خبرگزاری کار ایران

مدیر کل میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان:

افزون بر ۲۵۰۰ اثر فرهنگی در استان گلستان شناسائی شده است

asdasd
کد خبر : ۱۱۰۳۶۱

استان گلستان ظرفیت های خوبی در زمینه توسعه گردشگری و آثار فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دارد که با کمی توجه می توان زمینه های توسعه استان را در بخش های مختلف فراهم کرد.

ایلنا - گرگان: مدیر کل میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان گفت: تاکنون افزون بر دو هزار و ۵۰۰اثر فرهنگی در سطح این استان شناسائی شده است.
به گزارش ایلنا از گرگان، قربان عباسی اظهارکرد: قدمت استان به بیش از هفت هزار سال می رسد و تاکنون ۷۱۹ اثر در سطح این استان ثبت ملی شده است.
به گفته وی، همچنین سال گذشته برج آجری گنبدکاووس با قدمت بیش از یک هزار سال ثبت جهانی شد که به عنوان اولین اثر ثبت شده شمال کشور در جهان بود.
وی تصریح کرد: استان گلستان ظرفیت های خوبی در زمینه توسعه گردشگری و آثار فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دارد که با کمی توجه می توان زمینه های توسعه استان را در بخش های مختلف فراهم کرد.
عباسی ادامه داد: در بازدیدی که نماینده یونسکو از دیوار دفاعی گرگان به عنوان سومین دیوار طولانی و تاریخی جهان داشت، اظهار کرد که " این اثر زمینه ثبت جهانی را دارد " و تلاش می شود با همت مسوولان ثبت این دیوار را به سرانجام برسانیم.
وی در ادامه گفت: یکی دیگر از آثار مهم و تاریخی این استان شهر باستانی و تاریخی جرجان است که در کنار این اثر بافت قدیمی در شهر گرگان و شهر گمیشان نیز جزو آثار تاریخی و باستانی استان محسوب می شود که بسیار ارزشمند و قابل توجه و تعامل است.
مدیر کل میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان افزود: صنایع دستی استان با وجود ۱۵ قومیت مختلف، دست ساخته های هنری و صنعتی آمیخته با سنن و آداب بخش های مختلف کشور را نشان داده و ظرفیت بالائی در زمینه توسعه اقتصادی استان دارد.
به گفته عباسی، در دو سال آتی، با توجه به برنامه ریزی های انجام شده، خروجی های خوبی در این خصوص خواهیم داشت که ترویج صنایع دستی اصالت دار در برنامه ها بوده و هم اکنون نیز در برخی هنرصنعت های دستی، استان صادرات نیز دارد.
وی اظهار کرد: در بحثصنایع دستی اصالت دار امروز استان گلستان رتبه چهارم کشور را در اختیار دارد، بطوری که در زمینه صادرات غیرنفتی اداره کل استان در سال گذشته ۵۰۰ هزار دلار درآمد ارزی داشت که این میزان نسبت به سال قبل از آن ۵/۳ برابر شده است.
عباسی تاکید کرد: در این زمینه برنامه آموزش به مردم بطور جدی پیگیری شده و اولویت فعالیت ها، ابریشم رامیان به عنوان اولین هنر صنعت دستی است.
مدیر کل میراثفرهنگی گلستان در خصوص گردشگری و سرمایه گذاری در این زمینه نیز گفت: در این خصوص ۹ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری شده که پروژه های گردشگری بین ۱۰ تا ۸۰ درصد امروز پیشرفت دارند که این مهم نشان می دهد، استان در این خصوص نیز ظرفیت های قابل قبولی دارد.
عباسی افزود: باید در زمینه گردشگری زیرساخت های اولیه را برای سرمایه گذاران فراهم کنیم تا دغدغه های اصلی نماینده ولی فقیه و استاندار و سایر مسوولان استان نیز برطرف شود.
به گفته وی، باید به سمتی برویم تا امکاناتی از قبیل هتل ۵ ستاره تا پانسیون تک ستاره داشته باشیم و مسافرین استان را به عنوان مقصد گردشگری انتخاب کنند.
وی یاداور شد: امروز شهرداری های استان همکاری خوبی در زمینه فراهم کردن زیر ساخت های اولیه با این اداره کل دارند که توانسته ایم بخشی از امکانات را فراهم نمائیم.
عباسی در خصوص سرمایه گذاری های خارجی گفت: ۳۰ منطقه نمونه گردشگری در استان شناسائی شده و بیش از ۵۵ بسته سرمایه گذاری به زبان های فارسی و انگلیسی بر روی سایت های سرمایه گذاری قرار گرفته و بستر سرمایه گذاری خارجی در استان فراهم شده است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به برگزاری هفتمین جشنواره بین المللی فرهنگ اقوام ایران زمین در گلستان اشاره کرد و گفت: در حاشیه این جشنواره که امسال به صورت بین المللی برگزار شد، نشست های تخصصی متعددی برگزار که " همایش معتمدین و مصلحین و ریش سفیدان " با حضور رییس کل دادگستری استان و همچنین " همایش گردشگری روستائی " از آن جمله بود و استقبال خوبی از این دو برنامه شد.
عباسی در پایان به جزیره آشوراده اشاره کرد و گفت: با توجه به ظرفیت های موجود در این جزیره، دستگاه های متولی برای توسعه آن تلاش کنند که این اقدام موثری در زمینه ایجاد اشتغال و رفع مشکلات اقتصادی منطقه است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز