خبرگزاری کار ایران

ثابت‌قدم مطرح کرد:

ایجاد رابطه‌ بین فرهنگ فردی کتابخوانی با منافع عمومی/ دنبال ارتقای ذهنیت‌ها باشیم

asdasd
کد خبر : ۴۱۷۱۷۲

شهردار رشت گفت: ناشران و تولیدکنندگان دنبال فرهنگ عمومی هستند و افراد با کتابخوانی دنبال ارتقای فردی هستند.

به گزارش ایلنا از رشت، شهردار رشت در بازدید دوازدهمین نمایشگاه کتاب گیلان  بر لزوم ایجاد رابطه‌ای بین فرهنگ فردی کتابخوانی با منافع عمومی تاکید کرد و گفت: در بحث کتابخوانی ارتقای ذهنیت ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی افزود: ناشران و تولیدکنندگان دنبال فرهنگ عمومی هستند و افراد با کتابخوانی دنبال ارتقای فردی هستند. اگر رابطه‌ای بین این ارتقای فردی و ذهنی با منافع عمومی برقرار شود به سرمایه اجتماعی دست پیدا می‌کنیم.

سید محمدعلی ثابت‌قدم با اشاره به اینکه در نمایشگاه‌ها بیشتر شاهد عرضه و فروش کتب دانشگاهی هستیم، گفت: باید دنبال درک مطالب باشیم. خواندن با مطالعه تفاوت دارد و مطالعه یک مرحله بالاتر از خواندن است. گاهی همان کتاب‌های دانشگاهی در موضوعات خارج از دانشگاه برای خوانندگان کتاب‌های دانشگاهی درک شده نیست.

وی در ادامه به نکاتی اشاره کرد و گفت: فضاهای مرتبط با کتاب باید از کمیت محوری خارج شوند. این نمایشگاه‌ها کلاس کنکور نیست و باید فرهنگ مطالعه ترویج یابد. کتب باید جامعیت داشته باشند و جامعه با مقوله های مختلف آشنا شود.  

ثابت‌قدم در بخش دیگری از سخنان خود گفت: آزادی همراه با آگاهی است و آزادی بدون آگاهی پایدار نخواهد بود.

شهردار رشت با اعلام اینکه با شعار نمی‌توان اقدامات پایدار ارائه کرد، گفت: باید اتفاقاتی در حوزه مالی کتب و نمایشگاه‌ها رخ دهد تا اقدامی پایدار صورت بگیرد. به کارگیری بانک‌شهر به عنوان سهامدار در حوزه نشر می‌تواند اقدام موثری باشد. البته این‌گونه تصمیمات مدیریتی باید در شورا اتخاذ شود.

مظفر نیکومنش نودهی با بیان اینکه گیلان را با فرهنگش می‌شناسند، گفت: فرهنگ، یکی از افتخارات گیلان است.

نایب رییس شورای اسلامی شهر رشت افزود: فرهنگ کتابخوانی باید از مدارس شروع شود. ورق زدن کتاب‌ها با گسترش فضای مجازی به شدت کم شده است.

نیکومنش با اعلام اینکه تالار مطالعات سازمان اسناد و کتابخانه ملی در گیلان راه‌اندازی می‌شود، تصریح کرد: اعضای شورا و شهردار رشت با پیگیری‌های خود کار ماندگاری را به جا خواهند گذاشت.

وی این تالار را امتیازی برای گیلان دانست و افزود: بعد از تهران و فارس، گیلان سومین استان از لحاظ داشتن چنین تالاری است که می تواند علاوه بر گیلان، شش استان مجاور را نیز پوشش دهد. امروزه شش هزار دانشجوی مقطع ارشد و دکترای گیلان برای مطالعه به کتابخانه تهران مراجعه می کنند.

مظفر نیکومنش نودهی در بخش پایانی سخنان خود گفت: نمایشگاه کتاب گیلان در شان کتاب و گیلان نیست و باید با حمایت شورا و شهرداری نمایشگاهی دائمی در شان گیلان افتتاح کنیم.

سید رضا موسوی روزان نیز ضمن تشکر از دست اندرکاران برگزاری نمایشگاه کتاب گیلان گفت: باید فضایی مناسب برای نمایشگاه های بین المللی گیلان داشته باشیم.

رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر رشت با بیان اینکه باید تفکرات جوانانمان را با مباحث جدید رشد دهیم افزود: در کتاب و کتابخوانی به جنبش و نهضت نیاز داریم.

وی در ادامه گفت: در همه کارها تا حرکتی عمومی را آغاز نکنیم به نتیجه مطلوب نمی رسیم.

فاطمه شیرزاد با اشاره به آسیب های موازی کاری در حوزه فرهنگ گفت: موازی کاری در فرهنگ همه چیز را تحت الشعاع قرار می دهد.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر رشت افزود: شهرداری در یکی دو سال اخیر نشان داده است حامی فرهنگ و متولیان فرهنگی است. 

  وی با اشاره به اقدامات خوب مجموعه مدیریت شهری گفت: متولیان و مدیریت شهری در موضوع نمایشگاه دائمی هم برای مردم به طور جدی ورود کنند تا نمایشگاهی در شان گیلان داشته باشیم.

فاطمه شیرزاد با اعلام اینکه قرار بود پروژه کتابخانه مرکزی رشت در سال ۹۵ به بهره برداری برسد افزود: متاسفانه این پروژه با آهنگ کندی پیش می رود و بعید است این وعده محقق شود.

وی در بخش پایانی سخنان خود بر لزوم وجود زنگ کتاب و مطالعه در مدارس تاکید کرد و گفت: بحث تقویت کتابخوانی در مدارس جدی گرفته شود.

فاطمه قدیمی حرفه ضمن اشاره به برندسازی و اولین های شهر رشت گفت: باید از افرادی که توانایی تولید محتوا دارند پیشنهادات را دریافت کنیم تا رشت از لحاظ تولید محتوا به ناشر اول تبدیل شود.

مدیر واحد ارتباطات و امور بین الملل شهرداری رشت با بیان اینکه قرار نیست برای برندسازی رشت، مجموعه شهرداری به تنهایی در همه حوزه ها ورود کند تصریح کرد: نباید موازی کاری در زمینه های فرهنگی صورت بگیرد بلکه باید از تجربیات نهاد ها و افرادی که توانایی هایی در این حوزه دارند کمک گرفته شود.

مرتضی عاطفی با اشاره به خریدهای حمایتی کتاب از سوی نهادهای مختلف گفت: اگر چرخه این خریدهای حمایتی منجر به عرضه شود اقدام مناسبی است؛ به شرط آن که موجب دپو شدن کتاب در جایی دیگر نشود.

مدیر شهرداری منطقه دو رشت در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: هیچ جنایتکاری در اثر خواندن کتاب جنایتکار نشده است.

وی در پایان گفت: همان‌طور که به کتب توجه می‌کنیم باید برای خالق آثار نیز احترام قائل شویم. برای رونق نشر، نویسنده و خالق آثار باید حداقل هایی را در اختیار داشته باشند.

در ادامه شهردار رشت، هیئت همراه و اعضای شورای اسلامی شهر رشت از غرفه بانک‌شهر که حامی مالی این نمایشگاه است بازدید کردند.

سعید نوری سرپرست منطقه ۷ بانک شهر گفت: منطقه ۷ سرپرستی بانک‌شهر شامل استان‌های قزوین، همدان، گیلان، زنجان، کرمانشاه، کردستان و ایلام و به مرکزیت قزوین است.

وی افزود: از رسالت‌های اصلی بانک‌شهر این است که منابع مورد نیاز پروژه‌هایی که شهرداری‌ها معرفی می‌کنند را تامین کند و در اختیار آنها قرار دهد و بانک‌شهر در سرپرستی منطقه هفت نیز این وظیفه را دنبال می‌کند.

نوری با اشاره به خرید اتوبوس توسط شهرداری رشت گفت: فاز اول پروژه مربوطه انجام شده و فازهای بعدی در حال انجام است. بانک‌شهر آمادگی دارد در پروژه‌های دیگری که شهرداری رشت معرفی می‌کند ورود کند.

سرپرست منطقه هفت بانک‌شهر افزود: بعضی شهرداری‌ها مدت زمان بیشتری با بانک‌شهر همکاری داشته‌اند و طبیعتا پروژه‌های بیشتری را با همکاری هم انجام داده‌اند.

وی در پایان از مذاکرات با شهرداری و شوراهای سایر شهرهای گیلان ازجمله رضوان‌شهر و تالش خبر داد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز