خبرگزاری کار ایران

ثبت بالغ بر یک هزار اثر تاریخی گیلان در فهرست آثار ملی کشور

رئیس مرکز باستان‌شناسی گیلان با اشاره به وجود سه هزار و 500 اثر تاریخی شناسایی شده در سطح این استان، گفت: از این تعداد یک هزار و 30 اثر در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

به گزارش ایلنا، ولی جهانی در سمینار هم‌اندیشی با موضوع باستان شناختی در حوزه فرهنگی غرب گیلان که با حضور پژوهشگران کشوری و با محوریت شهرستان مرزی بندر آستارا در دانشگاه آزاد اسلامی واحد آستارا برگزار شد، با اشاره به پیشینه تاریخی این شهرستان و هویت کهن آن اظهار کرد: در استان گیلان 3 هزار و 500 اثر تاریخی شناسایی شده‌اند که از این تعداد، 2 هزار و 500 اثر دارای ارزش تاریخی است.

وی با بیان اینکه تاکنون یک هزار و 30 اثر تاریخی گیلان در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده گفت: طی صد سال اخیر، مهمترین کاوش‌های باستان شناسی استان در مناطقی از قبیل، مریان تالش، تپه مارلیک رودبار، غار باستانی دربند رشی، تپه کلوزر، منطقه آق اولر تالش، منطقه قروق تالش و چندین منطقه دیگر صورت گرفته است.

جهانی از شناسایی یک هزار و 500 گورستان تاریخی در گیلان خبر داد و عنوان کرد: باستان شناسی در بزرگ‌ترین دژ تاریخی کشور یعنی قلعه رودخان و نیز گسکر به عنوان بزرگ‌ترین شهر تاریخی گیلان با وسعت 120 هکتار، بسیار رضایت بخش بوده است.

وی به دلایل کثرت گورستان‌های تاریخی در استان گیلان و شهرستان آستارا اشاره و تأکید کرد: پوشش جنگلی استان از مهمترین دلایلی بود که در گذشته برای احداث سرپناه از چوب استفاده می‌شده و به همین دلیل وجود گورستان‌های بسیار در مناطق مختلف، نشان از جریان زندگی در این مناطق دارد که منازل خود را با بهره‌مندی از چوب احداث می‌کردند.

رئیس مرکز باستان‌شناسی استان گیلان در بخش دیگر سخنان خود، از وضعیت شناسایی آثار و مناطق باستانی در شهرستان مرزی بندر آستارا سخن گفت و افزود: در این شهرستان 65 اثر تاریخی شناسایی شده است که بیشتر آنها در حاشیه رودخانه مرزی آستاراچای قرار دارند.

وی منطقه باستانی قلعه شیندان یا سیندان را که در نوار مرزی بین دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان واقع شده، مستلزم کاوش‌های باستان شناسی دانست و تأکید کرد: پس از کاوش در این منطقه می‌توان اطلاعات بسیاری را درباره ارتباط دو منطقه در دوره‌های پیش از اسلام و پس از اسلام به دست آورد.

جهانی با اشاره به ایجاد موزه سنگ قبور اسلامی در محوطه بقعه 750 ساله شیخ محمود خیوی آستارا، تصریح کرد: محوطه بقعه پیرقطب الدین در باغچه‌سرا، بقعه محمددوست در چلوند و قلعه حیران از مناطقی هستند که نیاز به بررسی  بیشتر دارند.

کد خبر : ۳۳۰۵۵۵