشد و همین پیشنهادات به رفع نواقص کمک کند وخاطر نشان ساخت که لزوماً آنچه ابلاغ می‌شود وحی منزل نیست و باید با طرح مشکلات و نارسایی‌ها در جهت رفع آن گام برداشت.

عالیترین مقام اجرایی استان یزد، مشکل موجود در خصوص واقعی بودن محتوای تولیدی پایان نامه‌ها از سوی برخی دانشجویان را یادآور شد و این امر را ضعف موجود در سیستم آموزشی مراکز دانشگاهی و در ارتباط با برخی اساتید دانست و این امر را رویه‌ای غلط ذکرکرد و آن را معلول عدم بررسی و تحقیق مناسب از سوی برخی اساتید و نهادینه شدن این فرهنگ غلط دانست و از اساتید دانشگاه خواست تا در این خصوص دقت نظر بیشتری داشته باشند و با بهره گیری از کلیه وسایل ارتباطی و فناوری‌ها و نرم افزارهای موجود، نظارت دقیق تری بر محتوای پایان نامه‌ها و امر تولیدی بودن آن از سوی دانشجویان داشته باشند.

وی با اشاره به لزوم تربیت دانشجویان در مراکز آموزش عالی استان متناسب با نیاز جامعه و عرصه اشتغال گفت: اگر دانشجویانی را در رشته‌هایی تربیت کنیم که نیاز جامعه نبوده و بازار کار مناسب پیش رویشان نباشد، این امرمثل تولید کالایی است که تولید می‌شود ولی مشتری لازم را ندارد. بنابراین باید نیازهای جامعه را بدانیم و بر مبنای آن رشته‌های تحصیلی مورد نیاز را در مراکز آموزش عالی دایر کنیم و با برنامه ریزی مناسب و آینده نگری، در این عرصه نقش آفرین باشیم.

می‌رمحمدی در ادامه با بیان این موضوع که متاسفانه در برخی مواقع شاهدیم که دردانشگاه‌ها حرمت‌ها ریخته شده و ضوابط و حریم‌هایی که در مراکز آموزش عالی وجود داشته با پاره‌ای از برخوردهای احساسی تا حدودی سست شده است، به این نکته اشاره کرد که در عین حال شاهدیم که دانشجویان با اساتید برجسته‌ای که از مدارج علمی بالا و شخصیت ارزنده و فرهنگ غنی برخوردارند، با ‌‌نهایت حرمت مواجه می‌شوند و این نشان از این دارد که‌گاه خود دست اندرکاران مراکز آموزش عالی و اساتید محترم در به وجود آمدن این فضا نقش دارند.

عالیترین مقام اجرایی استان یزد، فضای حاکم بر دانشگاه‌ها در دولت تدبیر و امید را، فضایی باز دانست و گفت: دانشجو باید در اظهار نظر، ارائه پیشنهاد و سوال آزاد باشد اما در عین حال هرگز نباید به افراد برای توهین به دیگران آزادی داد چرا که دانشگاه یک محیط علمی است و دانشجو در این محیط برای ارتقاء سطح علم و دانش خود نظر می‌دهد، مناظره می‌کند و می‌پرسد و با برپایی کرسی‌های آزاد اندیشی می‌کوشد تا در مسیر توانمند سازی علمی خود حرکت نموده و در ‌‌نهایت خروجی دانشگاه آن چیزی باشد که مورد نیاز مردم و جامعه است و بدیهی است که آنچه مورد نیاز مردم است بد دهنی و اتهام زنی به دیگران نیست.

استاندار یزد افزود: همه باید آستانه تحمل خود را بالا ببرند و طبیعی است که دانشجو نیز با توجه به فضای دانشگاه و آزادی طرح نظرات متفاوت و مخالف در آن، تحمل را می‌آموزد و فرامی گیرد که نباید در مقابل نظرات مخالف، ابراز ناراحتی نماید، بلکه باید از همین فضا برای پیشرفت علمی و تضارب آرا، بهره گیرد وگرنه با ترویج یک تفکر خاص در محیط دانشگاه، نمی‌توان به بالندگی علمی دست یافت و پیشرفت‌ها متوقف می‌شود.

وی با بیان این نکته که محیط دانشگاه، محیط غنی سازی فرهنگی است گفت: دانشجویان از مناطق مختلف و با فرهنگ‌ها، آداب و رسوم و گویشهای مختلف به دانشگاه آمده‌اند و همه این فرهنگ‌ها به هم آمیخته می‌شود و طبیعی است که از این رهگذر، فرهنگ غنی تری حاصل شده وموجب می‌شود تا از منظر فرهنگی نیز فرهنگ خود را تقویت نماییم.
وی سپس با طرح این سوال که «آیا تمامی آداب و رسوم ما صحیح است؟» گفت: اگر فرهنگ متفاوتی در کنار فرهنگ متداول ما قرار گرفت، نباید آنرا نفی کنیم بلکه باید از آن برای غنی سازی فرهنگ خود استفاده کنیم.

استاندار یزد تاکید کرد: باید روحیه پرسشگری را در دانشگاه‌ها تقویت کنیم و اساتید دانشگاه به عنوان هدایت کنندگان و تعلیم دهندگان دانشجویان باید دانشجویان را چون فرزندان خود سرپرستی و هدایت نموده و بدان‌ها انگیزه دهند و با پرورش دانشجو او را در مسیر علم و تحقیق و پژوهش رهنمون سازند.

می‌رمحمدی در ادامه این نشست خاطر نشان کرد: با توجه به مباحثمطروحه، پیشنهاد می‌دهم تا کارگروهی با محوریت مباحثآموزشی و پژوهشی توسط دانشگاه یزد تشکیل شود و در خصوص موضوعات اصلی و مسائل مبتلا به مراکز آموزش عالی بررسی لازم صورت گرفته و به مرحله اجرا در آید.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز