خبرگزاری کار ایران

به مناسبت ۲۹ فروردین روز جهانی بناها و محوطه های تاریخی صورت خواهد گرفت:

برپایی نشست تخصصی و نمایشگاه اداره کل میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان

asdasd
کد خبر : ۱۶۰۲۷۰

با همکاری شورای پژوهشی اداره کل در نظر است در راستای اهمیت و ضرورت حفاظت و احیای بناها و محوطه های تاریخی استان، با ارائه تصاویری از بناهای تاریخی استان، نشست تخصصی و نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی برگزار شود.

معاون میراثفرهنگی استان گلستان گفت: به مناسبت روز جهانی بنا‌ها ومحوطه‌های تاریخی، نشست تخصصی ونمایشگاه دستاوردهای پژوهشی میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان برگزار خواهد شد.

به گزارش ایلنا از گرگان، حمید عمرانی رکاوندی با اعلام این مطلب افزود: با همکاری شورای پژوهشی اداره کل در نظر است در راستای اهمیت وضرورت حفاظت و احیای بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی استان، با ارائه تصاویری از بناهای تاریخی استان، نشست تخصصی و نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی برگزار شود.

وی ادامه داد: این نشست در اردی­بهشت ماه سالجاری در مدرسه تقوی با سخنرانی تعدادی از کار‌شناسان اداره کل برگزار می‌شود تا مروری بر برخی از آثار و بناهای تاریخی دوره سلجوقی تا قاجاریه استان داشته باشد.

عمرانی خاطر نشان کرد: ایکوموس با انتخاب شعار «میراثیادمان‌ها» در سال ۲۰۱۴ توجه ملت‌ها را به سمت اهمیت، ارزش و مانایی میراثفرهنگی، بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی در یاد‌ها وخاطره‌های مردم معطوف کرد و با این شعار، پیام آور رسالتی شد برای تمامی ملت­‌ها، با فرهنگ­های مختلف تا گامی بلند بردارند به سوی هویت و فرهنگ ارزشمندی که از گذشتگان به یادگار مانده است و متوجه آثاری گردند با پیشینه ایی به بلندای تاریخ و گا‌ها پیش از آن، که در هرخشت خشت آن می‌توان دانش، ذوق و هنر معماران و هنرمندان هر مرز و بومی را شاهد بود.

وی اذعان داشت: یکی از اهداف مهم کمیته ملی بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی(ایکوموس ایران) ترویج و گسترش فرهنگ مطالعه و معرفی بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی، تشویق به حمایت، حفاظت، احیا، مرمت بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی و ترویج فرهنگی آن در سطوح ملی و بین‌المللی است و از دیگر اهداف آن جلب نظر موسسات، نهاد‌ها نسبت به اهمیت بنا‌ها، محوطه‌ها و بافت‌های تاریخی است.

عمرانی درادامه بیان کرد: به منظور ایجاد همکاری و حمایت بین‌المللی از آثار و بناهای تاریخی، در سال ۱۹۳۳ کمیسیونی به نام کمیسیون بین‌المللی بناهای تاریخی در جامعه ملل ایجاد شد که اهداف کمیسیون مذکور تلاش برای ایجاد همکاری و حمایت بین‌المللی از میراثفرهنگی و تاریخی کشور‌ها از طریق تدوین توصیه‌نامه‌ها، ارایه آموزش‌های تخصصی لازم، ارتقاء سطح آگاهی عمومی نسبت به ارزش‌های این قبیل آثار، تدوین قوانین ناظر به حمایت از آن‌ها در سطح ملی و تدوین معاهدات جهانی برای حمایت بین‌المللی از میراثفرهنگی است.

عمرانی اظهار امیدواری کرد: با برپایی نشست‌های تخصصی و تلاش جهت تحقق اهداف راهبردی شورای بین المللی ایکوموس و همچنین حفظ واحیای آثار تاریخی وباستانی استان، شاهد رونق گردشگری تاریخی و فرهنگ سازی مناسب جهت حفاظت از ابنیه‌ها ویادمان‌های ارزشمند استان باشیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز