خبرگزاری کار ایران

ابراز نگرانی استاندار گیلان از گسترش آسیب‌های اجتماعی

استاندار گیلان از تلاش جهت رفع چالش‌های اجتماعی و فرهنگی استان خبر داد و گفت: گیلان با آسیب‌های اجتماعی نظیر طلاق و اعتیاد مواجه است که باید با تمام توان در جهت رفع این معضلات تلاش کنیم.

به گزارش ایلنا، محمدعلی نجفی در شورای برنامه‌ریزی استان گیلان که با حضور معاونین استاندار، نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مدیران برگزار شد با اشاره به حضور گسترده و چشم گیر مردم در مراسمات عزاداری محرم و همچنین گرامیداشت فرارسیدن ۱۳ آبان بر ضرورت بزرگداشت قوی مراسم این روز تاکید کرد.

 وی با اشاره به نقش برنامه ششم توسعه در رشد و پیشرفت استان از تشکیل ۱۲ کارگروه تخصصی در این زمینه خبر داد و افزود: در طول برنامه پنجم، گیلان با تنگنا‌ها و مشکلاتی در توسعه اقتصادی مواجهه گردید که باید با تدوین صحیح برنامه ششم توسعه در جهت جبران عقب ماندگی تلاش کنیم.

نجفی بر ضرورت بهره گیری از نظرات و پیشنهادات نخبگان، دانشگاهیان و نهادهای مدنی و اجتماعی در تهیه برنامه ششم توسعه تأکید کرد و افزود: کلیات برنامه ششم توسعه روانه مجلس شده است اما با ارائه برنامه‌های توسعه‌ای می‌توانیم در مباحث اجرایی برنامه‌های خود را ارائه دهیم.

استاندار گیلان با بیان اینکه مدیران باید پیگیری اعتبارات ۹۵ و دریافت سهم استان را در برنامه روزانه کاری خود بصورت جدی قرار دهند افزود: در سالهای ۸۹ تا ۹۱ با وجود افزایش قیمت نفت و کسب بالا‌ترین اعتبارات در کشور اما در طی آن سال‌ها عقب ماندگی‌های گیلان جبران نشد.

نماینده عالی دولت در گیلان نشست شورای برنامه‌ریزی را مهم‌ترین نشست استان برای توسعه دانست که در آن تصمیمات کلان به منظور توسعه اتخاذ خواهد شد.

استاندار گیلان با بیان اینکه سعی کردیم فضای سیاسی و اجتماعی استان گیلان در ۲ سال گذشته به منظور مشارکت جدی و فعال جریان‌ها و نهادهای سیاسی استان در امر توسعه و پیشرفت پرنشاط، پویا و قانونمند باشد گفت: با این روحیه توفیقات خوبی در استان کسب شد و بنده از همگان می‌خواهم تا برای حل مشکلات مردم به جای پرداختن به اختلافات بر نقاط مشترک فراوانی که به منظور خدمت وجود دارد تکیه کنیم.

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه در طی این مدت مشارکت جدی و فعال جریان‌ها و نهادهای سیاسی در امر توسعه و پیشرفت استان در دستور کار قرار گرفت افزود: بحمدا... در سالجاری که به نام سال همدلی و همزبانی دولت و ملت مزین گردیده در بخش‌های مختلف استان خصوصاً در بخش اقتصادی و بهبود فضای کسب و کار و کنترل بیکاری توفیقات خوبی حاصل گردید که ناشی از فراهم شدن بسترهای لازم بود.

نجفی با اشاره به فرمایشات و تأکیدات بنیان گذار کبیر انقلاب (ره)، رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهور درخصوص حفظ وحدت و همبستگی تصریح کرد: در بدو ورود به استان همواره براصل مهم وفاق و همدلی و ایجاد فضای اتحاد و وحدت تأکید داشته‌ام و آنقدر نقاط مشترک توسعه‌ای در استان وجود دارد که پرداختن به اختلافات ما را از توسعه دور می‌کند.

وی ارتقاء جایگاه استان در بخش‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی را از جمله اولویت‌های استان برشمرد و افزود: در جهت تحقق مولفه‌های اقتصاد مقاومتی مورد تأکید رهبر معظم انقلاب که در دستور کار دولت نیز هست اهتمام جدی داریم.

استاندار گیلان بر ضرورت ارتقاء بخش کشاورزی استان تأکید کرد و افزود: فناوری در بخش کشاورزی ممکن است اشتغال این بخش را با کاهش مواجعه کند اما این به معنای عقب ماندگی بخش کشاورزی نیست و می‌تواند فرصت‌های جدید برای تولید بیشتر باشد.

نماینده عالی دولت در گیلان همچنین بر ضرورت توسعه گردشگری و خدمات تجاری با محوریت دریا و لزوم اعتلاء و گسترش علم و فناوری در استان تأکید کرد و افزود: با توجه و ظرفیت و استعداد فرزندان گیلان به هیچ عنوان قابل قبول نیست که گیلان از لحاظ استفاده از فناوری‌های نوین در رتبه متوسط کشوری قرار گیرد.

استاندار گیلان توجه به مسائل زیست محیطی را از جمله اولیت‌های استان برشمرد و افزود: در بحث احیاء تالاب و رودخانه‌های گوهررود و زرجوب و برنامه‌های توسعه‌ای بنادر، شیلات و طرح‌های بزرگ عمرانی، کشاورزی، صنعتی اهداف مشترک توسعه‌ای در استان وجود دارد.

استاندار گیلان بر ضرورت تلاش برای مهارآب‌های سطحی استان تأکید کرد و افزود: باتوجه به بارش بیش از ۱۰۰۰ میلی متری در استان الحمدا... باتوجه به این حجم از بارندگی آسیب‌های کمتری متوجه استان شده است.

نجفی با اشاه به وقوع سیل اخیر و خرابی ناشی از آن بر ضرورت برآورد دقیق خسارات ناشی از آن تأکید کرد.

وی بر لزوم توسعه و تکمیل سدهای در دست ساخت استان تأکید کرد و با اشاره به همراهی سازمان محیط زیست در اجرای پروژه‌ها افزود: پروژه توسعه سد‌ها از جمله مباحث مهمی به شمار می‌رود که باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشیم و مباحث زیست محیطی آن را حل کنیم.

استاندار گیلان از تلاش جهت رفع چالش‌های اجتماعی و فرهنگی استان نیز خبر داد و افزود: گیلان با آسیب‌های اجتماعی نظیر طلاق و اعتیاد مواجه است که باید با تمام توان در جهت رفع این معضلات تلاش کنیم.

نجفی با بیان اینکه فضای استان مهیا برای توسعه است، از همراهی و هماهنگی کامل مدیران بخش‌های مختلف به منظور توسعه استان خبر داد و افزود: بنده نظرات مختلف را می‌شنوم اما در انتخاب مدیران و فرمانداران شخصاً تصمیم می‌گیریم.

وی بر ضرورت حفظ احترام نماینده ولی فقیه و ائمه جمعه، نمایندگان مجلس، تأکید کرد و افزود: باید فضای وحدت و همدلی که در استان وجود دارد را حفظ کنیم.

استاندار گیلان با بیان اینکه سعی استان همواره بر حفظ تمامی اندیشه‌ها است اظهار داشت: قطعاً از افرادی که علی رغم داشتن اندیشه‌های دیگر، همراه دولت باشند؛ بهره‌مند خواهیم شد.

نجفی بر لزوم همکاری تمامی فرمانداران و مدیران در جهت اجرای برنامه‌های آماری تأکید کرد و افزود: باتوجه به تخصیص بیش از ۵۰ درصد اعتبارات تملک دارایی استان که در حال افزایش نیز می‌باشد مدیران باید از اهتمام لازم در بهره‌مندی از این اعتبارات به منظور توسعه استان برخوردار باشند.

استاندار گیلان با اشاره به کاهش قیمت نفت و مشکلات تأمین اعتبار اظهار داشت: باید تمام توان خود را به کار گیریم تا از این اعتبارات به نحو مطلوب و شایسته در جهت توسعه و پیشرفت استان بهره گیریم و انشاء ا... امیدواریم در آینده گشایش خوبی در این زمینه حاصل شود.

نجفی همچنین از پیگیری استان درخصوص پروژه‌های سفر ریاست جمهوری به گیلان خبر داد و افزود: هفته گذشته نشستی بدین منظور در تهران برگزار گردید و در حال پیگیری این پروژه‌ها هستیم.

نماینده عالی دولت در گیلان با اشاره به مراحل احداث پتروشیمی در استان اظهار داشت: پتروشیمی استان با حجم سرمایه گذاری نزدیک به ۳ هزار میلیارد تومان با مشارکت ۳ بانک کشور و شرکت غدیر در حال شکل گیری است.

استاندار گیلان با اشاره به فرصت‌های خوب ایجاد شده در بخش صنعت و معدن اظهار داشت: تسهیلات ۱۰ میلیونی که دولت برای مردم فراهم کرده فرصتی برای این بخش است.

نجفی با اشاره به دستورالعمل واگذاری طرح‌های تملک دارایی، این دستورالعمل را بسیار مهم دانست و افزود: مدیران باید با جدیت این دستورالعمل را دنبال کنند.

استاندار گیلان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تغییرات ایجاد شده در شهر رشت اظهار داشت: اجرای این پروژه از لحاظ مباحث فنی و مدیریتی درست و مطالعه شده است و با اصل و کلیات این طرح مخالفتی نیست.

وی با بیان اینکه اصل این طرح در دراز مدت کار خوبی است افزود: شهر رشت در طی سالیان گذشته در قیاس با شهرهای بزرگ دیگر کشور از عقب ماندگی‌های برخوردار گردیده که نیاز است تغییر و تحولات کلان در آن شکل گیرد.

وی با اشاره به نگرانی‌های ایجاد شده از به هم ریختگی چند خیابان محل اجرای پروژه تصریح کرد: مقرر شد با مدیریت معاونت امور عمرانی و شورای ترافیک استان کار با جدیت دنبال شود و این نگرانی‌ها و نواقض آن نیزبرطرف شود.

کد خبر : ۳۱۸۰۰۲