خبرگزاری کار ایران

مدیر عامل انتقال خون در گرگان خبرداد:‌

مرکز اهدای جامع خون کشور در تهران راه‌اندازی می‌شود

asdasd
کد خبر : ۳۷۵۳۳۱

مدیر عامل سازمان انتقال خون گفت: نخستین مرکز جامع اهدای خون کشور ماه آینده در استان تهران راه اندازی می شود و فرآوری پلاسما از اهداف این سازمان است.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، علی اکبر پورفتح الله ظهر امروز در سی‌امین اجلاس مدیران انتقال خون کشور اظهار داشت: ایران با قابلیت تولید 600 هزار لیتر پلاسما و تهیه همه داروهای نوترکیب در مسیر حرکت به سمت امنیت سلامت و خودکفایی است.

وی افزود: تمرکز بر فرآوری پلاسما به عنوان یکی از اهداف و برنامه‌های سازمان انتقال خون، دسترسی بیماران کشور به داروهای تولید شده از پلاسما را آسان‌تر و نیاز آنها به مصرف نمونه‌های خارجی را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

مدیرعامل سازمان انتقال خون با بیان اینکه از سوی وزیر بهداشت در سال گذشته ابلاغیه‎ای شد که مراکز خصوصی جمع‌آوری پلاسما در کشور محدود شود تصریح کرد: بیش‌تر این مراکز در بخش‎های حاشیه‎ای تهران شکل گرفته بود و این موضوع می‎توانست سبب شود که اهدای داوطلبانه خون زیر سوال برود و به نگاه قدیمی خود برگردد.

وی اظهار کرد: 51‌درصد از اهدا کنندگان خون ما اهداکننده مستمر هستند و در سال دو بار خون اهدا می‌کنند که در هیچ کشوری این آمار یافت نمی‌شود بنابراین ما به دنبال این هستیم که این رقم را به 90 درصد برسانیم.

پورفتح الله افزود: تولید هر چه بیشتر داروها با استفاده از پلاسمای داخلی علاوه بر جلوگیری از هدر رفت این ماده اولیه ارزشمند مانع ورود بیماری‌های نوظهور می‌شود.

مدیرعامل سازمان انتقال خون همچنین افزود: بیماری ایدز ره‌آورد نامبارک ورود پلاسماهای آلوده و داروهای مشتق از آن به کشور است که توجه به استفاده حداکثری از پلاسماهای داخلی سبب پایان یافتن نگرانی از ورود بیماری‌های جدید و بالا رفتن امنیت سلامت در کشور می‌شود.

وی یادآور شد: مصرف پلاکت ما از 200 هزار لیتر به یک میلیون لیتر رسیده و ما باید به این سمت حرکت کنیم چرا که کشور به دوره سالمندی در حال ورود پیدا کردن است.

پورفتح‌الله ادامه داد: ورود ویروس HIV به کشور با خرید پلاسمای آلوده چالش‌های زیادی برای کشور ایجاد کرد که خودکفایی در این بخش علاوه بر سلامت و امنیت در بعد اقتصادی هم برای کشور تاثیرگذار است.

وی گفت: ارزش هر پلاسما حدود 120 دلار است که ما در کشورمان با تولید پلاسمای داخلی و چشم‌پوشی از خرید نمونه‌های خارجی در این بخش بیش از 17 میلیون دلار صرفه‌جویی داشته‌ایم.

مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور اظهار داشت: استان گلستان یکی از استان‌های موفق در زمینه ارسال پلاسما و تبدیل آن به محصولات دارویی است که در سال‌های اخیر موفق به دریافت ارزش افزوده فراوان در این بخش شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز