خبرگزاری کار ایران

استاندار گیلان عنوان کرد:

کاهش شش درصدی روستائیان طی پنج سال گذشته در گیلان

asdasd
کد خبر : ۲۱۰۲۵۳

استاندار گیلان، اشتغال، امکانات و مقرون به صرفه بودن کشاورزی را از مهم‌ترین راهکارهای پایدار کردن روستاها عنوان کرد.

نماینده عالی دولت در گیلان گفت: از پنج سال گذشته تا کنون، حضور روستاییان در روستا‌ها، حدود شش درصد کاهش داشته است.

به گزارش ایلنا از رشت، محمدعلی نجفی با بیان اینکه بخشی از کاهش جمعیت مربوط به تجمیع برخی روستا‌ها و محدودیت موالید است، اظهار کرد: بخش زیادی از کاهش جمعیت روستایی مربوط به نبود درآمد کافی در بخش کشاورزی و نداشتن برنامه‌های خاص در صنایع کوچک و تعطیلی در شهرک‌های صنعتی بوده که در روستا‌ها شکل گرفته است.

وی اشتغال، امکانات و مقرون به صرفه بودن کشاورزی را از مهم‌ترین راهکارهای پایدار کردن روستا‌ها عنوان و تصریح کرد: اکنون زمین‌های ما اقتصادی نیستند و باید درآمد کشاورزان و ارزش اراضی آن‌ها افزایش یابد.

استاندار گیلان با بیان اینکه باید در صنعت روستایی دقت ویژه کنیم، اظهار کرد: باید اشتغال را در بخش صنایع خانگی و روستایی تقویت کنیم.

وی با اشاره به تعطیلی شهرک‌های صنعتی که در حاشیه روستا‌ها قرار داشتند، گفت: باید در بخش‌های شهرک‌های صنعتی در حاشیه روستا‌ها اهتمام ویژه شود.

نجفی در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به خرید توافقی برنج بیان کرد: برای خرید توافقی برنج، اقدام موثری به دستور رئیس جمهوری شکل گرفت، اما این قیمت توافقی جوابگوی زحمات کشاورزان نیست.

وی اظهار کرد: طی دوسال اخیر دو میلیون و ۵۰۰ هزار تن به اندازه سه برابر نیاز واردات کشور برنج وارد شد که هم اکنون حدود دو میلیون تن آن هنوز در کشور موجود است.

استاندار گیلان با بیان اینکه به دلیل ارزان بودن برنج‌های خارجی و نه به واسطه کیفیت آن حتی در استان هم مردم از برنج‌های وارداتی مصرف می‌کنند، اظهار کرد: این شرایط زمینه محصولاتش صرفه اقتصادی نداشته باشد، مهاجرت روستاییان به شهر‌ها را فراهم می‌کند.

نجفی همچنین با اشاره به تغییر کاربری اراضی کشاورزی و جنگل‌ها تصریح کرد: آمار ۳۵ ساله نشان دهنده تعرض بسیار به جنگل‌هایمان است که بخشی از آن به دلیل نبود نظارت مدیران به ویژه مدیران بخشی بوده است.

وی عدم امکانات و تجهیزات را نیز از دلایل این تعرضات خواند و گفت: دنیا اکنون از طریق ماهواره کنترل می‌شود اما ما هنوز مجهز به ماهواره و بالگرد برای کنترل جنگل‌هایمان نیستیم.

استاندار گیلان در ادامه به ظرفیت‌ها و مشکلات استان اشاره و تصریح کرد: در محصولات کشاورزی در بسیاری محصولات همچون برنج، چای، فندق و بادام زمینی مقام اول کشور را داریم و اکنون در بحثصادرات محصولات کشاورزی به ویژه مرکبات و کیوی فرصت جدیدی فراهم شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز