خبرگزاری کار ایران

مدیرکل دفتر امور شهری استانداری آذربایجان غربی:

جلب مشارکت‌های مردمی، راهکار تامین درآمدهای پایدار شهرداری‌هاست

asdasd
کد خبر : ۴۳۵۷۳۵

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری آذربایجان غربی تاکید کرد: جلب سرمایه‌های خرد مردمی و مشارکت‌شهروندان می‌تواند تامین‌کننده منابع درآمدهای پایدار شهرداری‌ها باشد.

به گزارش ایلنا از رشت و به نقل از روابط‌عمومی شهرداری کلانشهر رشت، سیف الله مطلبی بیان کرد: بررسی‌چگونگی تامین‌درآمدهای پایدار شهرداری‌ها را یکی از مهمترین مباحث سومین نشست تخصصی مدیران‌کل دفاتر امور شهری و شوراهای استانداری‌های سراسر کشور در رشت دانست و اظهارکرد: اگرچه شهرداری‌ها به عنوان نهادهای غیردولتی باید در امور مالی خودکفا باشند اما طی سال‌های اخیر شاهد کاهش درآمدهای شهرداری ها بوده‌ایم.

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری آذربایجان غربی افزود: کاهش رونق در ساخت و سازها سبب شده که درآمد شهرداری ها به شکل قابل توجهی کاهش یابد.

وی با اشاره به اینکه دولت نیز نسبت به روند کاهشی درآمد شهرداری ها آگاهی دارد، گفت: لایحه ای که دولت به منظور ایجاد منابع درآمدی پایدار برای شهرداری ها تدوین و از سوی مجلس مصوب شد سبب امیدواری شهرداری ها در این حوزه شده است.

مطلبی‌تصریح کرد:مالیات بر ارزش افزوده و سهمی که به شهرداری ها تعلق می‌گیرد تا حدودی مشکلات شهرداری‌ها را رفع کرده است ولی با وجود این، با توجه به انتظارات مردم از شهرداری‌ها در ارتقای خدمات و همینطور افزایش سطح رفاه و آسایش در شهرها باز شهرداری ها درگیر مشکلات مالی هستند.

وی تاکید کرد: هزینه های شهرداری ها به حدی است که ضرورت یافتن راهکارهای جدید برای ایجاد منابع پایدار درآمدی شهرداری‌ها کاملا مشخص است تا شهرداری‌ها تنها منتظر دریافت عوارض شهری برای رفع هزینه های خود نباشند.

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری آذربایجان غربی سیاست‌های امروز شهرداری‌های کشور را در زمینه جلب مشارکت و سرمایه گذاری‌های خرد مردمی دانست و گفت: با اتکا به چنین سیاست‌گذاری، می توان نسبت به تامین منابع درآمدی پایدار برای شهرداری ها امیدوار بود.

مطلبی با اشاره به تجربه ای که در حوزه شهرداری های استان اذربایجان غربی در جلب مشارکت های شهروندان گفت: با استفاده از چنین رویکردی، در استان اذربایجان غربی توانسته ایم از سال ۹۲ تا ۹۵، سه هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری جلب کنیم که این رقم بیش از دو برابر بودجه سالانه شهرداری های استان است.

وی تصریح کرد: همچنین در شهر ارومیه که با جمعیتی بالغ بر ۷۷۰ هزار تومان، توانسته سرمایه اجرای پروژه رینگ کمربندی شهر ارومیه را با مشارکت مردم و سرمایه های جزء شهرداری ها در زمینه عمران شهری جلب کند. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز