خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل آب منطقه‌ای گیلان خبر داد:

آغاز عملیات اجرایی سد لاستیکی ماسال/ مطالعه اجرای 11 سد لاستیکی در گیلان

asdasd
کد خبر : ۳۹۱۳۲۷

مجید نیکخوی از ساخت 4 هزار سد لاستیکی در مناطق مختلف دنیا خبر داد و بیان کرد: تاکنون 10 سد لاستیکی در ایران ساخته شده است.

به گزارش ایلنا از رشت، مجید نیکخوی ظهر امروز در جریان آغاز عملیات اجرایی سد لاستیکی ماسال گفت: فروردین ماه امسال آب از سد سفیدرود سرریز کرده است.

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای گیلان به آبیاری 180 هزار هکتار از شالیزارهای گیلان از طریق سد سفیدرود اشاره کرد و افزود: تیرماه جاری برای نخستین مرتبه در سال‌های گذشته، 500 میلیون متر مکعب آب در سد سفیدرود ذخیره داریم.

نیکخوی از ساخت 4 هزار سد لاستیکی در مناطق مختلف دنیا خبر داد و بیان کرد: تاکنون 10 سد لاستیکی در ایران ساخته شده است.

وی به احداث سد لاستیکی ماسال روی رودخانه خالکایی اشاره کرد و گفت: بخش بزرگی از محور مذکور در ساحل چپ رودخانه خالکایی قرار دارد و قسمت دیگر روی رودخانه جانمایی شده است.

نیکخوی در ادامه با بیان اینکه مطالعات احداث 11 سد لاستیکی در استان انجام شده است، خاطرنشان کرد: از 60 سال گذشته استفاده از سدهای لاستیکی در دنیا آغاز شده است.

وی به ارتفاع سه متری سد لاستیکی ماسال اشاره کرد و یادآور شد: طول لاستیک در تاج 44 متر و عرض مجموعه حلقه لاستیک 9.30 سانتی‌متر است.

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای گیلان با اشاره به اینکه ایجاد بند انحرافی به منظور انحراف آب به نهر آبگیر از اهداف طرح احداث سد لاستیکی ماسال است، تصریح کرد: تثبیت بستر و جلوگیری از پدیده کف‌کنی و همچنین کشاورزی، مسائل زیست محیطی، پرورش آبزیان و تغذیه آب زیرزمینی از دیگر اهداف احداث سد مذکور است.

نیکخوی، سرریز سد لاستیکی ماسال را از نوع آزاد خواند و بیان کرد: تراز تاج سد مذکور مثبت 105 متر است.

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای گیلان با بیان اینکه دو دستگاه سیستم هوارسان در سد لاستیکی ماسال نصب می‌شود، اظهار کرد: زمان لازم برای پر کردن لاستیک 45 دقیقه محاسبه شده ضمن اینکه زمان لازم برای تخلیه هوای لاستیک 35 دقیقه است.

وی، ضخامت لاستیک سد ماسال را چهار لایه لاستیک و دو لایه فایبر عنوان کرد و افزود: حجم تیوپ هوای سد لاستیکی ماسال 343 متر مکعب است.

سرپرست شرکت سهامی آب منطقه‌ای گیلان، حجم عملیات اجرایی خاکی سد لاستیکی ماسال را 50 هزار و 650 متر مکعب اعلام کرد و گفت: حجم عملیات برداشت زیربنای سد مذکور 16 هزار و 790 متر مکعب است.

وی با اشاره به ضخامت 1.5 متری بتن اصلی پلت‌فرم سد لاستیکی ماسال، تصریح کرد: طول پلت‌فرم سد مذکور 35 متر و عرض پلت‌فرم 18 متر است.

نیکخوی با بیان اینکه حجم بتن‌ریزی سد لاستیکی ماسال 12 هزار و 840 متر مکعب است، خاطرنشان کرد: 18 هزار و 313 متر مکعب برای حجم کارهای سنگی سد مذکور در نظر گرفته شده است.

سرپرست شرکت سهامی آب منطقه‌ای گیلان با اشاره به اینکه 12 میلیارد تومان هزینه احداث سد لاسیتکی ماسال برآورد شده است، اظهار کرد: سال 96 سد مذکور به بهره‌برداری می‌رسد.

وی به تنظیم سالانه 17 میلیون متر مکعب آب توسط سد لاستیکی ماسال اشاره کرد و یادآور شد: آبیاری یک‌هزار و 750 هکتار از اراضی پایین‌دست از اهداف احداث سد لاسیتکی ماسال است.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز