خبرگزاری کار ایران

شهردار رشت در نشستتخصصی شهرسازی مطرح کرد:

کوچ شهروندان بافت های قدیمی به محلات دیگر

asdasd
کد خبر : ۵۶۹۷۰۴

شهردار رشت گفت: اغلب شهروندان بافت‌های قدیمی شهر به محلات دیگر کوچ کرده اند.

به گزارش ایلنا از رشت،  نشست علمی تخصصی شهرسازی با رویکرد بافت های قدیمی و تاریخی با حضور شهردار رشت در دانشگاه گیلان برگزار شد.

مسعود نصرتی شهردار رشت اظهار کرد: رشت یک شهر تاریخی و با هویت است و آثار و بناهای تاریخی زیادی دارد.

شهردار رشت با اشاره به مشکلات مدیران شهری در حفظ و حراست بافت‌های تاریخی بیان کرد: زمانی که شهردار قزوین بودم در شهر قزوین چالش‌های موجود در حفظ بناهای تاریخی را شناسایی و به رفع موانع موجود پرداختیم.

شهردار رشت با بیان اینکه باید بپذیریم داشتن هویت برای شهرها یک تفاوت است مطرح کرد: باید به ارزش بناهای تاریخی پی ببریم و نباید ساده نگاه کنیم و سهل انگارانه دست به تخریب آن بزنیم.

وی اذعان داشت: مدیران دستگاه های دولتی و مدیریت شهری شرایط انگیزشی را به وجود نیاورده اند که از تک بناهای تاریخی استفاده کنیم و از آن ها بهره وری اقتصادی ببریم.

شهردار رشت از احیای ۸۰۰ خانه قدیمی توسط دست‌اندرکاران کاشان خبر داد و گفت: این خانه‌ها توسط مجمع جهانی شهرهای اسلامی شناسایی و ۴۰۰ خانه توسط بخش خصوصی احیا شد.

نصرتی با اشاره به اینکه قزوین یک شهر نیمه خشک محسوب می شود گفت: در قزوین ۱۸ قنات داشتیم و ۸ رشته قنات را احیا کردیم و با احیای قنات‌ها تا حدودی مشکل کم آبی حل شد.

وی ابراز داشت: همچنین ۶ هزار هکتار باغستان سنتی ایجاد شد که از سیلاب ها و باد غالب جلوگیری می کرد.

شهردار رشت با بیان اینکه شهروندان به بافت‌های تاریخی به عنوان محدودیت نگاه می کنند عنوان داشت: در بسیاری از بافت‌های فرسوده منازل شهروندانی که متعلق به آن بافت هستند تخلیه شده و به مکان‌های دیگر مهاجرت کرده اند.

 نصرتی مطرح کرد: باید تحقیق و پژوهش لازم را انجام دهیم که شرایط اقتصادی شهروندان بافت تاریخی چگونه باشد تا بافت های تاریخی حفظ شود.

وی ظرفیت رشت را به لحاظ دارا بودن بناهای تاریخی و کاروانسراها و تک بناها دارای ظرفیت بالا عنوان کرد و افزود: چقدر به این بناها توجه کردیم؟ چه قدر شرایط لازم را برای بخش‌خصوصی فراهم کردیم تا آن ها را احیا کند و چقدر از ظرفیت ۳۶ میلیون گردشگر ورودی استفاده کردیم.

شهردار رشت در ادامه افزود: چقدر سعی کردیم جذابیت در بناهای تاریخی به وجود آوریم و آنها را به گردشگران معرفی کنیم؟

نصرتی مطرح کرد: بازار صدرالسلطنه قزوین تا ۱۰ سال گذشته یک مخروبه بود ولی اکنون احیا شده و برنامه های فرهنگی زیادی در آن انجام می شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: باید میراث‌های سپرده شده به ما از نسل های گذشته را امانت‌داری کنیم و با اقتدار به نسل آینده منتقل کنیم.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز