خبرگزاری کار ایران

استاندار گیلان خبر داد:

پیش بینی ایجاد یک‌هزار شرکت دانش‌بنیان در گیلان

استاندار گیلان با تأکید بر استفاده از فرصت‌های دانش‌بنیان در استان، خاطرنشان کرد: ایجاد یک‌هزار شرکت دانش‌بنیان در گیلان پیش‌بینی شده و این امر با عملکرد مثبت استان امکان‌‌پذیر است.

به گزارش ایلنا از رشت، محمدعلی نجفی ظهر امروز در گردهمایی بزرگ علمأ، روحانیون و طلاب گیلان در مصلای امام خمینی(ره) این شهر بیان کرد: روزها و شب‌های ماه مبارک رمضان فرصتی برای استفاده از قرآن برای رسیدن به اخلاص است.

نجفی به نامگذاری اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل توسط مقام معظم رهبری در سال 95 اشاره کرد و اظهار کرد: رئیس جمهور به عنوان فرمانده ستاد اقتصاد مقاومتی است و استانداران فرماندهان این ستاد در استان‌ها محسوب می‌شوند.

استاندار گیلان با بیان اینکه منظور از اقتصاد مقاومتی تشخیص حوزه‌های فشار و متعاقب آن تلاش برای بی‌اثر کردن این فشارها است، تصریح کرد: تأکید اقتصاد مقاومتی بر مصونیت‌بخشی در اقتصاد است.

نجفی، تمام وزرا و استانداران را موظف به اجرای برنامه‌های اقتصاد مقاومتی خواند و بیان کرد: اقتصاد ملی باید در مقابل چالش‌ها مقاوم باشد.

استاندار گیلان اقتصاد مقاومتی را متکی به پنج موضوع عنوان کرد و گفت: مردمی کردن اقتصاد و استفاده از فرصت‌ها و توانایی‌های موجود به لحاظ منابع مالی و انسانی در استان نخستین موضوع در اقتصاد مقاومتی است.

وی با تأکید بر استفاده از فرصت‌های دانش‌بنیان در استان، اذعان داشت: ایجاد یک‌هزار شرکت دانش‌بنیان در گیلان پیش‌بینی شده و این امر با عملکرد مثبت استان امکان‌‌پذیر است.

وی  خواستار استفاده از تولیدات داخلی در نهادها، سازمان‌ها و دستگاه‌های مختلف گیلان شد و گفت: درون‌زا بودن اقتصاد از موضوع‌های مهم در اقتصاد مقاومتی است.

نجفی با بیان اینکه 3 هزار و 500 هکتار از باغ‌های چای گیلان در مدت دو سال گذشته احیا شده است، تصریح کرد: سال‌های گذشته مساحت باغ‌های چای از 32 هزار هکتار به 20 هزار هکتار کاهش پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه شرایط بهره‌مندی تمام جامعه از تولیدات و خدمات داخلی باید فراهم شود، یادآور شد: سال گذشته برای نخستین بار میزان صادرات از واردات در کشور بیشتر بود.

نجفی از فروش تمام چای تولید داخلی در سال گذشته خبر داد و افزود: امسال فرصت مذکور باید تداوم پیدا کند و این امر در راستای اقتصاد مقاومتی است.

استاندار گیلان، یکی از فرصت‌های صادراتی گیلان را کشورهای حاشیه دریای خزر به‌ویژه روسیه خواند و تصریح کرد: روسیه با جمعیت 250 میلیون نفری خود رویکرد استفاده از محصولات ایرانی را اتخاذ کرده و این امر فرصت مناسبی برای صادرات کالا از گیلان است.

استاندار گیلان به فعال شدن آستارا در صادرات کالا اشاره کرد و افزود: گروه‌های 300 نفری در بخش‌های مختلف بسته‌بندی محصولات صادراتی فعالیت می‌کنند.

استاندار گیلان، تقویت فرهنگ جهادی در اقتصاد مقاومتی را مهم عنوان کرد و گفت: فرهنگ جهادی می‌تواند استان را بیمه کند.

نجفی  با بیان اینکه بخشی از اشتغال گیلان باید از طریق صادرات ایجاد شود، تصریح کرد: تولید مرغ 2.5 برابر جمعیت استان است و باید بتوانیم مرغ تولیدی را صادر کنیم.

نجفی با اشاره به اینکه دولت اقتصاد مقاومتی را در برنامه ششم توسعه و افق چشم‌انداز به طور کلان برنامه‌ریزی کرده است، خاطرنشان کرد: گیلان در تولید برنج و چای با کمبود زمین مواجه است، ضمن اینکه سال‌های گذشته به صنایع جانبی آسیب وارد شده است.

استاندار گیلان نرخ برنج گیلان را بالاتر از قیمت جهانی عنوان کرد و بیان داشت: نرخ برنج باید برای کشاورز اقتصادی باشد ضمن اینکه دولت گیلان و مازندران را به عنوان استان‌های برنج‌خیز معرفی کرده است.

وی از تجهیز و نوسازی 10 هزار هکتار اراضی در سال جاری در استان خبر داد و گفت: در سفر رئیس جمهور به گیلان، سهمیه تجهیز و نوسازی 50 هزار هکتار اراضی را دریافت کردیم و این امر در مدت پنج سال انجام می‌شود.

استاندار گیلان بر فرهنگ‌سازی استفاده بهینه از زمین و صنایع جانبی تأکید کرد و یادآور شد: تجهیز و نوسازی شالیزارها از جمله اقدام‌هایی است که در استان آغاز کردیم.

 

 

کد خبر : ۳۷۷۸۴۷