خبرگزاری کار ایران

احمد علیزاده به ایلنا خبر داد:

کسب رتبه اول برد تخصصی رادیولوژی از سوی استان گیلان

asdasd
کد خبر : ۴۲۷۰۶۶

رئیس آموزش بخش رادیولوژی دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: گیلان رتبه نخست برد تخصصی رادیولوژی در سطح کشور را به خود اختصاص داد.

احمد علیزاده در گفت‌وگو با ایلنا به مناسبت روز جهانی رادیولوژی با تاکید بر نقش رادیولوژی در تشخیص بیماری‌ها افزود: تشخیص نصف درمان است و رادیولوژی از همین نصف درمان آغاز شد.

وی اظهار کرد: ویلهم کنراد رونتگن اشعه x  را کشف کرد و شروع تشخیص در علم پزشکی با این اشعه بود.

علیزاده با بیان اینکه سی‌تی اسکن امروزه در درمان و تشخیص بیماری کاربرد فراوان دارد، افزود: عکس‌برداری به‌صورت لایه‌لایه و با تزریق مواد حاجب در فرد بیمار موجب به‌دست آوردن عکس‌های رنگی می‌شود.

رییس آموزش بخش رادیولوژی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به پیشرفت‌های دیگر در حوزه رادیولوژی بیان داشت: فلوروسکوپی( دیدن زنده بافت‌ها) و سونوگرافی و اولتراسونوگرافیکه از طریق امواج مافوق صوت صورت می‌گیرد و یک روش بی‌خطر بوده که در زمینه دیدن جنین کاربرد فراوان دارد.

وی اظهار کرد: تحول بزرگ دیگر در رادیولوژی، ام آر ای یا  تشدید میدان مغناطیسی با ضرر بسیار کم است. اکنون غیر از تشخیص، در حوزه درمان از روش مداخله‌ای که نیاز به جراحی نیست استفاده می‌شود.

رییس آموزش بخش رادیولوژی دانشگاه علوم پزشکی گیلان از کاربردهای روش مداخله‌ای به  نمونه‌برداری از تومور، باز کردن رگ‌ها و مجازی صفراوی اشاره کرد.

رییس آموزش بخش رادیولوژی دانشگاه علوم پزشکی گیلان اذعان داشت: اکنون در بیمارستان پورسینا رشت برای درمان دیسک‌کمر و باز کردن کانال نخاعی از این روش استفاده می‌شود.

علیزاده افزود: رادیولوژیست های ایرانی در دو حوزه تشخیص و درمان قوی ترین عملکرد را در جهان دارند.

وی سطح رادیولوژیست‌های ایرانی را همپای اروپاییان دانست.

رییس آموزش بخش رادیولوژی دانشگاه علوم پزشکی گیلان تاکید کرد: 50 درصد کارهای رادیولوژی درمانی است.

وی با بیان کم‌بودن قدمت استفاده از روش مداخله‌ای در گیلان نسبت به شهرهای دیگر گفت:  از 50 درصد کارهای درمانی، در گیلان 20 الی 25 درصد قابل انجام است.

رییس آموزش بخش رادیولوژی دانشگاه علوم پزشکی گیلان علت درصد پایین برای انجام کارهای درمانی در گیلان را کمبود فضای مناسب دانشگاهی، تجهیزات و کمبود نیروی متخصص دانست.

علیزاده با بیان اینکه 5 پزشک در گیلان به این روش عمل می‌کنند، افزود: در ایران هنوز تفکیک عملکردی صورت نگرفته که افراد متخصص تنها به این روش به درمان بپردازند.

رییس آموزش بخش رادیولوژی دانشگاه علوم پزشکی گیلان خاطرنشان کرد: در مراکز خصوصی و دانشگاهی حدود 10 درصد در حوزه درمانی و 90 درصد در حوزه تشخیص عمل می‌کنند.

وی ادامه داد: بخش رادیولوژی در گیلان با حضور 3 الی 4 نفررزیدنت در 23 سال گذشته آغاز به کار کرد و پس از گذشت این مدت اکنون 8 الی 10 نفر رزیدنت حضور دارند اما امکانات و فضای درمانی و تعداد اعضای هیات علمی ارتقا نیافته است.

وی گفت: گیلان نیاز به ارتقا سطح آموزشی افراد متخصص دارد. در حال حاضر به حداقل 2 برابر شدن تجهیزات و نیروی متخصص نیاز داریم. اکنون 3 عدد دستگاه رادیولوژی دیجیتال و یک عدد دستگاه سی تی اسکن جدید در بیمارستان پورسینا مستقر است. برای خرید دستگاه ام آر آی نیاز به مساعدت مسئولان داریم.

رییس آموزش بخش رادیولوژی دانشگاه علوم پزشکی گیلان به نگاه ویژه دولت تدبیر و امید در حیطه سلامت و بهداشت اشاره کرد و گفت: با صرف انرژی و هزینه نتایج مطلوب‌تری خواهیم گرفت. رشد منحنی آموزش در گیلان در بخش رادیولوژی در گیلان خوب بوده است.

وی افزود: یکی از سخت‌ترین بردهای تخصصی رادیولوژی است و گیلان در سطح کشور رتبه اول را دارد.

رییس آموزش بخش رادیولوژی دانشگاه علوم پزشکی گیلان تاکید کرد: ظرفیت پذیرش در بخش آموزش باید ارتقا یابد.

علیزاده درباره برنامه‌های راهبردی در سطح ملی در حوزه رادیولوژی بیان داشت: بنده در کمیته راهبردی وزارت‌بهداشت عضو 15 نفری بودم که برنامه‌های این رشته را تدوین و در اختیار وزارتخانه نهادیم. خوشبختانه سال‌های اخیر نگاه وزارتخانه به کار تخصصی پزشکان معطوف شده است .

رییس آموزش بخش رادیولوژی دانشگاه علوم پزشکی گیلان افزود: هرچه در تخصصی‌تر شدن کارها گام برداریم سرعت عمل و تشخیص در بیماری بیشتر خواهد بود. بیشترین رادیولوژیست‌های گیلان در بخش عمومی فعال هستند وحدود 60 کیلینیک  در کل گیلان و30 کیلینیک در سطح رشت وجود دارد.

وی تاکید کرد: قوی‌ترین کادر تخصصی در رشت حضور دارد و ما می‌توانیم از این پتانسیل برای جذب توریسم سلامت بهره‌مند شویم. فعالیت مذکور می‌تواند در کاهش نرخ بیکاری و جذب سرمایه‌های خارجی موثر واقع شود.

رییس آموزش بخش رادیولوژی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در پایان به نرخ بالای سرطان در کشور اشاره کرد و گفت: در گیلان سرطان پستان بسیار شایع است و امیدواریم با آموزش‌های مداوم بتوانیم برای تشخیص سریع گام برداریم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز