خبرگزاری کار ایران

در سی و یکمین همایش توسعه عنوان شد:

تأکید بر استفاده از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش بنیان برای توسعه

asdasd
کد خبر : ۵۹۴۷۳۵

در سی و یکمین همایش ملّی فرصت‌ها و محدویت‌های‌ سرمایه‌گذاری بر استفاده از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش بنیان در جهت توسعه تاکید شد.

به گزارش ایلنا از آستارا، سی و یکمین نشست تخصصی توسعه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان به طور مشترک با همایش ملّی فرصت‌ها و محدویت‌های سرمایه‌گذاری با حضور مدیران و کارشناسان دستگاه های اجرایی در شهرستان آستارا برگزار شد.

 در این همایش فرماندار آستارا و نماینده شهرستان در مجلس شورای اسلامی، مدیرکل پارک علم و فناوری استان به سخنرانی پرداختند.

پس از آن پنل‌های عملی و تخصصی با موضوعات گردشگری، دیپلماسی کارآفرینی، آموزش صادرکنندگان و ژئوپلتیک و اقتصاد دریامحور با سخنرانی اساتید، مدیران و کارشناسان این بخش‌ها برگزار شد.

کیمیا تنهایی مدیر مرکز آموزش و پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان در پنل آموزش صادرکنندگان این همایش در سخنانی گفت: فرصت‌ها و محدودیت‌های استان در 31 کمیته تخصصی برنامه ششم استان تهیه شد که بسیاری از آن ها در مورد شهرستان آستارا نیز صادق است.

وی با بیان اینکه در تهیه و تدوین برنامه ششم توسعه کشور و استان برای اولین بار از مشارکت صاحب‌نظران و فعالان بخش خصوصی استفاده شده است ادامه داد: در پنج برنامه‌ توسعه قبلی، دولتی‌ها برای بخش خصوصی برنامه‌ریزی می‌کردند ولی در برنامه ششم علاوه بر متخصصان دولتی و دانشگاهیان، صاحبان صنایع مختلف و فعالان بخش‌های صنعت، کشاورزی و بازرگانی نیز نظرات خود را ارائه دادند که این امر موجب شد ابعاد مختلف برنامه بر اساس واقعیات موجود تهیه و راهکارهای اجرایی بر اساس موانع و مشکلات واقعی پیشنهاد شود.

تنهایی ضمن تشکر از برگزارکنندگان این همایش به ویژه فرمانداری آستارا گفت: با توجه به پژوهش‌های کاربردی خوبی که در این همایش ارائه شد اکنون باید فرماندار محترم به اجرایی شدن این‌ها کمک کند. میدانیم که بودجه دولت بسیار محدود است لذا بنا برگفته استاندار محترم بایستی از راه‌های میانبر برای توسعه استفاده کنیم که یکی از این راه‌ها، استفاده از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش بنیان و حمایت بخش خصوصی و دولتی از آنان است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بدیهی است که سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان و در راس آن ریاست محترم بر اساس سیاست‌های برنامه ششم از چنین اهدافی در توسعه استان و شهرستان آستارا حمایت می‌کند.

مهدی خیاطی کارشناس گروه برنامه‌ریزی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان نیز در این همایش گفت: به دلیل عدم وجود شبکه‌ای سازمان یافته از افراد و گروه‌ها، هر فرد و گروهی بر حسب دغدغه‌ای که نسبت به توسعه استان یا شهرستان خود دارد، از منظر دانش تخصصی یا تجربی خود اقدام به تبیین چالش‌ها و فرصت‌های توسعه می‌کند و بر همین مبنا نسخه توسعه مورد نظر خود را تجویز می‌کند. این در حالی است که سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان، برنامه ششم توسعه استان را با مشارکت بیش از ۳۵۰ نفر از صاحب نظران بخش خصوصی و دولتی، اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و صاحبان کسب و کار تدوین کرده است. سازمانی که برای همین منظور در سال ۱۳۲۷ پایه گذاری شد و به رغم فراز و نشیب‌های فراوان در تاریخ فعالیت آن، تدوین برنامه های توسعه همواره به عنوان بخش ثابت ماموریت‌های آن باقی مانده است.

وی ادامه داد: شایسته است همه کسانی که دغدغه توسعه استان را دارند و خود را نسبت به آن متعهد می دانند، پیش از طرح مباحثی مبنی بر عدم وجود برنامه یا مشخص نبودن اولویت‌ها و فرصت‌های توسعه استان، برنامه‌های تدوین شده توسط مراجع قانونی مربوطه را مورد مطالعه قرار دهند.

خیاطی با تأکید بر آموزش با رویکرد شناخت بازارهای جهانی و الزامات ورود به این عرصه، افزود: شرکت در رقابت کسب و کارها در بازارهای بین المللی و موفقیت در آن، مانند هر مسابقه‌ دیگری، مستلزم آموزش‌ها و فراگیری مهارت‌هایی است.

وی به چالش‌های بخش تولید و صادارات اشاره کرد و اظهار داشت: در دنیای امروز تولید و صادرات دو تخصص کاملا مجزاست. اما ما می‌خواهیم تولیدکنندگان، خودشان هم صادرکننده باشند. ما در استان با انبوهی از تولید کنندگان خرد مواجهیم که فاقد نظم و مدیریت تشکیلاتی و صنفی بوده و عموماً شناخت جامعی از بازارهای هدف و قوانین بین‌المللی و استانداردهای مورد نیاز آن ندارند. لذا یکی از راهکارهای پیش رو برای غلبه بر این چالش‌ها و ورود به بازارهای جهانی این است که تحت نظارت و هدایت برندهای معتبر جهانی کار کنیم و فنون این کار را از آنها بیاموزیم.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز