خبرگزاری کار ایران

رئیس مجمع نمایندگان گیلان:

۴۰ درصد از مطالبات چایکاران باقی مانده است

نماینده مردم لنگرود درمجلس گفت: ۴۰ درصد از مطالبات چایکاران باقی مانده است.

به گزارش ایلنا از لنگرود،  مهرداد لاهوتی، درباره وضعیت مطالبات چایکاران، بیان کرد: چای متاسفانه با حداقل قیمت از کشاورز خریداری می‌شود که این امر نمی‌تواند برای وضعیت اقتصادی چایکاران  مناسب باشد بنابراین باید نرخی برای خرید چای ایرانی تعیین شود تا در این راستا کشاورز از منظر اقتصادی متضرر نشود.

لاهوتی تصریح کرد: متاسفانه چایکاران مجبورند با نرخ پایین محصول را به دولت بفروشند لذا اگرمجبور نبودند بطورحتم محصول چای را که با زحمت فراوان تولید می‌کنند را با چنین نرخی به دولت بفروش نمی‌رساندند.

وی با بیان اینکه دولت زمانی که با خرید تضمینی محصول را از کشاورز خریداری  می‌کند، سزاوار نیست پول کشاورز در زمان مقرر پرداخت نشود، افزود: نزدیک به 35 الی 40 درصد از مطالبات چایکاران را دولت پرداخت  نکرده  است.

نماینده لنگرود در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: شاهد تغییر کاربری برخی از اراضی چای در کشور  هستیم، این امر بطور حتم صنعت کشاورزی را به سمت نابودی می‌کشاند و این درحالی است که با این اوصاف کشاورزان ما شاهد واردات چای نیز هستند.

لاهوتی اظهار کرد: توجه به اقتصاد روستا عاملی است که می‌تواند از مهاجرت روستاییان به شهرهاجلوگیری کند لذا باید فرصت‌های اشتغال روستایی به نحو کارشناسانه‌ای ایجاد شود.

نماینده مردم در مجلس دهم خاطرنشان کرد: زمانی که فصل برداشت محصول تمام می‌شود اما چایکاران طلب خود را دریافت نکرده‌اند بدیهی است که تولید چای برای کشاورز مقرون به صرفه نخواهد بود.

کد خبر : ۴۲۰۲۹۴