خبرگزاری کار ایران

در جلسه کمیسیون بهداشت شورای شهر رشت مطرح شد؛

راه‌اندازی امداد هوایی و موتور آمبولانس در رشت/ افزایش جرایم قطع اشجار در رشت

asdasd
کد خبر : ۵۴۶۸۷۱

در ششمین جلسه کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای اسلامی رشت ایجاد پارکینگ‌های سرپوشیده در ایستگاه‌های آتش‌نشانی شهر به منظور حفظ و نگهداری صحیح آمبولانس های اورژانس مستقر در ایستگاه‌ها مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش ایلنا از رشت، رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای رشت در ابتدا با ابراز خرسندی از بهبود جسمانی جلال الدین محمد شکریه عضو کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای رشت اظهار کرد: برای تمامی خدمتگزاران به اسلام و نظام جمهوری اسلامی ایران آرزوی سلامتی و توفیق روزافزون دارم.

فاطمه شیرزاد با اشاره به سخنان اخیر رئیس‌جمهور آمریکا بر علیه سپاه پاسداران بیان کرد: رهبر معظم انقلاب پاسخ کوبنده ای به ترامپ دادند و همه ما سپاهی و انقلابی هستیم و صحبت‌های اخیر ترامپ موجب شد تا همگان به خفیف و خوار بودن وی پی ببرند.

وی با اشاره به  خدماتی که در جریان  آبگرفتگی‌های اخیر در رشت انجام شد گفت: حضور به موقع نیروهای خدمات شهری موجب شد تا مشکلاتی ایجاد نشود و امیدواریم این روند همواره با سرعت و دقت در تمامی امور سر لوحه باشد.

شیرزاد با تقدیر از تلاش‌های شبانه روزی اورژانس پزشکی در رشت تصریح کرد: آموزش‌های لازم جهت پیشگیری از بروز حوادث و بلایای طبیعی و...از جمله مباحثی است که برای افزایش ایمنی شهروندان  باید به ان توجه کنیم.

رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای رشت با تاکید بر افزایش پایگاههای اورژانس در رشت افزود: در حال حاضر  پایگاههای اورژانس در رشت مشغول فعالیت هستند و ان شاا به زودی شاهد بهره برداری از دو مرکز فوریتهای پزشکی خواهیم بود.

در ادامه این جلسه رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی گیلان با قدردانی بابت دعوت به جلسه امروز اظهار کرد: در شهر رشت ۹ پایگاه اورژانس فعالیت دارند که یک پایگاه بصورت جاده ای و مابقی پایگاههای اورژانس شهری هستند و از این تعداد سه پایگاه در ایستگاههای آتش نشانی مستقر هستند.

پیمان اسدی افزود: روزانه  ۲۵۰ ماموریت در سطح رشت توسط نیروهای اورژانس انجام  در می شود و در ایام تابستان با توجه به ورود گردشگران شاهد حضور جمعیت سه برابری در گیلان به نسبت جمعیت ثابت استان هستیم.

وی با اذعان به اینکه پایگاه‌های شهرستان رشت به آمبولانس‌های مجهز و پیشرفته تجهیز شده‌اند، گفت: در حال حاضر با مشکل فقدان پارکینگ سرپوشیده در رشت مواجه هستیم و باید حتما برای تمام آمبولانس‌هایی جدیدی که اخیرا به پایگاه‌های اورژانس تعلق گرفته است پارکینگ سرپوشیده ایجاد کنیم و اینکار نیازمند مساعدت شورا و شهرداری رشت است.

اسدی با اشاره به موضوع استفاده از موتور آمبولانسها در کلان شهرها بیان کرد:  موتور آمبولانس در شهر رشت که بار ترافیکی سنگینی دارد بسیار ضرورت دارد.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی گیلان ادامه داد: برای کاهش مدت زمان امداد رسانی و حضور به موقع در کنار بیمار باید از این روش استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه فوریتهای پزشکی زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی می باشد تصریح کرد:

فوریتهای پزشکی دبیرخانه ستاد پدافند دانشگاه علوم پزشکی است و غیر از فعالیت روزمره باید به امورات دیگر نیز بپردازد.

وی خواستار ساخت پارکینگهای سرپوشیده در داخل آتشنشانیها شد و گفت: با اینکار از ایجاد مشکل و فرسودگی برای آمبولانس‌های جدید جلوگیری خواهد شد.

