خبرگزاری کار ایران

استاندار گیلان:

بازدیدهای متقابل ناوگروه‌های حاشیه خزر تقویت صلح و دوستی را تقویت می‌کند

استاندار گیلان در دیدار با با فرماندهان ناو گروه اعزامی روسیه گفت: این بازدیدها اقدامی مثبت برای امنیت پایدار در دریای صلح و دوستی خزر است.

به گزارش ایلنا از رشت، محمدعلی نجفی امروز در  دیدار با فرماندهان ناو گروه  اعزامی روسیه که در دفتر کار استاندار گیلان برگزار شد بازدیدهای متقابل ناوگروه های حاشیه خزر را  موجب تحکیم روابط دوستانه این کشورها دانست و افزود: این بازدیدها  اقدامی مثبت برای  امنیت پایدار در دریای صلح و دوستی خزر است.

وی افزود: ایران و روسیه با همکاری کشورهای منطقه دریای خروشان و طوفانی خزر را به دریای صلح و دوستی و آرامش تبدیل کرده اند.

 نجفی با بیان اینکه این گونه تعاملات و گسترش  روابط دریایی موجبات توسعه پایدار روابط  متقابل بین 2 کشور ایران و روسیه می شود افزود: پس از استقلال روسیه و کشورهای حاشیه دریای خزر، روابط دوستانه خوبی بین 2 کشور ایران و روسیه برقرار گردید و هم اکنون نیز ادامه دارد.

نجفی گفت: تلاش ما بر این است تا در جهت تحکیم روابط دو کشور گام های موثر و ارزنده‌ای برداشته شود.

وی به سفرهای خود به استان‌های آستاراخان، مسکو ماخاچ قلعه اشاره کرد و افزود: تفاهم نامه‌ها و روابط دوستانه خوبی بین 2 کشور ایران و روسیه در حال رشد و توسعه است.

استاندار گیلان با اشاره به رونمایی از مجسمه عمرخیام درسفر اخیر هیئت گیلانی به استان آستراخان افزود: این مجسمه هدیه‌ای از سوی گیلان به استان آستراخان روسیه بود.

استاندار گیلان به تفاهم نامه بین دانشگاه گیلان و دانشگاه آستارا و تبادل دانشجویان 2 دانشگاه اشاره کرد و افزود: تعدادی از دانشجویان آستراخانی هم اکنون نیز در دانشگاه گیلان بوده و مردمان ما با علاقمندی پذیرای این دانشجویان هستند.

نجفی به اقدامات خوب صورت گرفته در بخش بنادر، تجاری، حمل و نقل و تسهیل روابط تجاری و صادرات بین 2 کشور ایران و روسیه اشاره کرد و افزود: این اقدامات منجر به تقویت امنیت پایدار و تقویت روابط می‌شود.

استاندار گیلان به دیدارهای مکرر بین روسای جمهور ایران و روسیه اشاره کرد و افزود: تعدد دیدارهای مقامات 2 کشور در این سطح کم سابقه بوده است.

وی داشتن اندیشه‌های مشترک در بحث‌های منطقه‌ای و بین‌المللی را گویای دوستی بیشتر 2 کشور دانست و افزود: امیدوارم در ایام حضور خود در گیلان با فرهنگ اصل ایرانی و اسلامی که گیلان از آوازه بلندی در این فرهنگ برخوردار است آشنا شوید.

استاندار گیلان همچنین با اشاره به اقدمات خوب صورت گرفته در توسعه بنادر گیلان اظهار داشت: توسعه بنادر استان در 2 بخش بنادر موجود ایجاد بندر کاسپین با ظرفیت 20 میلیون تن در حال انجام است.

وی افزود: باتوجه به توسعه روابط تجاری 2 کشور باید میزان حجم صادرات و واردات در سطح بالاتری شکل گیرد و در این راستا نیازمند توسعه بنادر هستم که اکنون در گیلان در حال انجام است.

نجفی همچنین به اجرای راه آهن سراسری جنوب به شمال مسیر نوستراک و تکمیل این  قطعه در  گیلان اشاره کرد و آن را اقدامی مثبت در افزایش تبادلات تجاری دانست.

فرمانده ناوگروه روسیه نیز با قدردانی از میزبانی گیلان هدف از این حضور را تحکیم دوستی بین 2 استان گیلان و آستراخان عنوان کرد و افزود: این گونه روابط موجب برقراری ارتباط موثرتر خواهد شد.

ناخدا یکم سرگیی الکساندروویچ بابسکف در خصوص هدف ناوگروه روسی برای دیدار از ایران تصریح کرد: ناوگروه ما متشکل از سه ناو برای دیدار دوستانه ،تبادل تجربه و آشنایی با ملوانان ایرانی به بندرانزلی آمده است.

وی خاطرنشان کرد: در تلاش هستیم در این دیدار سطح دوستی را ارتقا دهیم و توانمندی‌های خود را معرفی کنیم.

ناخدا یکم بابسکف افزود: قبل از آمدن به ایران در آذربایجان حضور داشتیم و پس از ایران به قزاقستان می‌رویم.

وی گفت: در حضور خود در بندرانزلی شاهد بندری پیشرفته و ساخت و ساز ها بودیم که نشان از توسعه این بندر است.

در پایان این دیدار استاندار گیلان تابلو فرشی از ناوشکن دماوند را به ناوگروه اعزامی روسیه اهداء کرد.

ناوگروه دوستی روسیه متشکل از دو رزم‌ناو از یگان دریایی خزر روسیه در چارچوب ماموریت دوستانه امروز سه شنبه وارد بندرگاه انزلی شد.

این ناوگروه شامل ناو موشک انداز تاتارستان، ناوچه موشکی گرادسویاژسک وابسته به حوزه نظامی فدرال جنوب روسیه به فرماندهی ناخدا یکم بابسکوف است.

هدف از سفر این ناوگروه به سواحل ایران تحکیم همکاری‌های بین المللی بین کشورهای حاشیه دریای خزر اعلام شده است.

این چهارمین سفر ناوگروه روسیه به ایران است ، پیش از این نیز ناوگرو ه‌های روسی در سال‌های 1386، 1393 و 1394 به بندرانزلی آمده بودند.

ناوگروه ایرانی نیز از صبح یکشنبه 25 مهر از منطقه چهارم نیروی دریایی با پیام صلح و دوستی عازم بندر باکو کشور جمهوری آذربایجان شده است.

کد خبر : ۴۲۰۳۳۹