خبرگزاری کار ایران

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان خبرداد:

وجود 564 هزار هکتار جنگل در گیلان

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان از وجود 564 هزار هکتار جنگل در گیلان خبر داد.

به گزارش ایلنا از سیاهکل، داوود زارع پیش از ظهر امروز در جریان بازدید از طرح‌های جنگلداری این شهرستان بیان کرد: برداشت از جنگل‌های گیلان به 15 درصد کاهش پیدا کرده است.

زارع با بیان اینکه یک‌میلیون و 471 هزار و 100 هکتار معادل 9 درصد از مساحت کشور در این استان واقع شده است، تصریح کرد: گیلان از جلگه‌های ساحلی جنوب غربی دریای خزر، کوهپایه‌های تالش و نیم‌رخ شمالی البرز تشکیل شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان از وجود 564 هزار هکتار جنگل در گیلان خبر داد و بیان کرد: 267 هزار هکتار مرتع و 220 هزار هکتار اراضی کشاورزی در استان وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه منابع طبیعی استان شامل 808 هزار و 112 هکتار اراضی ملی است، خاطرنشان کرد: 564 هزار و 712 هکتار جنگل، 267 هزار و 311 هکتار مرتع، 4 هزار و 589 هکتار اراضی ساحلی، یک‌هزار و 645 هکتار اراضی مستحدث و 97 هزار و 864 هکتار اراضی موات در استان وجود دارد.

زارع بیان کرد: پنج میلیون سال گذشته در دوران سوم زمین‌شناسی جنگل‌های شمال کشور پدید آمده است و به عنوان یکی از کهن‌ترین جنگل‌های جهان به‌شمار می‌رود.

زارع با تأکید بر بهره‌برداری از باغ‌ها و مزارع زراعت چوب در گیلان، بیان کرد: درآمد حاصل از تعلیف دام و علوفه تولیدی مراتع از دیگر ظرفیت‌های منابع طبیعی در استان است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان به ظرفیت‌های منابع طبیعی در توسعه پایدار استان اشاره کرد و بهره‌برداری از چوب جنگل‌های تولیدی نشان‌دهنده ارزش جنگل‌ها و مراتع و ظرفیت‌های منابع طبیعی استان است.

وی با بیان اینکه گونه‌های درختی راش، ممرز، بلوط، انجیلی، توسکا، پلت، نمدار، ون و ... در جنگل‌های گیلان وجود دارد، اظهار کرد: جنگل‌های هیرکانی یکی از منحصر به‌فردترین نوع جنگل‌ها در دنیا هستند و مانند نوار سبزی بر شیب‌های شمالی کوه‌های البرز قرار گرفته و ساحل جنوبی دریای خزر را می‌پوشانند.

کد خبر : ۳۶۸۵۶۵