اسدی بیان کرد: در برف سال گذشته آمبولانسهای ما زمینگیر شدند و برای امسال باید تدابیر لازم در این باره اندیشیده شود.

وی با بیان اینکه در بحث خرید آمبولانس با محدودیت مواجه هستیم افزود: در استانهای دیگر از محل عوارضی که از خودروها دریافت می شود به این مبحث توجه می شود اما در گیلان این مهم مغفول مانده است.

در ادامه رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورا با بیان اینکه مدیران مربوط در حوزه تخصیص و افزایش منابع مالی به پایگاههای اورژانس گیلان تلاش کنند اظهار کرد: کمبود اورژانس در رشت مشهود است و باید این مشکل برطرف شود و همچنین استقرار موتور آمبولانس نیز ضروری است و موجب امدادرسانی بهتر می شود .

وی راه اندازی اورژانس هوایی در رشت را امری ضروری دانست و تصریح کرد: با تحقق این مهم مدیریت زمان می شود و ان شاا مدیران توجه بیشتری به حوزه سلامت داشته باشند.

 شیرزاد با اعلام حمایت اعضای شورا از طرحهای حوزه سلامت در رشت افزود: در حال حاضر برای هر پایگاه اورژانس در رشت یکدستگاه آمبولانس بنز جدید وجود دارد.

در ادامه مدیر عامل سازمان آتشنشانی شهرداری رشت نیز گفت: تعامل خوبی مابین آتشنشانی و اورژانس رشت وجود دارد و در خصوص ایجاد پارکینگهای سرپوشیده نیز همکاریهای لازم را خواهیم داشت.

بابک رمضانی افزود: در بحث ایستگاه آتشنشانی در محله دخانیات که به زودی در آن اسکان پیدا می کنیم نیز فضای ویژه برای اورژانس دیده خواهد شد.

وی با اذعان به اینکه در هر جایی که اورژانس حاضر می شود سازمان آتشنشانی نیز حضور پیدا می کند بیان کرد: این تعامل خوب به نتایج موثری ختم خواهد شد.

در ادامه رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی گیلان گفت: شهر رشت پایه گذار روابط بین اورژانس و آتشنشانی در کشور بوده است .

اسدی افزود: گیلان به لحاظ جغرافیایی شرایط خاصی دارد و به شدت پیگیر ایجاد آشیانه برای هلیکوپتر و ایجاد اورژانش هوایی هستیم.

وی با بیان اینکه یکسری محدودیتها در خصوص اورژانس هوایی در رشت وجود دارد تصریح کرد: جایگاه مناسب جهت نشستن هلیکوپتر در محوطه بیمارستانها در رشت وجود ندارد.

اسدی افزود:  در بیمارستانهای خصوصی  تقریبا شرایط مناسبی وجود دارد اما بطور کلی در بحث پرداخت هزینه های اورژانس هوایی و..باید مباحث مطرح و پیگیری شود.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی گیلان طرح تحول سلامت را عملا به گل نشسته دانست و گفت: هزینه های سنگینی که امداد هوایی بهمراه دارد در شرایط فعلی امکانپذیر نیست و در حال حاضر اکثر بیمارستانها در حال ورشکستگی هستند.

در ادامه فاطمه شیرزاد رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای رشت نیز با اشاره به طرح تحول سلامت گفت: این طرح به خصوص در حوزه بیماریهای خاص ضروری است و بیمارانی که مشکلات مالی دارند به شدت به آن نیازمند هستند.

 پیمان اسدی نیز با اذعان به اینکه در اجرای طرح تحول سلامت نقایصی وجود دارد گفت: باید محل پرداخت هزینه به بیمه ها مشخص باشد .

یکی از اعضای کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای رشت در ادامه جلسه اظهار کرد: چنانچه خانواده ها آموزشهای لازم و ابتدائی در فوریتهای پزشکی را آموزش ببینند از بروز بسیاری از مشکلات جلوگیری خواهد شد.

محمد حسن عاقل منش افزود: هر اندازه سطح آگاهی مردم افزایش یاید کاهش آسیبها بهمراه خواهد بود.

وی با اشاره به تبلیغات گسترده فوریتهای پزشکی از طریق شبکه های اطلاع رسانی بیان کرد: باید از تبلیغات در بخش های مختلف آگاهی بخشی در زمینه سلامت استفاده کنیم  و تقاضا دارم دراین خصوص یک برنامه منظم تهیه شود.

رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای رشت نیز با اشاره به انجام تبلیغات از طریق نصب بنر، صدا و سیما و... به منظور اطلاع رسانی همگانی با موضوع  اورژانس و فوریتهای پزشکی بیان کرد: اینکار تاثیرات مثبتی خواهد داشت.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی گیلان افزود: آموزش همگانی جزو وظایفمان می باشد اما به لحاظ مالی هیچگونه منبعی در این خصوص دیده نشده است.

مدیر عامل سازمان آتش‌نشانی شهرداری رشت نیز گفت: آموزش سالیانه همواره جزو برنامه های آتشنشانی است و ما می توانیم در زمان ارائه آموزشهای آتش‌نشانی زمانی را هم به ارائه آموزش توسط کارشناسان مرکز فوریتهای پزشکی گیلان اختصاص دهیم.

در ادامه این جلسه یکی دیگر از اعضای کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورا اظهار کرد: باید از حضور خیرین در بحث ایجاد  پایگاههای اورژانس در رشت استفاده نمود.

جلال الدین محمد شکریه افزود: انشاالله با چنین مباحثی بتوانیم خدمات بیشتری در حوزه سلامت ارائه کنیم.

محمد حسن علیپور عضو دیگر کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای رشت در این جلسه گفت:  باید در پیاده راه فرهنگی از حضور نیروهای اورژانس بهره مند شد.

 وی افزود: گاها در پیاده راه شهروندان با مشکلاتی از جمله تنگی نفس و.. مواجه می شوند و استقرار پایگاه اورژانس در آنجا مورد نیاز است.

در ادامه رئیس کمیسیون برنامه و بودجه  شورای رشت نیز با ابراز خرسندی از بهبود وضعیت جسمانی شکریه اظهار کرد: برای یکایک خدمتگزاران نظام جمهوری اسلامی ایران آرزوی سلامتی داریم و سخنان اخیررئیس جمهور امریکا را محکوم می کنیم.

فرهام زاهد گفت: برای رفع مشکلاتی که با سلامت شهروندان مرتبط است باید تلاش کرد و کمیسیون برنامه و بودجه شورای رشت در این خصوص آماده هر گونه همکاری می باشد.

در ادامه علی بهارمست معاون خدمات شهری شهرداری رشت نیز در خصوص راه اندازی موتور آمبولانس در رشت گفت: مرکز فوریتهای پزشکی گیلان  تقاضای مکتوب خود را در این زمینه به شهرداری ارسال کنند و ما نیز  در این خصوص همراهی و همکاری خواهیم داشت.

رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای رشت در ادامه با اشاره به قطع هفت اصله  درخت در مجتمع وررشی یادگار امام رشت گفت: در این خصوص تا کنون هیچگونه توضیحی از جانب اداره کل ورزش و جوانان گیلان اعلام نشده است .

فاطمه شیرزاد افزود: درختان صنوبر قطع شده بسیار تنومند و با قدمت بودند .

در ادامه سید حامد احمدی مسئول فضای سبز شهرداری منطقه یک رشت گفت: مجموعه ورزشی یادگار امام برای قطع درختان باید تقاضای مجوز میکرد اما به علت بی اطلاعی از روند اجرای کار خودسرانه اقدام به قطع کردند و در این راستا شهرداری منطقه مبلغ سه میلیون و پانصد هزار تومان آنان را جریمه نقدی نمود.

فاطمه شیرزاد نیز در این خصوص گفت: باید به نگهداری و حفاظت از درختان توجه شود و طرحها باید پیوست زیست محیطی داشته باشد و  جریمه سه میلیون و پانصد هزار تومانی به منظور قطع هفت اصله درخت بسیار اندک است و تقاضا دارم جریمه های مربوط به قطع اشجار افزایش یابد.

در ادامه جلسه علی بهارمست معاون خدمات شهری شهرداری رشت اظهار کرد: در خصوص قطع درختان باید در ابتدا به شهرداری تقاضا و پس از اعلام نظریه کارشناس پرونده جهت بررسی و اعلام نظر نهایی به کمیسیون ماده هفت ارسال می شد.

احمدی مسئول فضای سبز شهرداری منطقه یک رشت نیز گفت: درختان قطع شده در مجتمع یادگار امام قابل جابجایی هم نبودند .

شیرزاد در ادامه جلسه امروز کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای رشت  گفت: حواسمان به مباحث زیست محیطی معطوف است و خواستار گشت های بیشتر در این گونه مباحث هستیم.

در ادامه رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری رشت نیز اظهار کرد: از حساسیتهای کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورا در این زمینه سپاسگذاریم .

سجاد محجوب افزود: صنوبر وقتی به سن رشد و نهایی می رسد باید قطع شود.

وی افزود: چنانچه قبل از قطع درختان مجتمع ورزشی یادگار امام‌ نسبت به گرفتن مجوز اقدام می شد با توجه به اینکه ملک شخصی است جریمه ای کمتر از صد هزار تومان برایشان رقم می خورد.

بهارمست معاون خدمات شهری شهرداری رشت در این جلسه اظهار کرد: متخلف باید جریمه پرداخت کند و هم اینکه  دو برابر درختان قطع شده باید نهال بکارد و واحد حقوقی شهرداری  در این خصوص نیز مباحث را پیگیری کند.

رئیس کمیسیون بهداشت در ادامه جلسه گفت: با توجه به کمبود سرانه فضای سبز در رشت چنین اقداماتی توجیه ناپذیر است و در روز پنجشنبه هفت اصله درخت قطع شده بود که در مصاحبه های قبلی هشت اصله اعلام شد و در هر صورت باید از قطع درختان جلوگیری و بر اساس قانون در ازای هفت اصله درخت صنوبر قطع شده باید تعداد ۱۴۰ نهال بر اساس قانون کاشته شود.

در این جلسه مصوبه ای در خصوص الزام سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری رشت به ایجاد گشتهای ویژه در راستای محافظت از قطع درختان مطرح و مورد تصویب قرار گرفت.

در ادامه معاون خدمات شهری شهرداری رشت نیز اظهار کرد: شهرداریهای مناطق در خصوص شناسایی درختان خشک و خطر آفرین اقدام کنند و در خصوص رفع خطر وارد عمل شوند.

بهارمست افزود: با توجه به شروع فصل سرما و ۰بارش برف و... با این اقدام بررسی  خطرات احتمالی در دستور کار قرار بگیرد.

شیرزاد در ادامه نیز با تاکید به  سخنان بهارمست گفت: ان شاا شاهد قطع درخت نباشیم و با تمهیدات مناسب از بروز مشکلات جلوگیری شود.

در ادامه جلسه سجاد محجوب  رئیس سازمان سیما،منظر شهرداری رشت در خصوص بادهای موسمی و خطرات احتمالی آن نیز بیان کرد: در خصوص افزایش گشتها به منظور جلوگیری از قطع اشجار به علت مشکلات سخت افزاری و نیروی انسانی در شرایط فعلی  نمی توانیم اقدامات چندانی انجام دهیم.

در این جلسه در خصوص گرمخانه و سامانکده شهرداری رشت هم توضیحاتی داده شد.

علی بهارمست در باره وضعیت گرمخانه و سامانکده  شهرداری رشت افزود: گرمخانه  با ظرفیت ۲۵ نفر و سامانکده با ظرفیت ۲۶ نفر در حال فعالیت هستند و استاندار گیلان اخیرا اظهار کردند :برای مرکز ماده ۱۶شهرداری رشت باید اعتبارات دولتی دیده شود.

وی با بیان اینکه  ماهانه چهل میلیون تومان برای مرکز ماده ۱۶ شهرداری رشت هزینه می شود گفت: در حال حاضر مدیریت این مرکز  به عهده علوم پزشکی گیلان است .

در ادامه رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورا با بیان اینکه  در سطح شهر به منظور جمع اوری متکدیان و... اقداماتی انجام شده است اظهار کرد:  فوریتهای اجتماعی در سال گذشته راه اندازی شد و مرکز ماده ۱۶ در خصوص افراد معتاد متجاهر می باشد که در سال گذشته با هزینه ای بالغ بر یک میلیارد تومان راه اندازی و ماهانه  شهرداری رشت چهل میلیون تومان باید بابت  هزینه های غذا و... آن پرداخت کند و متاسفانه از دریافت کمکهای دولتی هم در این خصوص محروم هستیم و ان شاا به زودی شاهد افزایش گرمخانه ها در سطح رشت به صورت مکانیزه باشیم.

شیرزاد افزود: شهرداری رشت در سالهای گذشته نسبت به واکسینه این افراد ورود کرده است و برخی از افراد که در این مراکز نگهداری می شوند دچار بیماریهای عفونی و... هستند.

وی با اشاره به اینکه باید به گونه ای اقدام شود که در شهرداریهای مناطق شاهد وجود یک گرمخانه باشیم افزود:  هر انسانی حق حیات و داشتن سرپناه و... دارد.

در ادامه عضو کمیسیون بهداشت  و محیط زیست شورای رشت گفت: از افرادی که در بخش سامانکده، گرمخانه شهرداری  مشغول فعالیت هستند بسیار سپاسگذاریم .

محمد حسن عاقل منش افزود: اگر در شرایط فعلی بحث اعتبارات و مربوط به سامانکده به عهده شهرداری رشت است باید این مبحث را بررسی و به سرانجام برسانیم .

وی با ابراز خرسندی از بهبود شرایط شکریه عضو دیگر کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورا بیان کرد: باید از حضور شکریه در شورای شهر و ارتباطاتش در اصناف گیلان در خصوص رفع مشکلات سامانکده و گرمخانه شهرداری رشت  استفاده کنیم و شهرداری در حال حاضر در انجا مسئول بوده و کار الهی و خدا پسندانه ای انجام می دهد .

در ادامه مروت علی خدایاری مسئول سامانکده شهرداری رشت اظهار کرد: مجوز راه اندازی  سامانکده و گرمخانه شهرداری رشت برای دیگر شهرهای گیلان نیز اعلام شده اما متاسفانه شهرهای دیگر انجام نداده و همه فشار به روی رشت به عنوان مرکز استان می باشد.

خدایاری افزود: ۱۷ الی ۱۸ سازمان در راه اندازی و حمایت از سامانکده دخیل باید دخیل باشند ولی تنها سازمانی که در حال حاضر همچنان مشغول به فعالیت و حمایت می باشد شهرداری رشت است و سازمانهایی از جمله بهزیستی، کمیته امداد و ...نیز باید وارد عمل شوند .

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته ۳۵ نفر از افراد بهبود یافته در سامانکده شهرداری رشت  جهت گرفتن وام به کمیته امداد معرفی شدند تصریح کرد: سعی کردیم با دریافت وام برای این افراد از کمیته امداد شرایط گرفتن غرفه هایی برای انها در بازارچه میادین را فراهم و مشغول به کار شوند.

مسئول سامانکده شهرداری رشت  بیان کرد:سامانکده شهرداری رشت حدود یکصد و بیست میلیون تومان بابت غذا بدهکار می باشد  و متاسفانه در این خصوص به بحران رسیده ایم و اینها ناهنجاریهایی است که شهرداری بابت رفع ان مشغول به فعالیت است اما سازمانهای دیگر در این زمینه همکاری نمی کنند.

خدایاری افزود: رها کردن این گونه افراد آسیبهای اجتماعی بیشتری به همراه دارد و شهر تبریز به علت پرداختن صحیح به این موضوع به عنوان شهر بدون گدا معرفی شده است.

رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای رشت در ادامه جلسه گفت: عدم مدیریت یکپارچه شهری از جمله مشکلاتی است که وجود دارد و مباحث مختلف را نیز تحت شعاع قرار داده است.

شیرزاد افزود: انشاالله با جلسات متعدد بتوانیم مشکلات سامانکده و...را برطرف کنیم .

در  جلسه کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورا طرح یک روز بدون متکدی مورد تصویب قرار گرفت و همچنین قرار شد تیمی از اعضای کمیسیون و نمایندگان شهرداری رشت جهت بازدید از شهر تبریز به عنوان شهر بدون متکدی اعزام شوند.

در ادامه جلسه جلال الدین محمد شکریه خواستار پیگیری عدم همکاری سازمانهای متولی در خصوص وضعیت سامانکده رشت شد.

شیرزاد با اشاره به برگزاری نشست با سازمانهای  بهزیستی ، کمیته امداد و علوم پزشکی گیلان گفت: سعی خواهیم کرد مشکلات سامانکده شهرداری رشت از طریق برقراری تعامل با سازمانها برطرف شود.

 رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای رشت در خاتمه با محکوم نمودن اظهارات اخیر ترامپ گفت: با ترامپ شوخی نداریم و خوشبختانه چهره ترامپ روز به روز به ملتهای دیگر جهان شناسانده می شود و اظهارات اخیرش نشانه کوته فکری ترامپ می باشد.

شیرزاد در خصوص رانش زباله در سراوان گفت: به منظور بررسی وضعیت  رانش زباله در سراوان  بازدیدی از لندفیل سراوان خواهیم داشت.

در خاتمه این جلسه از تلاشهای اعضای کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای رشت و همچنین مسئول سامانکده شهرداری رشت با اهدای شاخه ای گل توسط رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای شهر تجلیل شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز