خبرگزاری کار ایران

شهردار رشت در جمع شهرداران صلح جهانی؛

صلحی میان دو کشور پایدار است که بر پایه فرهنگ باشد نه سیاست

asdasd
کد خبر : ۲۰۷۱۱۹

اگر بخواهیم صلح و اندیشه به آن، در ذهن انسان‌ها شکل بگیرد باید به آن اهمیت داد و اهمیت به چنین موضوعاتی به اقدامات فرهنگی و اجتماعی نیاز دارد.

در مجموعه مدیریت شهری رشت و به عنوان یکی از اعضای مجمع شهرداران صلح جهانی، درصددیم تا با توجه به مصالح و منافع ملی کشور، از طریق دیپلماسی شهری، در جهت تحقق حقوق شهروندی وتوسعه پایدار شهری، مبتنی بر صلح جهانی گام برداریم.

به گزارش ایلنا از رشت و به نقل از روابط عمومی شهرداری رشت، محمد ابراهیم خلیلی به عنوان تنها سخنران از اعضای مجمع جهانی شهرداران صلح، در مراسم روز جهانی صلح که با همکاری کمیسیون ملی یونسکو - ایران و دفتر منطقه‌ای یونسکو در تهران در مجموعه فرهنگی سعدآباد برگزار شد، شرکت کرد.

مراسم بزرگداشت روزجهانی صلح، عصر روز یک شنبه، مصادف با ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۴ و برابر با ۳۰ شهریور، در سالن موزه ملت مجموعه فرهنگی سعدآباد با حضور محمدرضا سعیدآبادی، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو - ایران، استرکیش لاروش رییس دفتر منطقه‌یی یونسکو در تهران، ‌گری لوییس نماینده سازمان ملل متحد در ایران، خلیلی، شهردار رشت، صابر، رییس شورای اسلامی شهر رشت، شوقی، رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر رشت و جمعی از سفیران، استادان دانشگاه و فرهیختگان کشور برگزار شد.

خلیلی، عنوان تنها سخنران از اعضای مجمع جهانی شهرداران صلح، اظهار داشت: از منظر قرآن، صلح پایدار جهانی و آرامش جوامع بشری جز در سایۀ ایمان به خدا محقق نمی‌شود و حلقۀ اتصال همۀ اجتماعات بشری، که از نظر زبان، ‌نژاد، ثروت و منطقۀ جغرافیایی متفاوت‌اند، فقط ایمان به خدا است.

وی خاطر نشان کرد: ایمان فصل مشترک تحقق صلح است. بسیاری از مباحثدر خصوص حقوق بشر، برابری و… مفاهیمی نظری هستند اما آنچه که در عمل می‌بینیم واقعیت ناگواری است که مثل غزه، فلسطین و عراق وجود دارد.

شهردار رشت تاکید کرد: باتوسعه روزافزون شهر‌ها و افزایش جمعیت شهرنشین جهان، قرن بیست و یکم به نام قرن شهرها یاشهری شدن نامگذاری شده است و رسالت ما ایجاب می‌کند برای برقرای صلح پایدار در جهان و تسکین آلام بشری، با بسیج توان انسانیت، برای بهبود زندگی مردم بدون در نظر گرفتن تفاوت‌های اجتماعی، نژادی، و…، تلاش کنیم و این امر جز با رواج آموزش‌های رسمی و غیررسمی در راستای نهادینه سازی فرهنگ صلح و فلسفه عدم خشونت محقق نمی‌شود.

خلیلی با اشاره به اهمیت و جایگاه ویژه شهر‌ها درشکل‌گیری جریان‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و تکنولوژیکی، افزود: درشرایط کنونی مدیریت شهر، جدا از الزام به انجام وظایف اجرایی که قانون‌گذار برعهده شهردار گذاشته است، دارای وجهةسیاسی مدنی، است که ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، کالبدی، زیست محیطی ونهادی را در بر می‌گیرد و بر همین اساس، اداره شهر‌ها در دنیای جدید مستلزم، رویکردی نوین است.

شهردار رشت افزود: از سوی دیگر، نحوه تعاملات و سطح ارتباطات نیز در زندگی شهری، امروزه دستخوش تغییر شده است و دیگر نمی‌توان گفت که در جهان محدودیت‌های جغرافیایی برای ارتباطات وجود دارد؛ بر همین اساس، نقش و اهمیت شهر‌ها در صلح جهانی بیش از پیش خودنمایی کرده است.

وی با تاکید بر اینکه بقا، رفاه، امنیت و منزلت جزو نیاز‌های اساسی بشر هستند تصریح کرد: امروزه بیش از ۷۰ درصد جمعیت جهان در شهر‌ها زندگی می‌کنند و با افزایش روز افزون جمعیت در شهر‌ها، مدیران و دست اندر کاران و رهبران جوامع می‌بایست با توجه به این چهار نیاز اساسی بشر که مهم‌ترین آن‌ها امنیت، آرامش و صلح است در جهت تامین آنان در زندگی شهری بکوشند چرا که در صورت عدم وجود امنیت و صلح، سایر نیاز‌های بشری نیز پاسخ داده نخواهند شد.

خلیلی در پایان با اشاره به این‌ که پیام صلح، پیامی جهانی است و تحقق آن، وظیفه تمامی دست ‌اندرکاران کشورهاست، گفت: وظیفه ما در حکمرانی خوب شهری، ایجاد شهری پویا، فعال و برخوردار از آرامش است.

استرکیش لاروش، مدیر و نماینده دفتر منطقه‌ای یونسکو در تهران نیز در این مراسم اظهار داشت: جهانی که امروز در آن زندگی می‌کنیم، حدود ۱ میلیارد نفر آن در فقر کامل زندگی می‌کنند. در یونسکو ما بر آن باوریم صلحی که بر پایه مناسبات سیاسی میان دو کشور به وجود آید صلح پایداری نخواهد بود، بلکه صلحی پایدار است که پایه آن فرهنگ و آموزش باشد.

در ادامه این نشست محمدرضا سعیدآبادی، ‌ دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو نیز گفت: اگر فکر جنگ در ذهن انسان‌ها شکل می‌گیرد، باید فکر صلح هم در ریشه فکر انسان‌ها ایجاد شود. اگر بخواهیم صلح و اندیشه به آن در ذهن انسان‌ها شکل بگیرد باید به آن اهمیت داد و اهمیت به چنین موضوعاتی به اقدامات فرهنگی و اجتماعی نیاز دارد.

در بخش دیگری از این برنامه‌ گری لوییس، نماینده سازمان ملل متحد در ایران، پیام بان‌کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد را به مناسبت روز جهانی صلح را قرائت کرد و گفت: امروز روز جهانی صلح را جشن می‌گیریم، هرساله در این روز سازمان ملل از کشورهایی که با یکدیگر در جنگ هستند درخواست می‌کند که سلاح‌هایشان را پایین آورده و جنگ را خاتمه دهند و به صلح روی آورند؛ بیش از دو دهه است که سازمان ملل حق ملت‌ها در زمینه صلح را کاملا جدی گرفته و سازمان صلح را تاسیس کرد.

در پایان این مراسم، کتاب عکس «سفیران صلح، قربانیان جنگ» اثر مهدی منعم، هنرمند گیلانی با حضور ایشان، توسط خلیلی شهردار رشت، صابر، رییس شورای اسلامی شهر رشت، و شوقی، رییس کمیسون فرهنگی اجتماعی شورا، به استر کیش لاروش، رییس دفتر منطقه‌یی یونسکو در تهران، و دکتر سعید آبادی، دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو - ایران اهدا شد.

اجرای موسیقی توسط گروه هنری «سنت» شهر رشت، سخنرانی توسط کیهان برزگر، رئیس پژوهشکده مطالعات خاور میانه در رابطه با حقوق انسان‌ها و صلح، ارائه مطالبی توسط کودکان کم توان ذهنی و جسمی در مورد صلح و رویاهای آینده و اجرای موسیقی قطعه «زنگ‌های عمیق برای صلح»، از دیگر بخش‌های این برنامه بود.

در این مراسم نمایندگان سازمان ملل متحد در ایران از جمله نماینده صندوق کودکان، مدیر کشوری برنامه مشترک سازمان در زمینه ایدز، معاون برنامه عمران، سرپرست برنامه جمعیت، نماینده کمیساریای عالی سازمان در امور پناهندگان، نماینده دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم، نماینده سازمان جهانی غذا، نماینده سازمان جهانی بهداشت، نماینده سازمان اسکان بشر و… سفرای کشور‌ها از جمله، ایتالیا، استرالیا، اسپانیا، آلمان، فرانسه و… حضور داشتند که در پایان بادکنک‌های سفید حامل پیام‌های نوشته شده توسط شرکت کنندگان در مورد صلح، به نشانه پیام صلح وآزادی‌‌ رها شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز