خبرگزاری کار ایران

باحضور استاندار گلستان انجام شد؛

اولین آزمایشگاه پلاسمای هسته‌ای دانش آموزی کشور در گلستان افتتاح شد

اولین آزمایشگاه پلاسمای هسته‌ای دانش آموزی کشور در استان گلستان و شهرستان کردکوی با حضور استاندار افتتاح شد.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان، در این مراسم که با حضور نمایندگان سازمان انرژی اتمی و وزارت آموزش و پرورش برگزار شد، استاندار گلستان ضمن ابراز خشنودی از افتتاح این پایگاه علمی، تحقیقاتی و پژوهشی اظهار کرد: این بنیانگذاری در عرصه دانش آموزی، اتفاقی مبارک است و باید در استمرار و تداوم آن تلاش شود.
 
حسن صادقلو یادآور شد: کاربرد علم باید در زندگی مردم نمایان شود و مردم از مزایای اکتشافات و فناوری‌های نوین بهره‌مند شوند.
 
وی ضمن تسلیت ایام سوگواری امام حسین (ع) اسلام را دین علم و دانش قلمداد کرد و گفت: در مبانی اسلامی، ارتقا و دانستن رابطه‌ای نزدیک دارند و انسان باید در تمام ظرف زمانی و مکانی دانستن را مورد توجه قرار دهد.
 
وی افزود: مدیریت استان از ایده‌های نو، طرح‌های جدید و برنامه‌های علمی حمایت می‌کند.
 
همچنین در این مراسم، ابوالفضل مازندرانی، مجری طرح آزمایشگاه پلاسمای هسته‌ای، به ارائه توضیحاتی درباره علم پلاسما پرداخت و هدف از تأسیس این مرکز علمی را در مرحله اول آشنایی دانش آموزان با علم پلاسما عنوان کرد.
 
وی افزود: دانش آموزان پس از آشنایی با این علم، نحوه عملی کار با دستگاه‌ها را می‌آموزند و در آینده به دنبال آن هستیم که خود دانش آموزان سازنده این دستگاه‌ها باشند.
 
لازم به ذکر است در این مراسم، غلامرضا افشانی، مدیرکل دفتر متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش از افتتاح دبیرخانه کشوری پلاسمای هسته‌ای کشور در استان گلستان و تخصیص اعتبار لازم جهت تجاری سازی پژوهش‌های دانش‌آموزی خبر داد.
 
گفتنی است، بر اساس گزارش ارائه شده توسط گودرزی، نماینده سازمان انرژی اتمی کشور، پژوهش سرای دانش آموزی شهرستان کردکوی، نه تنها در ایران بلکه در خاورمیانه بزرگ هم بی‌نظیر است.
 
وی افزود: تنها نمونه‌ای از این پژوهشکده در قاره آسیا، در کشور ژاپن وجود دارد.
 
این پژوهشکده با اعتبار هفت میلیارد ریال تأسیس و افتتاح شده است.

از ویژگی‌های این پژوهش سرا، وجود 15 دستگاه آموزشی است که ویژگی‌های علم پلاسما را به دانش آموزان آموزش می‌دهد و توسط شخص مازندرانی و تیم وی ساخته شده است.
 
نمونه این دستگاه‌ها فقط در دانشکده امیرکبیر و پژوهشکده سازمان انرژی اتمی وجود دارد و این پژوهش‌سرا سومین مرکزی است که از آنها بهره‌مند شده است.
 
علم پلاسما در زمینه نساجی، کشاورزی و بسیاری از علوم دیگر کاربرد دارد.

کد خبر : ۴۱۶۲۷۶