خبرگزاری کار ایران

مدیرکل دامپزشکی گیلان عنوان کرد:

کشف 5 کانون آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در گیلان/ مردم تلفات طیور را سریعاً گزارش کنند

asdasd
کد خبر : ۵۹۴۶۴۴

مدیرکل دامپزشکی گیلان گفت: در سال 96 تاکنون تست 4 کانون طیور روستایی و 1 کانون پرندگان حیات وحش در منطقه تالاب بوجاق کیاشهر شهرستان آستانه اشرفیه از نظر ابتلا به بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان مثبت بوده است.

به گزارش ایلنا از انزلی، جلسه ستاد مقابله با آنفلوانزای فوق حاد پرندگان انزلی با توجه به گزارش شیوع این بیماری در یکی از تالاب های گیلان برگزار شد.

سهراب عاقبتی مدیرکل دامپزشکی گیلان در این جلسه ضمن تشریح ابعاد مختلف بیماری اظهار داشت: درسال 96 تاکنون 4 کانون طیور روستایی و 1 کانون پرندگان حیات وحش در منطقه تالاب بوجاق کیاشهر شهرستان آستانه اشرفیه از نظر ابتلا به بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان مثبت بوده است.

وی اشاره به اینکه سویه تایید شده در بوجاق از نوع  H5N6 است گفت: این سویه اولین بار در ایران دیده شده و با توجه به ماهیت قابلیت انتقال به انسان لازم است کلیه دستگاههای مرتبط اعم از دامپزشکی، بهداشت و محیط زیست با همکاری سایر ارگانها اقدامات پیشگیرانه ای را انجام دهند که یکی از بهترین راههای پیشگیری، اطلاع رسانی و آموزش به اقشار مختلف جامعه و گروههای هدف است.

 عاقبتی ضمن بیان اقدامات انجام گرفته در بوجاق از قبیل سمپاشی خودروهای ورودی و خروجی به منطقه، دان پاشی برای پرندگان موجود در تالاب به منظور جلوگیری از مهاجرت آنها و انجام مراقبت در روستاهای اطراف بوجاق و همچنین استقرار اکیپ هایی در شهر لوشان جهت سمپاشی خودروهایی که در زمینه طیور فعالیت می‌کنند و قصد خروج و یا ورود به استان را دارند، گفت: در مبارزه با این بیماری دستگاههای مختلفی از قبیل دامپزشکی، بهداشت، محیط زیست، نیروی انتظامی و در راس فرمانداری محترم فعالیت می کنند، که در برخورد با دو کانون سال قبل در انزلی عملکرد بسیار خوب بوده و در سال 96 نیز تاکنون اقدامات موثری در امر آموزش برداشته شده است که جا دارد از فرماندار و همچنین نماینده شهرستان که پیگیر امور هستند و همکاران دامپزشکی شهرستان و کلیه دستگاههای مرتبط تشکر و قدردانی کنیم.

وی در پایان از کلیه دهیاران و شوراهای اسلامی روستاها خواست که گزارش هرگونه تلفات طیور را سریعاً به شبکه دامپزشکی و یا مراکز خدماتی بهداشتی و یا اداره محیط زیست اطلاع دهند که در این رابطه می‌توانند با شماره تلفن پیام‌گیر 1512 دامپزشکی تماس بگیرند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز