خبرگزاری کار ایران

استاندار گیلان خبر داد:

اختصاص بیش ازیک هزار میلیارد تومان جهت تکمیل راه آهن رشت قزوین در دولت یازدهم

asdasd
کد خبر : ۴۸۰۴۷۸

استاندار گیلان گفت: برای تکمیل راه آهن رشت قزوین فقط در دولت یازدهم هزار و 100 میلیارد تومان اختصاص یافت.

به گزارش ایلنا از رشت،  محمدعلی نجفی در نشستی که جمعی از استانداران ادوار گذشته گیلان و گیلانی هایی که در استانهای دیگر استاندار بودند و هیات ریسه مجمع استانداران کشور نیز حضور داشتند  ضمن خیرمقدم گفت : یکی از مزایای برگزاری این جلسه تبادل نظرات در جهت پیشرفت هرچه بیشتر گیلان در عرصه‌های مختلف باتوجه به در جریان بودن مجموعه‌ی استانداران گذشته‌ از مشکلات و توفقیات استان است.

وی با بیان اینکه عملکرد استان در دولت تدبیر و امید نشانگر کسب توفیقات نظام است افزود : یکی از مواردی که رهبر معظم انقلاب در چند سال اخیر نسبت به آن توجه و تأکید دارند موضوع اقتصاد مقاومتی و مباحث اقتصادی است که در گیلان نیز دستاوردهایی در این بخش داشتیم.

استاندار گیلان با مروری بر برخی از دستاوردهای حاصله در دولت تدبیر و امید اظهار داشت : در بدو ورود به گیلان با نرخ بیکاری 15.6 درصد مواجه بودیم که خوشبختانه براساس اعلام مرکز آمار ایران این نرخ در پایان سال 95 به 11.3 درصد تقلیل پیدا کرده است.

وی به رتبه‌ی پنجم گیلان در سال 92  در شاخص بیکاری اشاره و خاطر نشان کرد : بحمدا... امروز در جایگاه 21 از لحاظ بیکاری و در شاخص اشتغالزایی نیز جزء استانهای برتر کشور هستیم اما همچنان قانع نبوده و در تلاش هستیم تا بیکاری استان کاهش یابد.

وی به بهبود فضای کسب و کار از بهار سال 92 تا بهار سال 95 براساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس اشاره کرد و گفت : در تمام این فصول گیلان در فضای کسب و کار رتبه‌ی برتر را دارا بوده است.

نماینده عالی دولت در گیلان افزود : بهبود فضای کسب و کار بویژه در بخش خصوصی باعث شده تا شاهد رونق بخش اشتغال در استان باشیم.

وی با اشاره به اینکه استانداران در ادوار مختلف دغدغه‌هایی برای پیشرفت گیلان داشته‌اند اظهار داشت : از سال‌های گذشته در بخش های مختلف اقداماتی شروع شده بود که هرکدام در ارتقاء گیلان موثر بوده است.

استاندار گیلان تکمیل راه‌آهن، آزاد راه ورونق منطقه آزاد را طی  سال های گذشته جزء مطالبات استان عنوان کرد و گفت : بخشی از آزاد راه در دولت گذشته مورد بهره‌برداری قرار گرفت اما بیش از 13 کیلومتر که عمده‌ی آن مسیر را تونل و مناطق صعب العبور تشکیل می‌داد و مشکلات اجتماعی بسیاری داشت به عنوان گره ترافیکی باقی ماند.

وی ادامه داد : علی رغم مشکلات درآمدی دولت بخشی از باقیمانده آزاد راه در 2 قطعه‌ی 900 متری و نیز بیش از 3 کیلومتری که هزینه‌ی سنگینی را در برداشت تا قبل از عید سال 95 در دو مرحله به بهره‌برداری رسید و خوشبختانه با بهره‌برداری از این مسیر بیش از 80 درصد بار ترافیکی ورودی آزاد راه قزوین- رشت حل شده است.

نجفی با اشاره به اینکه 20 درصد باقیمانده‌ شامل 8 کیلومتر است گفت : با مصوبه‌ی دولت یازدهم بخش اول از این قطعه نیز در حال واگذاری برای اجرا است.

وی راه آهن قزوین رشت را نیز یکی از مطالبات همیشگی استانداران در سال‌های گذشته دانست و اظهار داشت : تا سال 91 ، 680 میلیارد تومان برای این پروژه هزینه شده بود که در این دولت در بخش باقیمانده که عمدتاً تونل‌ها و پل ها را شامل می‌شد بیش از یک هزار و 100 میلیارد تومان هزینه شده و اکنون پیشرفت بالای 97 درصدی زیرسازی  را شاهد هستیم.

وی به اتصال راه آهن قزوین- رشت تا انزلی و بندرکاسپین اشاره و خاطر نشان کرد : این مسیر نیز تاکنون در حدود 15 درصد پیشرفت کار را شاهد است.

استاندار گیلان اتصال راه آهن قزوین- رشت به آستارا را نیز یکی از مصوبات سفر دکتر روحانی به گیلان در سال 94 عنوان کرد و افزود : راه آهن آستارا در آذربایجان تا 8 کیلومتر به مرز ایران باقی مانده بوده که خوشبختانه با اتصال راه آهن آستارا- آستارا ابراز تمایل 500 میلیون یورویی کشور آذربایجان برای سرمایه گذاری در این بخش نیز افزایش پیدا کرد.

وی تشکیل ستاد رفع موانع تولید و تسهیل سرمایه گذاری را یکی از اقدامات گیلان برای اولین بار در سطح کشور عنوان کرد و افزود : این اقدام 1.5 سال قبل از ابلاغ قانون توسط دولت در گیلان آغاز و سپس با دستور دکتر جهانگیری با اختیارات بیشتر به کل کشور تسری پیدا کرد.

نجفی تشکیل این ستاد را یکی از اقدامات موثر در اشتغالزایی بیشتر در گیلان عنوان کرد و گفت: با اهتمام ویژه ای که در این ستاد شکل گرفت به رغم  سهم 470 میلیارد تومانی گیلان بیش از 510 میلیارد تومان جذب شد.

وی خاطر نشان کرد : این اقدام باعث شد تا بخش عمده‌ای از کارخانه‌های نیمه فعال استان مجدداً راه‌اندازی شود.

نماینده عالی دولت در گیلان با بیان اینکه در بخش  گاز رسانی به روستاها، استان گیلان بسیار موفق عمل کرد گفت : با استفاده از تبصره 2 بند ق بودجه توانستیم شاخص 63 درصدی گاز رسانی در استان گیلان در شروع به کار دولت یازدهم را به 95 درصد برسانیم.

وی به سبز اعلام کردن 8 شهرستان استان تاکنون اشاره و خاطر نشان کرد : امیدواریم در 6 ماهه اول سال 96 بتوانیم 8 شهرستان دیگر را نیز سبز اعلام کنیم.

استاندار گیلان افزود : این اقدام ویژه علی رغم وجود مناطق صعب العبور در برخی شهرستان‌های استان شکل گرفته است.

وی توسعه‌ی پرورش ماهی در قفس را به عنوان یکی از شیوه‌های نوین در سطح دنیا دانست و گفت: با بهره‌ برداری از هزار تن پرورش ماهی در قفس در گیلان در این بخش پیشرو هستیم.

وی به تلاشهای انجام شده در خصوص تکمیل بخش مسکن مهر اشاره و اظهار داشت :با عزمی که در اتمام واحدهای مسکن مهر در استان شکل گرفت  از حدود 75 هزار واحد مسکن مهر  استان بیش از 60 درصد آن در این دولت  واگذار شد .

نجفی برنج، چای، پیله ابریشم و میوه‌های سردرختی را جزء محصولات برجسته‌ی کشاورزی گیلان عنوان کرد و افزود : ظاهر گیلان این است که از آب فراوان برخوردار است اما بارش متوسط 10 ساله هزار و 295 میلی متر حاکی از آن است که کمتر از 260 میلی متر در فصول مورد نیاز مزارع برنج است.

وی با اشاره به اینکه هزار میلی متر آب گیلان در جلگهبه دریا می‌رود اظهار داشت : ذخیره سدسفیدرود در سال‌های بدو انقلاب یک میلیارد 600 میلیون مترمکعب بود که متأسفانه با سدهای بالادستی در 8 استان این ظرفیت به یک میلیارد و 50 میلیون مترمکعب کاهش پیدا کرده است.

نماینده عالی دولت در گیلان با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر با 2 سال خشکسالی مواجه بودیم گفت : علیرغم اینکه 170 هزار هکتار از اراضی شالیزاری باید از آب سد استفاده کنند اما تمام اهتمام ما بر این است تا ذخایر سد سفیدرود را برای روزهای خاص نگه داریم.

وی به تلاش های دولت‌های گذشته در شروع ساخت سدهای پلرود، شفارود، لاسک و دیورش اشاره و خاطر نشان کرد : سدپلرود پس از 20 سال از شروع ساخت در آغاز دولت یازدهم تنها 19 درصد پیشرفت داشته که با اهتمام ویژه و علیرغم مشکلات درآمدی در حال حاضر شاهد پیشرفت بالای 55 درصد هستیم.

استاندار گیلان به بهره‌مندی 144 میلیون یورو سرمای‌گذاری برای سدشفارود به عنوان تنها فاینانس در سال 92 اشاره کرد و اظهار داشت : در حال حاضر پیشرفت فیزیکی 35 درصدی را در این سد شاهد هستیم و کار با جدیت در حال انجام است تا عمده مشکلات تأمین آب غرب گیلان را برطرف نماید.

وی افزود : به منظور رفع بسیاری از مشکلات کشاورزان 11 سد لاستیکی در سطح استان در دست اجراء است.

نجفی به ثبات و افزایش قیمت برنج و کنترل واردات بی رویه برنج در دولت تدبیر و امید اشاره کرد و گفت : بحمدا... در حال حاضر با افزایش قیمت برنج هزینه کاشت، داشت و برداشت برای کشاورز اقتصادی شده است.

وی به شرایط نامطلوب محصول چای در ابتدای دولت یازدهم اشاره و خاطر نشان کرد : 32 هزار هکتار سطح زیرکشت چای که به 18 هزار هکتار رسیده بود.

وی گفت : در این دولت تمام چای تولیدی چایکاران در همان سال به فروش رسید و قیمت برگ سبز چای 100 درصد افزایش یافت.

استاندار گیلان افزود : با امیدی که چایکاران گرفتند بیش از 3 هزار و 500 هکتار باغات چای مخروبه احیاء شد.

وی به ساخت بیمارستان‌های جدید و بهره‌برداری از بیمارستان‌های مجهز نیز اشاره کرد و گفت : در این دولت چند بیمارستان به بهره‌برداری رسید که بیمارستان پارس که با سرمایه‌گذاری 120 میلیارد تومانی بخش خصوصی به بهره‌برداری رسید از بزرگترین آنها بود.

در این نشست همچنین هریک از استانداران ضمن قدردانی از اقدامات انجام شده در توسعه بخش های مختلف گیلان به ارائه تجربیات و راهکارهای خود در خصوص بهره گیری از توانمندی های استان پرداختند .

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز