خبرگزاری کار ایران

مدیرکل اداره منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد:

اجازه نمی‌دهیم درختان پارک جنگلی یاسوج قطع شود/ وزارت نفت آلاچیق بسازد اما هتل نه

asdasd
کد خبر : ۵۶۶۶۸۵

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد باتشریح آخرین وضعیت واگذاری پارک جنگلی یاسوج به وزارت نفت،اظهارداشت:‌ وزرات نفت حق هیچگونه ساخت و ساز با سازه سنگین در پارک جنگلی یاسوج را ندارد و نمی تواند در این پارک، هتل و یا تاسیسات با سازه سنگین بسازد.

عزت الله بهشتی‌روی، در گفت‌و گو  با ایلنا از یاسوج گفت: قرار است پارک جنگلی یاسوج از طریق سازمان جنگلها به وزارت نفت واگذار شود و ما نامه‌نگاری هایی کردیم و اگر شهرداری یاسوج قرارداد خود را با ما لغو کند امکان واگذاری این پارک براساس ماده 3 به وزارت نفت وجود دارد.

وی با تشریح ماده 3 واگذاری پارک جنگلی یاسوج به وزرات نفت، تاکیدکرد که در قالب این ماده هیچگونه تخریب، ساخت سازه‌های بتنی سنگین مثل هتل و یا انتقال کامل به وزرات نفت وجود ندارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت:‌ درست است که واگذاری باید توسط منابع طبیعی انجام گیرد اما براساس ماده 3 یک درخت نباید قطع شود و یا تملکی ایجاد شود و یا سند بگیرند و یا هرکاری دوست داشتند در این جنگل ها بکنند.

بهشتی روی افزود:‌ ماده 3 شرایط خاص خود را دارد و باید رعایت شود و این رعایت به این معناست که ابتدا شهرداری یاسوج بایستی با اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد قرارداد خود را فسخ کرده و وزارت نفت طرحی در ارتباط با نحوه سرمایه گذاری در پارک جنگلی یاسوج به ما ارائه دهد.

وی گفت: طرحی که وزارت نفت ارایه می دهد در کمیته فنی منابع طبیعی استان بررسی و اگر مغایرتی با طرح صیانت نداشته باشد به تهران در شورای عالی ارسال می شود.

این مسئول منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد تاکیدکرد:هنوز هیچکدام از این کارها صورت نگرفته و پارک جنگلی یاسوج در اختیار شهرداری این شهر است.

بهشتی روی افزود: درچندساله گذشته شهرداری یاسوج متاسفانه به نحو خوبی از پارک جنگلی مراقبت نکرده و مدیریت خوبی نداشته است و اگر  قرارداد جدید با وزارت نفت منعقد شود حتما نظارت‌ها ویژه و بررسی‌های دقیق صورت می‌گیرد و اجازه نمی‌دهیم حتی یک درخت قطع شود. 

وی بابیان اینکه درختان در این منطقه زیاد هست و اجازه نمی‌دهیم یک درخت قطع شود، تصریح کرد: براساس ماده 3 باید قرارداد ببندیم که مردم نیز بتوانند به‌ خوبی از این پارک استفاده کنند. 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت:‌ وزارت نفت باید طرحی بنویسد که در آن طرح نباید حتی یک درخت قطع شود، در این طرح باید ملاحظات منابع طبیعی، احیاء و صیانت صورت گرفته باشد.

بهشتی روی با تاکیدبراینکه وزارت نفت نمی تواند هیچ تخریب و یا دستکاری در این منطقه درست کند، اظهارداشت: این وزارتخانه می تواند فقط از فضای موجود و در قالب سازه های سبک چوبی و یا آلاچیق استفاده کنند.

وی گفت: این طرح اول باید به ابتدا در اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد بررسی شود و سپس به شورای عالی برود.

این مسئول اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد در پاسخ به این سوال که چه تضمینی وجود دارد وزارت نفت اقدام به تخریب جنگل ها در پارک جنگلی یاسوج نکند؟هم ادامه داد: والله ما در بندهای قرارداد می آوریم و اگر کسی این قرارداد را رعایت نکند جلوی آن را خواهیم گرفت.

بهشتی روی در بخش دیگری از سخنان خود با دادن پیشنهادی جدید به وزارت نفت، خاطرنشان کرد:‌ به نظرم مسئولان استان کهگیلویه و بویراحمد می توانند از توانمندی مالی وزارت نفت بنحو بهتری استفاده کند.

وی گفت: بطور مثال می توان از این توانمندی یک هتل مجلل در جای دیگر ساخت زیرا زمین های خوبی در اطراف یاسوج هست.

بهشتی روی، سطح هکتاری قرارداد اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد با شهرداری یاسوج در پارک جنگلی این شهر را 938 هکتار عنوان و تصریح کرد: البته شهرداری به تعهدات خود عمل نکرده است.

وی گفت:‌ آقایان وزارت نفت خودشان در تهران پیش از ما جاهایی را رفته بودند و وزارت نفت خواستار اعمال ماده 69 یعنی واگذاری کامل پارک یاسوج به این وزارتخانه بود اما من مخالفت کردم و گفتم  این پارک انفال بوده و انفال غیرقابل انتقال است. 

 وزارت نفت قصد داشت پارک جنگلی یاسوج را به نام خودکند

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد افزود:‌ نمی‌خواهیم بگوییم که چه کارهایی انجام گرفته اما همان وقت آقایان می خواستند ماده 69 اعمال شود تا پارک جنگلی یاسوج به وزارت نفت واگذار شود و ما مخالفت کردیم و گفتیم براساس قانون چنین امکانی وجود ندارد.

بهشتی روی تاکیدکرد که سازه سنگین نمی تواند در پارک جنگلی یاسوج ایجاد شود و وزارت نفت براساس قانون نمی تواند در پارک جنگلی اصلا هتل بسازد. 

وی گفت: اگر وزارت نفت خلاف ماده 3 بخواهد عمل کند بعنوان یک نیروی منابع طبیعی براساس وظیفه خودم از ادامه کار آنها جلوگیری خواهم کرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: موافقت معاونت حفاظت جنگل ها  و شورای عالی باید کسب تا امگان واگذاری 75 هکتار از پارک جنگلی یاسوج به وزارت نفت صورت گیرد.

بهشتی روی بابیان اینکه شهرداری یاسوج باید بیاید بگوید من نیازی به 75 هکتار ندارم و آن گاه وزارت نفت درخواست این اراضی را کند، یادآورشد: مراحل بعدی هم براساس فرایندای قانونی انجام باید بگیرد.

 وزارت نفت باید براساس ماده 3 عمل کند ولاغیر 

وی گفت:‌ شرایط ماده 3 فقط در این قرارداد بایستی رعایت شود و قانون اجازه نمی دهد به غیراز این ماده اتفاق خاص دیگری بیفتد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد، حفاظت و احیاء از جنگل های اطراف پارک جنگلی یاسوج را از مهمترین مشخصه های قرارداد احتمالی با وزارت نفت در آینده برشمرد.

بهشتی روی افزود:‌ اگر واگذاری در شورای عالی مصوب شد حتما باید ماده 3 اجرایی شود و درست است که وزارت نفت وزارت توانمندی از لحاظ مالی بوده اما سازمان جنگل ها هم از لحاظ قانونی دستگاه قوی و توانمندی است.

وی گفت:‌ رسانه‌ها بهترین پشتوانه برای حفاظت و صیانت از جنگل‌ها و عرصه های منابع طبیعی هستن و ما فقط مجری قانون خواهیم بود و مطمئن باشید از قانون عدول نخواهیم کرد.

گزارش: سیروس کریمی

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز