خبرگزاری کار ایران

نشست منطقه‌ای کارگروه‌های اجرایی مدیریت جامع کیفیت منابع آب ایران در گیلان

نشست منطقه‌ای کارگروه‌های اجرایی مدیریت جامع کیفیت منابع آب ایران در گیلان برگزار شد.

به گزارش ایلنا از رشت، مجید نیکخوی سرپرست شرکت سهامی آب منطقه‌ای گیلان ضمن تسلیت فرا رسیدن ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان آقا عبدالله الحسین و با اشاره به نشست منطقه‌ای کارگروه‌های اجرایی مدیریت جامع کیفیت منابع آب بیان کرد: بارش‌های جوی در کشور در سال محدود می‌شود ما باید دقت را در بهره‌برداری بهینه از منابع آب موجود بهتر کنیم باید هدفمندتر و برنامه محورتر مدیریت‌های منابع آبی را ادامه بدهیم و از وضعیت موجود بهترین استفاده را داشته باشیم. در گیلان مناطقی داریم مثل لوشان و دیلمان که حالت خشک و کوهستانی دارد و همچنین مناطقی داریم مثل قلعه رودخان که در واقع بیشترین بارندگی‌ها را در منطقه دارد.

وی در ادامه ضمن تاکید بر استفاده از ظرفیت‌های گرد شگری برای توسعه اقتصادی استان تصریح کرد: در حال حاضر مناطقی از استان گیلان وجود دارد که به عنوان یک پتانسیل گردشگری شناخته می‌شوند مثل دیلمان ولی در آنجا ما مشکل آبرسانی را داریم که هنوز هم در فصل تابستان با تانکر آبرسانی می‌کنند به همین دلیل برای رفع این چالش در آن منطقه سد دیلمان طراحی و مطالعه شد که با درست شدن این سد مشکلات مردم این منطقه در زمینه آبرسانی حل خواهد شد.

 نیکخوی در زمینه حفاظت از آبهای سطحی خاطرنشان کرد: بیش از 6 میلیارد متر مکعب آب وارد دریا می‌شود و نزولات جوی ما حدود 15 میلیارد متر مکعب است که 8 میلیارد آن از دست ما خارج می‌شود که مابقی را می‌توانیم مدیریت کنیم.

میبدی مدیرکل دفتر نظام‌های بهره‌برداری و حفاظت آب و آبفا بیان داشت: نظام نامه مدیریت جامع کیفیت منابع آب وزارت نیرو در سال 1391 توسط معاون محترم آب و آبفا به شرکت‌های مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران و مهندسی آب و فاظلاب کشور و شرکت‌های زیر مجموعه آنها برای اجرا ابلاغ شد بطورکلی هدف از انجام این پروژه بررسی تطبیق نظام‌های مدیریت کیفی منابع آب در کشورهای مختلف جهان و بومی سازی و مطابقت آن با 10 تا از کشورهای مهم جهان که مشاور در حال انجام دادن آن است.

در ادامه هریک از کارگروه‌های استانی(آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، زنجان،اردبیل، کردستان و گیلان) به ارائه گزارش، سخنرانی، پرسش و پاسخ پرداختند.

در پایان هم شرکت کنندگان از سد مخزنی آیت الله بهجت (شهر بیجار) استان گیلان بازدید به عمل آوردند.

کد خبر : ۴۱۶۹۳۱