خبرگزاری کار ایران

طیفوری عنوان کرد:

آمادگی کامل سازمان برنامه و بودجه گیلان برای برگزاری سرشماری سال ۹۵

معاون آمار و اطلاعات سازمان برنامه و بودجه استان گیلان از آمادگی کامل این سازمان برای اجرای سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵ در گیلان خبر داد.

به گزارش ایلنا از سیاهکل، وحید طیفوری معاونت آمار و اطلاعات سازمان برنامه و بودجه استان گیلان در جلسه شورای اداری شهرستان سیاهکل با اشاره به اینکه یکی از بزرگترین فعالیت‌های ملی کشور تحت عنوان سرشماری نفوس و مسکن در سال ۹۵ اجرا خواهد شد اضافه کرد: این سرشماری هشتمین سرشماری کشور است که با روش های نوین و علمی اجرا خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: کاربرد آمار و اطلاعات در برنامه‌ریزی، تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری نقش بسیار اساسی دارد و وجود آن ضروری است.

معاون آمار و اطلاعات سازمان برنامه و بودجه استان گیلان افزود: مطالعات اولیه سرشماری سال ۹۵، از ۴سال گذشته آغاز شد و مقایسه و روش‌های مختلف سرشماری در کشورهای مختلف که دارای سبک هستند انجام شده و این سرشماری با بررسی و مقایسه در این حوزه صورت خواهد گرفت.

طیفوری افزود: برای بررسی روش‌ها و فرآیند سرشماری در سال گذشته یک نقطه در استان گیلان به صورت آزمایشی سرشماری شد تا مطالعات و روش‌هایی که مدنظر بوده انجام شود، که اکنون آمادگی لازم وجود دارد و تا حدود ۲ماه دیگر سرشماری به صورت حضوری انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه در اجرای سرشماری اهداف خاصی دنبال می‌شود اضافه کرد: یکی از اهداف اصلی تهیه چارچوپ‌های کامل برای اجرای طرح‌های آماری میان سرشماری‌هاست و هدف دیگر کسب اطلاعات کامل در خصوص جمعیت و مسکن که در اختیار برنامه‌ریزان قرار می‌گیرد.

معاون آمار و اطلاعات سازمان برنامه و بودجه استان گیلان با اشاره به اینکه دو روش جدید در سرشماری در نظر گرفته شده است اظهار داشت: روش اول الصاق کدپستی به نقشه‌های آماری است که اطلاعات خانوارها، اطلاعات مربوط به مسکن‌ها و اطلاعات به صورت مکان محور تولید می‌شود که در گذشته این روش امکان‌پذیر نبود، در روش دوم سرشماری به صورت اینترنتی است که کشورهای محدودی از این روش استفاده می‌کنند و با توجه به نفوذ اینترنت در کشور انتظار می‌رود ضریب سرشماری اینترنتی نیز افزایش یابد.

طیفوری بیان داشت: زمان بندی طرح سرشماری در ۲مرحله انجام می‌شود که مرحله اول از ۳مهر تا ۲۴ مهر به صورت اینترنتی سرشماری انجام خواهد شد و از مهر ۲۵مهر تا ۲۵ آبان عملیات میدانی سرشماری آغاز خواهد شد و مامورین سرشماری به تمام نقاط رفته و اطلاعات را اخذ می‌کنند.

وی در خصوص تکمیل پرسشنامه گفت: حدود ۴۰ پرسش از مردم انجام خواهد شد که پرسش‌هایی از جمله: اعضای خانواده، سن، جنس، میزان تحصیلات، وضعیت اشتغال، وضعیت مهاجرت طی ۵ سال گذشته، نوع واحد مسکونی در اختیار و قدمت واحد مسکونی و مواردی از این قبیل ارائه خواهد شد.

معاون آمار و اطلاعات سازمان برنامه و بودجه استان  تأکید کرد:  مردم اطلاعات را به درستی در اختیار ماموران سرشماری قرار دهند تا از آنها استفاده شود و قطعاً ارائه اطلاعات نادرست که در برنامه‌ریزی‌هایی بلند مدت 5 و یا احتمالاً ۱۰ سال آینده انجام می‌شود اخلال ایجاد خواهد کرد.

کد خبر : ۴۰۲۸۱۷