خبرگزاری کار ایران

به همت شهرداری رشت برگزار شد؛

جشن پاکسازی سنبل آبی از تالاب عینک رشت

جشن پاکسازی سنبل آبی از تالاب عینک رشت با حضور انجمن‌های مردم نهاد حفاظت از محیط‌زیست و جمعی از مردم و مسئولان در مجاورت این تالاب برگزار شد.

به گزارش ایلنا از رشت، شب گذشته جشن پاکسازی سنبل آبی از تالاب عینک رشت با حضور انجمن‌های مردم نهاد حفاظت از محیط‌زیست و جمعی از مردم و مسئولان در مجاورت این تالاب برگزار شد.

در این مراسم  شهردار رشت گفت: شور و شعور دو مقوله‌ای هستند که می‌توان به واسطه آنها بسیاری از مسائل را از بین برد. 

سید‌ محمدعلی ثابت‌قدم  تصریح کرد: شهر ما غمگین نیست و شهروند ما غریب نیست. اگر می‌خواهیم هیچ وقت شهری غمگین و شهروندی غریب نداشته باشیم باید از دو عنصر شور و شعور استفاده کنیم.

وی خاطرنشان کرد: شور زمانی است که جایی جمع می‌شویم در واقع تبدیل به سرمایه اجتماعی می‌شویم. از من بودن به ما بودن می‌رسیم و می‌توانیم بحران‌ها را پشت سر بگذاریم.

ثابت‌قدم با تاکید بر لزوم بهره‌گیری همزمان از شور و شعور گفت: نباید صبر کنیم تا بحران به وجود بیاید. شور اگر با شعور همراه شود می‌تواند از بسیاری بحران‌ها پیشگیری کند و زمانی که کمتر با بحران‌ها مواجه شویم می‌توانیم دارای کیفیت شویم.

شهردار رشت افزود: امیدوارم صرفا در بحران‌ها همسو نشویم. سرمایه‌های اجتماعی، ما را برای موضوعاتی که نو و کیفیت‌گراست و مدنیت را ارتقا می‌دهد و هویت را بیش از پیش احیا می‌کند به کار رود و ما را به سمت بازخوانی مجدد از تاریخچه‌ای که وجود دارد و ممکن است فراموش شود و ممکن است آیندگان به عنوان پایداری توسعه از آن یاد کنند به پیش ببرد.

وی مردم را رکن اصلی پیشبرد مشارکت شهری دانست و تصریح کرد: سمن‌ها در دل ما جا دارند و این شعار نیست.

ثابت‌قدم همچنین وعده داد: به زودی مکان استقرار سمن‌های زیست‌محیطی را در همین مکان، در حاشیه تالاب عینک، مستقر خواهیم کرد و دفتر آنها در این مجموعه راه‌اندازی خواهد شد.

وی هدف از هم‌جواری سمن‌ها را رصد بیشتر مطالبات مردم عنوان کرد و گفت: به دنبال آن هستیم این رصد را به مطالبه عینی تبدیل کنیم تا به شکل یک ذهنیت باقی نماند و آیندگان حسرت آن را نخورند.  

شهردار رشت افزود: باید ذهنیت به عینیت و عینیت به واقعیت تبدیل شود و آنچه از دل بلند می‌شود در کف خیابان دیده شود و عموم مردم از آن بهره‌مند شوند.

علی مقصودی گفت: پیدا کردن کلماتی که شایسته این زحمات طاقت‌فرسا باشد سخت است. صورت‌های سوخته و دست‌های تاول زده را همچنان می‌بینم. 

مدیر شهرداری منطقه چهار رشت گفت: ما کار تمرین نشده‌ای را انجام دادیم که سابقه چندانی در کشور نداشت. همه حوزه‌ها و نهادهای مربوطه هرچه داشتند در اختیار گذاشتند. این کار یک تجربه بود؛ یک تمرین برای روز مبادا تا یادمان نرود هرکاری را که بخواهیم و اراده کنیم می‌توانیم انجام دهیم. 

وی با بیان اینکه جنگ جهانی بعدی جنگ آب است و منابع آبی نعمت بزرگی است تصریح کرد: ما در ظاهر سنبل آبی جمع کردیم اما اگر بی‌توجهی می‌شد غیرقابل جبران بود و نقش سمن‌ها در این مورد غیرقابل انکار است. سمن‌ها با همه مخاطراتی که می‌شناختند پای کار آمدند و سلامت جسمی خود را در طبق اخلاص گذاشتند و واقعا جای تقدیر دارد.

مقصودی حجم بالای مشارکت مردمی را فرصت مناسبی برای رشت دانست و گفت: از همه مسئولان و دستگاه‌هایی که کمک کردند تا از ظرفیت سمن‌ها در جهت مناسبی استفاد شود تقدیر و تشکر ویژه دارم.

پیمان بازدیدی مدیر عامل موسسه محیط زیستی سرزمین ایده‌آل ما  در این مراسم گفت: سپاس از همه کسانی که بی‌ادعا زحمت کشیدند. نمی‌توانم از این همه ایثار و بزرگی صحبت کنم. این یک حماسه بود.

وی گفت: یک بار گفتم تنهاییم؛ دیگر تنها نیستیم. همه برای حرکت به سمت توسعه کنار هم هستیم. 

بازدیدی افزود: ما عاشق طبیعت هستیم و با طبیعت زندگی می‌کنیم. ما نعمت‌های خدادادی زیادی داشتیم اما عده‌ای فراموش کردیم و خاکستری شدیم. می‌خواهیم به این افراد رنگ طبیعت ببخشیم. دنبال یک هدف هستیم آن هم شهری زیبا با طبیعتی مهربان است. 

مدیر عامل موسسه محیط زیستی سرزمین ایده‌آل ما در بخش پایانی سخنان خود تصریح کرد: مطالبه مردم شهر رشت این است که این تالاب تغییر کند و باید یک صدا شویم تا تالاب عینک یک نمونه گردشگری در کشور شود. برای رودخانه‌های زرجوب و گوهررود هم باید یک صدا شویم. هرجا مشکلی هست باید در کنار هم حل کنیم.

نسیم طواف‌زاده مدیرعامل موسسه محیط زیستی سبزکاران بالان با اشاره به اتحاد گروه‌های مردم نهاد و مسئولان گفت: راه دراز است و کارهای زیادی دست شما را می‌بوسد اما مطمئنم می‌توانیم مسیری را طی کنیم که به تغییرات زیادی بی‌انجامد.

قربانعلی محمدپور مدیر کل محیط زیست گیلان نیز در جشن مذکور کار تیمی محیط زیستی انجام شده در تالاب عینک را در کشور بی‌سابقه دانست و گفت: این همه نیروی لشکری و کشوری برای یک معضل زیست محیطی در کنار هم هم‌افزایی کردند و این نشان می‌دهد تمرین خوبی برای حل مشکلات و توسعه پایدار استان داشته‌ایم.

وی همچنین درباره کاهش جنگل‌های هیرکانی ابراز نگرانی کرد.

مجید نیکخوی  سرپرست آب منطقه‌ای گیلان گفت: شهردار رشت می‌خواهد ضمن حفظ سنت‌ها شهر رشت را به روز کند و دگرگون سازد. این کار تحمل می‌خواهد؛ دست‌انداز در این مسیر زیاد است. همه باید به شهردار کمک کنیم.

وی همچنین با اشاره به اولین سد لاستیکی گیلان بر ضرورت استفاده از علم روز تاکید کرد.

نیکخوی آب مصرفی در شهر رشت را از بهترین آب‌ها دانست و گفت: این حاصل تلاش‌های فراوان است. 

 سرپرست آب منطقه‌ای گیلان درباره تالاب عینک گفت: قول داده‌ایم موضوع تالاب عینک را در سریع‌ترین زمان جمع‌بندی کنیم. هیچ بندی در تفاهم‌نامه با شهرداری مورد اختلاف نیست.

وی درباره مهم‌ترین پروژه‌های آب منطقه‌ای به مطالعات خودپالایی زرجوب و گوهررود، ساماندهی رودخانه‌ها و در نتیجه جلوگیری از سیلاب در برخی نقاط و همچنین پروژه نصب اشغالگیر ساخت شرکتی دانش بنیان در رشت  با بهره‌گیری از جوانان این شهر اشاره کرد.

کد خبر : ۴۰۵۷۲۴