خبرگزاری کار ایران

رئیس اداره محیط زیست رودسر خبر داد:

نابودی 80 درصد درختان شمشاد سرولات و جواهردشت بر اثر بیماری بلایت

asdasd
کد خبر : ۴۲۲۶۷۹

رئیس‌اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان رودسر از نابودی ۸۰ درصد درختان شمشاد در منطقه‌ حفاظت شده جنگلی سرولات و جواهردشت بر اثر بیماری بلایت خبر داد.

به گزارش ایلنا از رودسر، علی درویشی‌صبح امروز در گفت وگویی بیان داشت: بیست هزار هکتار از اراضی منطقه حفاظت شده جنگلی‌سرولات و جواهردشت در معرض نابودی بر اثر سرایت بیماری بلایت قرار داد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست رودسر با بیان اینکه جنگل‌های مذکور در معرض تهدید  و آسیب جدی  قرار گرفته اند، تصریح کرد: بیماری بلایت به تمامی درختان شمشاد سرایت کرده و حدود ۱۰ در صد از درختان نیمه جان هستند.

وی با اشاره به اینکه برگ و پوست درختان زنده این منطقه هم توسط کرم برگ خوار مورد هجوم قرار گرفته است، بیان داشت: ۸۰ درصد درختان شمشاد در منطقه حفاظت‌شده جنگلی سرولات و جواهردشت بر اثر بیماری بلایت نابود شده اند.

درویشی گفت: بیماری بلایت که مخصوص درختان شمشاد بوده و فراوانی آن تنها در این گونه از درخت مشاهده شده است، با ظهور لکه های قهوه ای روی برگ درخت آغاز شده و به تدریج به سایر قسمت های گیاه نیز سرایت کرده و در نهایت به خشک شدن گیاه می انجامد.

به گزارش ایلنا،بلایت یا آتشک از جمله بیماری‌های مخرب و خطرناکی است که سبب سوختگی، ریزش برگ‌ها و خزان یکنواخت نهال‌ها و درختان شمشاد می‌شود. در این حالت معمولاً سوختگی از قسمت تحتانی گیاه آغاز و به سمت تاج پیش می‌رود و استمرار بیماری در چند سال متوالی به خشکیدگی کامل و مرگ گیاه منجر می‌شود.

بر اساس قانون حفاظت و حمایت از منابع طبیعی و ذخایر جنگلی کشور، شمشاد جز ذخایر جنگلی و ممنوع‌القطع است.

شمشاد و شومشاد، کیش، شوشار و شیشار از جمله نام‌های محلی این گونه است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز