خبرگزاری کار ایران

استاندار گیلان عنوان کرد:

افزایش صد درصدی قیمت چای در سه سال گذشته

استاندار گیلان گفت: در سه سال گذشته قیمت چای 100 درصد افزایش پیدا کرده است.

به گزارش ایلنا از رشت، محمدعلی نجفی عصر امروز در همایش تجلیل از تعاونی‌های برتر استانی  با بیان اینکه در یک ماه اخیر بخش اعظمی از مشکلات بیش از 145 واحد صنعتی رفع شده است گفت : سهم گیلان در پرداخت تسهیلات 475 میلیارد تومان است که بیش از 100 میلیارد تومان تاکنون پرداخت شده و در بهره‌مندی از تسهیلات در رتبه 2 تا 5 کشوری قرار داریم.

وی با بیان اینکه علیرغم باور دینی و تأکید قانون اساسی درباره تعاونی مشکلات فراوانی در این بخش وجود دارد، خاطرنشان کرد : یکی از مسائل مهم در هدایت اقتصاد کشور به سمت بخش خصوصی، گسترش تعاونی‌ها بوده که توسط دولت‌های مختلف تلاش هایی صورت گرفته است.

نماینده عالی دولت در گیلان کیفیت تعاونی‌ها را از نگرانی‌ها و مشکلات این بخش دانست و افزود: اگر چه از نظر کمییت تعداد تعاونی‌ها در استان بسیار بالاست اما بسیاری از آنان با مشکل مواجه هستند.

وی با اشاره به اینکه علیرغم کارهای موثر شکل گرفته در مسکن مهر متأسفانه در برخی از تعاونی ها اختلاف جدی مشاهده می‌شود گفت: عدم آموزش در هیئت مدیره تعاونی‌ها و نیز ترجیح دادن منافع خاص به منافع تعاونی‌ها توسط تصمیم‌گیران از دلایل وجود اختلاف است.

وی خاطر نشان کرد : اختلافات شرکاء مسائل درون خانواده‌ای، تصمیم‌های نابجای هیئت مدیره و وجود پرونده‌های حقوقی از عمده‌ی نگرانی‌های شرکت‌های تعاونی است . این مشکلات با آموزش، همگرایی و درک متقابل حل شدنی است.

استاندار گیلان یکی از راه‌های کاهش نرخ بیکاری در کشور را توسعه‌ بخش تعاونی‌ها دانست و افزود: وظیفه‌ خود می‌دانم هر جا تعاونی‌ها حضور داشته باشند با علاقه‌مندی از آنان حمایت کنم.

وی با بیان اینکه بخش‌خصوصی در حوزه‌ صنعت موفق عمل کرده، گفت: متأسفانه با افزایش ناگهانی قیمت ارز و تقلیل ارزش پول ملی به یک‌چهارم در سال‌های 91 و 92 ضربات فراوانی به بخش صنعت و تولید کنندگان وارد آمد.

استاندار گیلان به اهمیت کنار هم بودن برای انجام کارها و مشورت از دیدگاه قرآن کریم اشاره کرد و افزود: نظام و اندیشه‌ مکتب اسلام براساس با هم بودن و همکاری مشترک برای حل معضلات جامعه شکل گرفته است.

 نجفی به تشکیل جلسات رفع موانع تولید برای حل مشکلات تولید کنندگان اشاره و اظهار داشت: قبل از ابلاغ دولت در این‌خصوص 26 درصد مشکلات بخش صنعت استان در این جلسات مرتفع گردیده بود. در سال اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل با تأکید دولت برای رفع موانع تولید و اهتمام بانک‌ها این اقدام با جدیت در حال شکل گیری است.

وی با بیان اینکه گیلان علیرغم دارا بودن مزیت‌های گردشگری، صنعتی و بندری یک استان کشاورزی است گفت: در سه سال دولت تدبیر و امید نگذاشتیم مشکلی برای برنج‌کار ایجاد شود اگر چه در 2 سال با مشکل خشکسالی مواجه بودیم.

 نجفی با اشاره به اینکه ممکن است قیمت برنج کشاورز را راضی نکند، افزود: باید در این مسیر قیمت جهانی را در نظر بگیریم و بر این مسئله توجه داشته باشیم که نمی‌توان 2 تا 3 برابر قیمت جهانی برنج فروش رود.

نماینده‌عالی دولت در گیلان میزان دپوی برنج وارداتی در سال 91 را یک میلیون و 950 هزار تن عنوان کرد و گفت: گاهی ممکن است تعیین تعرفه‌ 40 درصدی برای واردات برنج هم مشکل را حل نکند و واردات به هر نحوی انجام بگیرد.

وی به توفیقات حاصله در بخش چای اشاره و خاطرنشان کرد: در سه سال گذشته قیمت چای 100 درصد افزایش پیدا کرده است.کمترین میزان افزایش قیمت خرید برگ سبز چای مربوط به امسال بوده که طبق تصمیم شورای اقتصاد براساس میزان تورم تعیین گردید.

استاندار گیلان مهار تورم را یکی از موفقیت‌های دولت یازدهم دانست و افزود: همه‌ مسئولان برای رسیدن به رونق، شکوفایی و پویایی تولید در تلاش هستند.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته با توجه به استقبال کشاورزان، بین 3 تا 3 هزار و 500 هکتار افزایش سطح زیرکشت چای را شاهد بودیم، گفت: میزان افزایش تولید در سال گذشته نسبت به سال قبل‌تر 21 درصد بوده که این رقم امسال به 60 درصد رسیده است.

وی با بیان اینکه در سال‌های گذشته کشاورزان همیشه کنار کاشت برنج و چای تولیدهای کمکی برای هم‌افزایی اقتصاد خانواده وجود داشت، افزود: در بخش تولید ابریشم این میزان به یک دوازدهم تقلیل پیدا کرده که باید اندیشه‌ شکل گرفته در بخش چای به این حوزه نیز تسری پیدا کند.

استاندار گیلان صنعت فرش گیلان را ظرفیت بسیار خوبی برای ایجاد اشتغال خانواده‌ها عنوان کرد و گفت: نباید نگرش‌ها در ایجاد اشتغال فقط به سمت توسعه‌ کارخانه‌ها باشد.

وی رتبه اشتغال بانوان در گیلان را بین مقام اول تا سوم کشور بیان کرد و افزود: بانوان گیلانی باهنر، اندیشه، همت و علاقه خود در عرصه‌های مختلف حضور موثر دارند.

 نجفی خاطرنشان کرد: ایجاد بازارچه فرش دستی گیلان امکاناتی را برای بازاریابی، فرش‌بافان فراهم کرده است.

وی گفت: با استفاده از ظرفیت پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان باید ضمن ایجاد اشتغال در فضای کسب و کار رونق ایجاد کنیم.

کد خبر : ۴۰۹۲۲۴