خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد /

راهداری؛ کارمرگ در دمای منهای ۲۰ درجه

asdasd
کد خبر : ۱۳۰۰۲۷

چکیده: شاید باورش سخت باشد اما راهداران به ویژه در استان‌های سردسیر مانند اردبیل، آذربایجان غربی و کهکیلویه و بویر احمد در دمای منفی ۲۰ درجه مشغول به کار هستند که مغزشان در این دما یخ می‌زند و می‌میرند و یا تحت تاثیر این دما دچار سانحه می‌شوند و جانشان را از دست می‌دهند.

شب گذشته مراسم روز راهدار با اعلام خبر غم انگیز فوت یکی از راهداران آذربایجان شرقی در حین کار شروع شد.

به گزارش ایلنا، وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده است که شب گذشته خودروی راهداری در اهر و در راه قلعه کندی واژگون شده و راننده آن آقای «امیر عطالو» در این سانحه جان خود را از دست داد و فرد دیگری که در کامیون بود هم، مجروح شد.

پاکسازی حریم راه‌ها، پاکسازی جاده‌ها، تعمیر و نگهداری رویه‌های شنی و آسفالتی، حفظ حریم و خط کشی راه‌ها، نصب علائم هشدار دهنده و بازدارنده خطر، برف روبی و بازگشایی محورهای مسدود شده و همچنین تامین روشنایی و تهویه تونل‌ها و نقاط مه گیر و حادثه خیز جزء وظایف راهدار‌ها تعریف شده است که راهداران در سخت‌ترین شرایط کاری؛ حتی در دمای هوای منفی ۲۰ درجه و در هر ساعت از طول شبانه روز باید نسبت به وظایف خود متعهد باشند اما خطراتی که راهداران در حین انجام وظایف با آن مواجه هستند‌ گاه منجر به مرگ‌شان می‌شود.

مرگ ۱۳ راهدار در سال گذشته

زمستان را فصل قاتل می‌دانند، با شروع فصل سرما سوانح راهداری هم شروع می‌شود. کار در دمای چندین درجه زیر صفر و پاکسازی جاده‌ها از برف و موانع، کار در شرایط جوی برفی و بارانی و از همه مهم‌تر راهداری به شیوه سنتی سختی کار را برای راهداران چند برابر می‌کند. احمدرضا خادمی - مشاور معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در گفت‌و‌گو با ایلنا با اشاره به تعداد کشته‌های راهداران گفت: هنوز آماری از کشته‌های سال جاری به دستمان نرسیده است اما متاسفانه در سال ۹۰،۹ نفر از راهداران در حین کار فوت کردند و ۴۵۰ نفر هم زخمی شدند که جراحات سنگینی داشتند. در سال گذشته هم متاسفانه ۱۳ نفر از راهداران جانشان را در سانحه‌هایی در حین کار از دست دادند که سال گذشته تعداد راهدارانی که در حین کار زخمی شدند افزایش یافت و به ۵۳۰ نفر رسید.

مغز راهداران یخ می‌زند

به گفته مشاور معاون راهداری؛ تعداد راهدارانی که سال گذشته کشته و زخمی شدند نسبت به ساال ۹۰ افزایش داشته است، با وجود اینکه مسئولان سرمای امسال را شدید‌تر از سال گذشته پیش بینی کرده‌اند، بعید نیست تعداد کشته‌های امسال هم نسبت به سال گذشته افزایش داشته باشد؛ چرا که شدت سرما، ضریب وقوع سانحه برای راهداران را افزایش می‌دهد.
خادمی با اشاره به مهم‌ترین دلایل مرگ راهداران گفت: شاید باورش سخت باشد اما راهداران به ویژه در استان‌های سردسیر مانند اردبیل، آذربایجان غربی و کهکیلویه و بویر احمد در دمای منفی ۲۰ درجه مشغول به کار هستند که مغزشان در این دما یخ می‌زند و می‌میرند و یا تحت تاثیر این دما دچار سانحه می‌شوند و جانشان را از دست می‌دهند.

وی با بیان اینکه راهداری باید بودجه‌ای بیش از ۷ هزار میلیارد تومان داشته باشد اما تنها ۷۰۰ میلیارد به آن اختصاص می‌دهند، ادامه داد: یکی از مهم‌ترین عواملی که باعثبروز سانحه می‌شود فرسودگی ماشین آلات راهداری است. بودجه‌ای برای تعمیرات اساسی(اورهال) ماشین آلات راهداری اختصاص نمی‌دهند و تنها کمتر از یک دهم آنچه باید برای راهداری هزینه کنند، اختصاص داده می‌شود. در حال حاضر هنوز هم راهداران به شیوه سنتی راهداری می‌کنند و عدم ورود ماشین آلات پیشرفته و پاکسازی سنتی راه‌ها باعثبروز سانحه می‌شود که شب گذشته هم واژگونی خودروی راهدار باعثمرگش شد. در حالی که باید از ماشین آلاتی که به صورت خودکار مخلوط شن و نمک را در سطح جاده‌ها بپاشند هنوز هم راهداران در شرایط هوای منفی ۲۰ درجه با بیل شن و نمک را بر سطح جاده‌ها می‌ریزند.

کار در دمای منفی ۲۰ درجه برای ۵۰۰ هزار تومان

در حالی که داوود کشاورزیان - رییس سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای در پاسخ به سوال ایلنا مبنی بر اینکه میزان دریافتی راهداران چقدر است و آیا احتمال افزایش دستمزد و حقوق راهدارن با توجه به سختی کارشان وجود دارد، فقط به جمله کوتاه «چیزی در این رابطه نمی‌دانم» اکتفا کرد، اما مشاور معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، متوسط حقوق راهداران را چیزی بین۵۰۰ تا ۶۵۰ هزار تومان اعلام کرد.
خادمی با بیان اینکه راهداری در بسیاری از استان‌ها به بخش خصوصی سپرده شده است، گفت: متاسفانه بخش خصوصی برای اینکه کمترین حقوق را به راهداران بدهد افراد کم سن و سال را استخدام کرده است و یا اینکه سن افراد بسیار بالا است که برای آموزش این افراد باید اقدامات جدی تری انجام داد. عدم آموزش حرفه‌ای، سن بسیار کم یا بسیار زیاد هر کدام از عوامل تاثیر گذار در بروز سانحه و مرگ این افراد هستند.

وی ادامه داد: بخش خصوصی قراردادهای فصلی و کوتاه مدت با این افراد منعقد می‌کند که در ازای کار در طول شب و غیر از ساعات کاری مبلغ ناچیزی را به عنوان اضافه حقوق در نظر گرفته است.

بنیاد شهید زیر بار نمی‌رود

آیا مگر این نیست که نباید کسی را که در راه خدمت به مردم وکشورش جانش را از دست داده، شهید بنامیم، خادمی با بیان این جمله گفت: بار‌ها درخواست داده‌ایم که راهدارانی که در حین کار کشته شدند را شهید بدانند اما موافقت نشده است. بنیاد شهید زیر بار نمی‌رود و به هر بار درخواست سازمان برای اتلاق عنوان شهید به راهدارانی که جانشان را در حین کار از دست داده‌اند، پاسخ منفی داده است.

گزارش از نازیلا مهدیانی

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز