خبرگزاری کار ایران

هشدار مدیرکل میراثفرهنگی گیلان؛

اجازه تخریب یک خشت از میراثفرهنگی گیلان را نمی‌دهیم

asdasd
کد خبر : ۱۹۵۰۸۱

انه تاریخی سرهنگ عضدی واقع در شهرستان سیاهکل، عصر روز یکشنبه گذشته طعمه حریق شد اما هم اینک هزینه مرمت و بازسازی این اثر فرهنگی تامین اعتبار شد.

مدیرکل میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان تاکید کرد: اجازه نخواهیم داد حتی یک خشت از میراثفرهنگی استان به بهانه‌های واهی تخریب شود.

به گزارش ایلنا از رشت، رضا علیزاده در جریان بازدید از خانه تاریخی عضدی در سیاهکل به همراه فرماندار این شهرستان و معاون میراثفرهنگی این اداره کل، گفت: میراثفرهنگی هویت، پیشینه و نمادی از فرهنگ سرزمین است و متعلق به همه افراد جامعه می‌باشد.

وی اظهار کرد: خانه تاریخی سرهنگ عضدی واقع در شهرستان سیاهکل، عصر روز یکشنبه گذشته طعمه حریق شد اما هم اینک هزینه مرمت و بازسازی این اثر فرهنگی تامین اعتبار شد.

مسوولان این اداره کل به محض اطلاع از وقوع حادثه در محل حاضر شدند و به همراه نیروهای آتش نشانی منطقه و سایر دستگاه‌های اجرایی شهرستان اقدام به مهار و کنترل آتش کردند.

علیزاده بیان کرد: متاسفانه در این آتش سوزی کل سازه چوبی سربندی سقف، پوشش سفالی، قسمت‌هایی از سازه چوبی کف طبقات و نیز تزیینات بنا از بین رفت.

وی با تاکید بر اینکه اقدامات اولیه به منظور پاکسازی و ایجاد پوشش موقت و نیز برآورد میزان آسیب و مرمت بنا در دستور کار این اداره کل قرار گرفته، خاطرنشان کرد: در اسرع وقت تمامی قسمت‌های بنا مرمت خواهد شد و در صورتی که قسمت کوچکی هم از این عمارت باقی مانده باشد، مجددا مرمت، احیا و مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت و از جایگاه فرهنگی آن به هیچ عنوان کاسته نخواهد شد.

علیزاده افزود: علت آتش سوزی این بنای تاریخی از سوی مراجع ذیربط در دست بررسی است و به محض روشن شدن موضوع، مراتب اعلام خواهد شد.

علیزاده مرمت آثار و بناهای تاریخی را جزو اولویت‌های میراثفرهنگی دانست و تصریح کرد: تلاش سازمان میراثفرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری بر این است که با تمام محدودیت‌های اعتباری بناهای تاریخی شاخص را مرمت و احیا کند.

بنای عضدی با قدمت قاجاری به شماره ثبت ۱۵۲۲۳ مورخ بیست و چهارم اسفندماه سال ۱۳۸۴ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و در سنوات گذشته پوشش سربندی و قسمت‌هایی از تزیینات آن مرمت شده بود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز